چالش برای دریافت مجوز کانال‌های تلگرامی

۱۳۹۵/۱۰/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۴۸۰

گروه دانش و فن

چندی پیش رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرد، مدیران کانال‌های تلگرام مجوز نمی‌گیرند بلکه احراز هویت می‌شوند. خبری که با جهت‌گیری‌های مختلفی از سوی مسوولان و حتی کاربران مواجه شد. در این خصوص معاون دادستان کل کشور با تاکید بر اینکه مصوبه الزام کانال‌های خبری پرکاربر به دریافت مجوز در اجرا با مشکلاتی مواجه خواهد بود، گفت: وقتی وزارت ارتباطات نتوانسته کانال‌های ضد انقلاب، تروریستی و دین ستیز در تلگرام را فیلتر کند چگونه می‌خواهد با کانال‌هایی که صرفا گناه‌شان عدم دریافت مجوز است برخورد کند.

عبدالصمد خرم آبادی، دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه درباره اعلام وزیر ارتباطات مبنی بر الزام کانال‌های خبری دارای 5 هزار عضو در تلگرام به دریافت مجوز بر اساس مصوبه شورای عالی فضای مجازی اظهار کرد: با توجه به اینکه تلگرام از قوانین جمهوری اسلامی ایران تبعیت نمی‌کند اجرای این مصوبه شورای عالی فضای مجازی در عمل با مشکل مواجه خواهد شد.

وی درباره اینکه آیا این کانال‌ها در صورت عدم دریافت مجوز فیلتر می‌شوند؟ ادامه داد: در حاضر هزاران کانال و گروه غیرقانونی مانند کانال گروهک منافقین و سایر گروهک‌های ضد انقلاب، تروریستی و دین ستیز در تلگرام مشغول فعالیت هستند که غیرقانونی بودن آنها اظهر

من الشمس است ولی وزارت ارتباطات نتوانسته آنها را فیلتر کند حالا نمی‌دانم چگونه می‌خواهد با کانال‌هایی که صرفا گناه‌شان عدم دریافت مجوز است برخورد کند.

معاون قضایی دادستان کل کشور در امور فضای مجازی به فارس گفت: دادستانی کل کشور به‌طور مکرر دستور فیلتر کانال‌های متعددی را که علیه امنیت کشور و مقدسات اسلامی در تلگرام فعالیت می‌کنند جهت اجرا برای وزیر ارتباطات و معاونانش ارسال کرده است ولی این دستورات تاکنون اجرا نشده‌اند. برخی از دستورات بیش از 20 مرتبه به وزارت ارتباطات ابلاغ شده‌اند ولی از اجرای آن سرپیچی شده است.

خرم‌آبادی با بیان اینکه برخی از موضوعات مطرح در شورای عالی فضای مجازی از مشکلات درجه چهارم یا پنجم فضای مجازی هستند، تصریح کرد: ظاهرا عده‌یی می‌خواهند با طرح و تصویب مسائل کم اهمیت در شورای عالی فضای مجازی این شورای مهم را از تصمیم‌گیری در خصوص مسائل و مشکلات درجه یک فضای مجازی بازدارند.

وی افزود: ترویج فساد و فحشا و دین ستیزی در تلگرام و سایر شبکه‌های اجتماعی بیگانه در کشور فریاد مردم و مراجع عظام تقلید را نیز درآورده است و موجب شده مراجع عظام و علما بطور مکرر به مسوولان ذی ربط تذکر بدهند اما برخی مسوولان به جای اینکه به فکر رفع این معضل باشند مسائل دست چندم را مطرح می‌کنند.

معاون دادستان کل کشور با اشاره به اینکه در حال حاضر اساسی‌ترین مشکل کشور در فضای مجازی، اشغال این فضا توسط بیگانگان است، تاکید کرد: تا زمانی که فضای مجازی کشور در اشغال بیگانگان است امیدی به اجرای قانون در فضای مجازی نیست و متاسفانه عده‌یی اصرار دارند که فضای مجازی کشور همچنان در اشغال بیگانه باقی بماند چون منافعشان در لاابالی‌گری و بی‌قانونی در فضای مجازی است.

به اعتقاد وی راهکار اساسی آزاد شدن فضای مجازی کشور از اشغال بیگانگان ایجاد شبکه اجتماعی قوی، کارآمد و پرسرعت بومی است.

دبیر کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تاکید کرد: وزارت ارتباطات باید زمینه را از هر جهت برای ایجاد و فعالیت شبکه‌های پیام رسان اجتماعی بومی فراهم کند، چراکه تاکنون در ایجاد شبکه‌های اجتماعی مستقل، با کیفیت و پرسرعت بومی وقت کشی و غفلت شده و اهتمام کافی به عمل نیامده است.

گفتنی است قرار است، کانال‌های تلگرامی با بیش از ۵ هزار عضو توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساماندهی شوند تا اخبار کذب و شایعات در مورد هنرمندان، مسوولان، تعطیلات رسمی و دیگر مسائل مطرح در پیام‌رسان‌ها کاهش یابند و منابع آنها مشخص شوند.

رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد اعلام کرده، قرار نیست این کانال‌ها مجوز بگیرند و تنها مدیران این کانال‌ها احراز هویت می‌شوند.

سیدمرتضی موسویان، رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره‌ اقدامات انجام ‌شده برای ساماندهی کانال‌های بالای ۵۰۰۰ عضو اعلام کرد:«از قبل بستری به نام samandehi. ir داشتیم که تا ۱۰روز دیگر برای ثبت اعتبار ادمین شبکه‌ها آماده فعالیت می‌شود. البته درحال حاضر این سامانه برای شبکه اجتماعی اینستاگرام آماده شده است.»

رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال در مورد نحوه احراز هویت مدیران کانال‌های تلگرامی توضیح داد:«برای پیام‌رسان تلگرام هم درحال نوشتن یک روبات هستیم تا فردی که اظهار می‌کند، کانالی متعلق به اوست، او را اعتبارسنجی کنیم. ما اصرار داریم که کسی به جایی مراجعه نکند و همه‌ کارها به‌ صورت اینترنتی و از طریق سامانه‌ انجام شود. تاکید می‌کنم که این کار به معنای ثبت اعتبار است نه صدور مجوز؛ در واقع ما هویت مالک کانال را ثبت می‌کنیم و از او زمینه فعالیت کانالش را می‌پرسیم که بعد بتوانیم آن را معرفی کنیم.»

موسویان بیان کرد:«ما در مورد احراز هویت مدیران کانال‌های تلگرام، بحث‌های تشویقی را هم دنبال کنیم و دستگاه‌های ذی‌ربط موافقند، کانال‌های برتر را تشویق و حمایت کنیم. به نظر من مصوبه شورای عالی فضای مجازی، یک مصوبه بسیار خوب است اما در اجرای آن همه باید کمک کنند که مهم‌تر از همه خود مردم هستند که باید به ما کمک کنند. ما کدی به نام «شامد» (شناسه الکترونیکی محتوای دیجیتال) به کانال تلگرامی ثبت ‌شده می‌دهیم.»

او افزود:«من انتظار دارم از این طرح استقبال شود چراکه ما بدون نیاز به مراجعه مدیران به سازمان یا نهادی، کار ثبت کانال‌های تلگرامی را انجام داده و این کار به‌صورت خوداظهاری انجام می‌شود. البته براساس مصوبه‌ شورای عالی فضای مجازی، احراز هویت در این سامانه برای مدیران کانال‌های دارای بیش از ۵۰۰۰ عضو الزامی است اما کانال‌های با کاربر کمتر ‌می‌توانند کانالشان را به ثبت برسانند و هیچ‌گونه مانعی برای این کار وجود ندارد.»

به گفته رییس مرکز فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، چنانچه ادمین‌های کانال‌های تلگرامی که ۵۰۰۰ عضو و بیشتر دارند، کانالشان را ثبت نکنند و کد شامد نگیرند، غیرقانونی تلقی خواهند شد. البته بحث‌های سلبی در این باره و احیانا برخورد با آنها بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ نیست اما به هر حال وقتی غیرقانونی تلقی شوند به معنای این است که ضابطین قضایی این حق را دارند که جلو فعالیت آنها را بگیرند.

موسویان در مورد استعلام کردن مشخصات مدیران کانال‌های تلگرامی گفت:«استعلام خاصی صورت نمی‌گیرد و این کار فقط یک احراز هویت است. ما مشخصات فرد را از سازمان ثبت احوال می‌گیریم و نیز ‌باید شماره تلفنی هم که متعلق به خودش است به ما بدهد تا ما با استعلامی که از اپراتور مربوطه و از طریق دیتابیس آن می‌گیریم، برایمان مشخص شود که شماره تلفنی که کانال را با آن رجیستر کرده، متعلق به خود آن فرد است. همین کفایت می‌کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر