ماموریت ناسا برای سوخت‌رسانی به مدارگردهای زمین

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۸۵

ناسا به‌تازگی در ساخت یک فضاپیما برای سوخت‌رسانی مجدد به ماهواره‌های موجود در مدار زمین مشارکت کرده است.

ناسا اخیرا اعلام کرد در حال توسعه طرحی است که بر اساس آن نوعی فضاپیما پس از پرتاب می‌تواند به دیگر ماهواره‌هایی که در مدار زمین قرار دارند سوخت‌رسانی کند. این وسیله با نام Restore-L Spacecraft Bus معرفی شده است و می‌تواند به عنوان یک جایگاه سوخت سیار عمل کند و با رساندن خود به مدارگرد‌ها، مخزن سوخت آنها را پر کند. به این ترتیب عمر ماهواره‌ها بیشتر از آن چیزی خواهد بود که طراحان برای آنها در نظر گرفته بودند.

البته ناسا عملیات ساخت فضاپیمای Restore-L را به‌تنهایی انجام نخواهد داد. این ماموریت بر عهده یک شرکت سازنده ماهواره و مستقر در کالیفرنیا به نام Space System Loral یا (SSL) قرار خواهد گرفت. شرکت یادشده از طریق مزایده توانست برنده قرارداد ۱۲۷ میلیون دلاری ساخت این ماهواره شود. البته این شرکت نه‌تنها فرآیند ساخت، بلکه مسوولیت روند تامین تجهیزات و خدمات لازم برای قرار دادن ماهواره در فضا و عملیات نگه‌داری آن را بر عهده گرفته است. کل این فرآیند تحت مدیریت «بخش پرو‌ژه‌های سرویس‌رسانی به ماهواره‌های ناسا» قرار دارد.

در حال حاضر هر ماهواره‌یی که به فضا پرتاب می‌شود، مقدار سوخت محدودی با خود حمل می‌کند و در نتیجه عمر آن به میزان سوخت باقی‌مانده در مخزن سوخت ماهواره بستگی دارد. اما اگر ماهواره‌یی در فضا بتواند سوخت اضافه دریافت کند، این امکان را به دست خواهد آورد که چند سال بیشتر از تخمین‌های اولیه به کار خود در فضا ادامه دهد. این موضوع برای ناسا و دولت امریکا سودمند تلقی می‌شود. چون آنها هرساله میلیون‌ها دلار سرمایه صرف ساخت و پرتاب ماهواره‌های رصدگر زمین می‌کنند. همچنین این طرح برای شرکت‌های تجاری نیز مفید است؛ شرکت‌هایی که به دنبال افزایش درآمد خود از هر یک از ماهواره‌ها هستند.

برای تمدید عملیات ماهواره‌ها از طریق سوخت‌رسانی به آنها، فضاپیمای Restore-L به‌طور خودکار و در زمان و مکان مشخص به ماهواره مدار پایین متصل می‌شود. Restore-L به دو بازوی روباتیک برای گرفتن ماهواره هدف، همچنین تجهیزات لازم برای سوخت‌رسانی به آن مجهز خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر