استفاده از تلفن همراه باعث سرطان مغز نمی‌شود

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۳۱

العربیه| از دو دهه پیش تقریبا بحث و جدل درباره رابطه استفاده از تلفن همراه با اصابت افراد به سرطان مغز در عرصه‌های علوم پزشکی مطرح بود، اما اکنون که علاقه انسان‌ها به استفاده از تلفن‌های همراه بیش از دو دهه گذشته افزایش یافته، این بحث داغ‌تر شده است. با ما همراه باشید.

اگر چه تمام تحقیقاتی که در این زمینه تاکنون ارائه شد به هیچ عنوان نتوانست ارتباط میان استفاده از تلفن همراه و اصابت به سرطان مغز را ثابت کند.

به نقل از یک مجله علمى استرالیایی، اخیرا تیمی از محققان در دانشگاه سیدنی، برای پایان دادن به دو دهه جدل علمی ناکام، تحقیقاتی را در این زمینه انجام دادند که به این نتیجه رسیدند که هیچگونه رابطه‌یی میان استفاده از تلفن همراه با بیماری اصابت به مرض سرطان مغز وجود ندارد. این گروه در تحقیقات خود با در نظر گرفتن آمار افراد مبتلا به سرطان مغز در استرالیا قبل از 29 سال گذشته یعنی پیش از آمدن تلفن‌های همراه به بازار و نسبت درصد مبتلایان به سرطان مرحله پس از آمدن تلفن همراه به بازار و استفاده گسترده استرالیایی‌ها از آن، به این نتیجه رسیدند که تلفن همراه نه تنها باعث افزایش این نوع سرطان نشده است بلکه در مواردی این بیماری نیز کاهش یافته است. بنابرین ارتباطی میان استفاده از تلفن همراه و اصابت به سرطان مغز وجود ندارد. پژوهشگران این تیم حدود 34هزار مورد از مبتلایان به سرطان مغز در استرالیا که در فاصله زمانی 1987 تا سال 2012 ثبت شده بودند را مورد مطالعه قرار دادند. مطالعه نشان داد که نسبت مبتلایان به سرطان مغز طى این مدت شامل افرادی شده که سن آنها از مرز هفتادسال گذشته است و ربطی به تلفن همراه و نسلى که از آن استفاده کرده نداشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر