اخبار

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۵۸

دامنه‌های اینترنتی ایرانی ۵ درصد رشد کرد

تعداد دامنه‌های رجیستر شده ایرانی به ۷۷۹۷۸۱ رسید و پسوند ایران در سومین جایگاه قرار گرفت. در حال حاضر 788‌هزار و 690 دامنه با هویت ایرانی در فضای مجازی به ثبت رسیده است که در مقایسه با تعداد دامین‌های رجیستر شده تا پایان سال‌های 94 و 93 به ترتیب رشدی 4.5 و 27.4 درصدی را نشان می‌دهد. قدمت دات آی‌آر (.ir) موجب شده که این پسوند در صدر جدول دامنه‌های ایرانی قرار گیرد و 779‌هزار و 781 دامنه به آن اختصاص یابد.

پسوند معروف و محبوب بعدی پایگاه‌های ایرانی Co. ir است که تا حال حاضر 3هزار و 760 ثبت اینترنتی را به خود اختصاص داده است.

سومین رده از دامنه‌های پر تقاضا مربوط به عنوان «ایران» است که تاکنون 2245 تقاضا برای آن ثبت و فعال شده است. سامانه ثبت دامنه‌های فارسی با پسوند «. ایران» مهر ماه سال گذشته توسط مرکز ثبت دامنه کشوری پژوهشگاه دانش‌های بنیادی و با حمایت مرکز ملی فضای مجازی آغاز به کار کرد. بنابراین امکان ثبت پسوند اینترنتی سایت با نقطه ایران فراهم شد. زیردامنه‌های ac.ir، id.ir، sch.ir، org.ir، gov. ir و net.ir نیز به ترتیب در رده‌های بعدی لیست ثبت دامنه‌های ایرانی قرار گرفته‌اند. هر کدام به ترتیب 1518، 410، 343، 312، 282 و 39 تقاضا به نام خود ثبت کرده‌اند. آمارها نشان می‌دهد که ایران از منظر رشد تعداد دامنه‌ها با میانگین رشد سالانه 45 درصد، در میان چهار کشور برتر جهان قرار دارد.


«ویندوز۱۰» عامل کاهش خرید رایانه‌های شخصی شد

وی‌تری به روزرسانی رایگان رایانه‌های شخصی به ویندوز10 یکی از عوامل اصلی کاهش خرید این رایانه‌ها دانسته شده است، زیرا برای این کار خرید سخت‌افزارهای تازه ضرورتی ندارد.

یافته‌های موسسه تحقیقاتی آی دی سی نشان می‌دهد، میزان عرضه رایانه‌های شخصی در جهان هر سال 7.3 درصد کاهش می‌یابد. همچنین رشد این بازار در سال 2016 دو درصد کمتر از میزان پیش‌بینی شده است. ادعای‌آی دی سی در مورد نقش منفی ویندوز10 بر بازار رایانه‌های شخصی در حالی مطرح می‌شود که اچ پی در بررسی‌های خود به نتیجه معکوسی رسیده و مدعی شده بود عرضه ویندوز10 باعث شده بسیاری از کاربران برای خرید رایانه‌های شخصی جدید اقدام کنند. پیش از این انتظار می‌رفت شرکت‌های تجاری هم برای استفاده از ویندوز10 رایانه‌های شخصی جدیدی خریداری کنند. اما این پیش‌بینی هم در عمل محقق نشده است. عرضه تبلت‌هایی با صفحه کلید مجزا که قابل تبدیل شدن به نوت‌بوک هستند نیز چالش دیگری برای بازار رایانه‌های شخصی است.


پای خدمات پرداخت مالی اپل به وب باز شد

زددی نت اپل قصد دارد برای رقابت با آمازون، پی پال و... خدمات پرداخت همراه خود موسوم به پی پال را در وب هم ارائه دهد. در حال حاضر اکثر سایت‌ها از پی پال یا آمازون برای ارائه خدمات پرداخت مالی در وب استفاده می‌کنند. در این شرایط اپل پی برای موفقیت در میان مشتریان وب‌سایت‌ها کار دشواری پیش رو دارد.

اپل پی ابتدا برای کاربران آیفون در دسترس قرار گرفت تا پرداخت هزینه خرید انواع کالا و خدمات با لمس نمایشگر گوشی ممکن شود. حالا اپل پی در وب و برای رایانه‌های مک هم در دسترس قرار گرفته است. اپل خرید آنلاین با حفظ امنیت را مهم‌ترین مزیت اپل پی دانسته است. این احتمال وجود دارد که خدمات اپل پی به دیگر سرویس‌های محبوب اپل مانند ‌آی‌مسیج هم اضافه شود. با این کار اپل پی به یکی از منابع درآمدزای مهم این شرکت مبدل می‌شود.


اوباما با گوشی قدیمی بلاک‌بری خود خداحافظی کرد

فورچون باراک اوباما، رییس‌جمهور امریکا سرانجام امکان یافت به جای گوشی قدیمی بلاک بری خود از گوشی جدیدتری استفاده کند هر چند وی در این زمینه هم از محدودیت‌های خاصی برخوردار خواهد بود. اوباما به دلایل امنیتی همچنان حق نخواهد داشت از گوشی خود برای عکاسی، ارسال پیام و حتی پخش موسیقی استفاده کند.

وی در این مورد به شوخی گفته است: با این وضعیت اوضاع شبیه این است که یک بچه سه ساله از گوشی‌های اسباب بازی که فقط چند قطعه آهنگ پخش می‌کنند، استفاده کند. گوشی بلاک بری اوباما در زمانی که وی پا به کاخ سفید گذاشت، گوشی پیشرفته‌یی بود اما در سال‌های اخیر فناوری به سرعت پیشرفت کرده است. وی به علت مشکلات امنیتی اجازه استفاده از آیفون را هم نداشته است. هنوز فاش نشده که اوباما از چه گوشی به جای گوشی بلاک بری کهنه‌اش استفاده می‌کند اما ممکن است یک گوشی اندرویدی باشد. در سال 2014 اعلام شد که کاخ سفید درحال آزمایش گوشی‌های اندرویدی تازه‌یی است که قابلیت کاربرد ایمن را دارند همچنین در ماه آوریل مشخص شد که برخی کارکنان کاخ سفید از آیفون استفاده می‌کنند. برخی منابع هم می‌گویند اوباما هنوز از یک گوشی بلاک بری استفاده می‌کند اما این گوشی کاملا ارتقا یافته و به ‌شدت ایمن شده است. لذا بعید نیست گوشی مورد استفاده اوباما همچنان یک بلاک بری باشد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر