ابهام در برخورد مخابرات با بدهکاران تلفن ثابت

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۱۷

طبق مصوبات موجود هیچ یک از اپراتورهای ارتباطی مجاز نیستند به دلیل بدهی یکی از خط‌های مشترک، دیگر خطوط او را قطع کرده یا بدهی یک خط را به آنها انتقال دهند، با این وجود برخی مشترکان از برخورد متفاوت مخابرات گله‌مندند. مسوولان شرکت مخابرات بارها در صحبت‌های خود از رقم بالای ناوصولی‌های خود گفته و از عدم پرداخت قبض‌های تلفن در موارد متعدد گلایه‌هایی را مطرح کرده‌اند.

کمیسیون تنظیم مقررات نیز از سال ۱۳۹۲ با صدور مصوبه‌یی در این خصوص نحوه برخورد با بدهکاران تلفن‌ثابت و همراه را به تفسیر شرح داده است. بدین‌ترتیب تاکید شده اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت بدون ودیعه و تضمین پرداخت، در هر زمان به حدنصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه ابتدا باید نسبت به اطلاع‌رسانی به مشترک و تعیین مهلت حداقل ۲۴ساعت جهت پرداخت اقدام کند که درصورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد تا پایان مهلت مقرر دارنده پروانه مجاز است خط تلفن مشترک بدهکار را براساس جزئیات مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات قطع کند. اگر کارکرد خطوط تلفن ثابت و همراه پس پرداخت دارای ودیعه یا تضمین پرداخت، در هر زمان به حدنصاب کارکرد برسد، دارنده پروانه پس از اطلاع‌رسانی و تعیین مهلت حداقل ۷۲ساعت برای پرداخت مبلغ کارکرد، درصورت عدم پرداخت مبلغ کارکرد می‌تواند خط تلفن مشترک بدهکار را قطع کند. همچنین اپراتورهای ارائه‌کننده خدمات صرفا درصورتی می‌توانند خطوط تلفن ثابت یا همراه دارای ودیعه یا تضمین پرداخت مشترکان را یک‌طرفه و قطع کنند که مشترک بیش از ۸۰درصد مبلغ ودیعه یا تضمین پرداخت کارکرد داشته باشد یا از پرداخت هزینه کارکرد خود در دو دوره متوالی خودداری کرده باشد. با این وجود برخی مشترکان از این نکته گلایه دارند که به دلیل بدهی یکی از خط‌های خود به آنها اخطار داده شده که در صورت عدم پرداخت مبلغ مربوطه خطوط دیگر آنها نیز قطع خواهد شد. داود زارعیان، سخنگوی شرکت مخابرات در پیگیری این موضوع به ایسنا گفت: ما در شرکت مخابرات موظف به اجرای مصوبات کمیسیون تنظیم مقررات هستیم و برهمین اساس چنین برخوردی را انجام نداده و حتی اگر فردی مدعی است در مرکزی چنین برخوردی رخ داده آن را پیگیری خواهیم کرد. وی ادامه داد: البته باید به این نکته نیز توجه داشت که برای دریافت لاوصولی‌ها راه‌های متعددی از جمله مراجعه به مراجع قضایی در نظر گرفته شده که ممکن است گاه بر اساس حکم قضایی تصمیم به مسدودسازی سایر خطوط ارتباطی مشترک بدهکار گرفته شده باشد.

محمدرضا بیدخام، سخنگوی شرکت مخابرات استان تهران نیز در این باره به ایسنا گفت: در گذشته در مقطعی از زمان چنین رویکردی دنبال می‌شد، اما از زمان ابلاغ مصوبه رگولاتور در مخابرات استان تهران به هیچ‌وجه چنین برخوردی صورت نمی‌گیرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر