نگاه ویژه دولت به «استارت‌آپ‌ها»

۱۳۹۵/۰۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۳۳۲۹

گروه دانش‌و‌فن

استارتاپ یک کسب و کاری است که قسمتی از آن مبتنی بر فناوری است. هر کسب و کار که بر پایه فناوری است، لزوما استارتاپ نیست، ولی همه استارت‌آپ‌ها به طرزی از وب، موبایل، اینترنت و تکنولوژی‌های جدید استفاده می‌کنند تا رشد بالایی داشته باشند و به تعداد کاربران بالایی برسند.

سرویس‌های بسیاری در سراسر جهان با ایده‌هایی ناب به وجود می‌آیند و در مدتی کوتاه موفق می‌شوند مسیری صد ساله را در یک شب طی کنند. موفقیت این شرکت‌های نو پا توجه دیگر افراد را نیز به مفهوم «استارت آپ» جلب کرده است. این روز‌ها مقالات بسیاری در رابطه با چگونگی راه‌اندازی یک استارت آپ موفق در سطح اینترنت منتشر می‌شوند و کاربران بسیاری رویاهای خود را در راه‌اندازی استارت آپی متفاوت جست‌وجو می‌کنند. «استارت آپ» چند سالی می‌شود که در ایران نیز رونق پیدا کرده است. برگزاری رویداد‌های مختلف و گردهمایی‌های متعدد در طول سال‌های گذشته کمک کرده تا همزمان با دیگر کشور‌ها، کاربران ایرانی نیز در تب و تاب استارت آپ راه انداختن قرار بگیرند.

تنها وقتی حباب استارت‌آپ‌ها خواهد ترکید که چه در ایران، چه در سیلیکون ولی، مشتری‌ها از استفاده از تکنولوژی خسته بشوند. مثلا اگر یکی از مشتریان ثابت آمازون با خودش فکر کند که، نه خرید از طریق سایت آمازون همچین هم خوب نیست و ترجیح بدهد سوار ماشین شده، در ترافیک بنشیند و به یک فروشگاه فیزیکی رفته و لپ تاپ جدیدش را حضوری با پول نقد بخرد. در آن حالت، احتمال سقوط استارت‌آپ‌ها بسیار بالا خواهد بود. در غیر این صورت به از مد افتادن این کلمه امیدوار نباشید.

حال با توجه به نگاه ویژه وزارت ارتباطات به این مقوله خبرهایی به گوش می‌رسد، بطوریکه معاون وزیر ارتباطات از راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌های کسب وکارهای فناورانه در هر استان خبر داد و گفت: براساس برنامه ششم توسعه باید ۲۰درصد اقتصاد فناوری اطلاعات از درآمد خدمات ارزش افزوده باشد.

مرتضی براری در تشریح برنامه‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای ایجاد اشتغال و حمایت از کسب وکارهای نوپا در استان‌ها اظهار داشت: حرکت به سمت تولید محتوا و خدمات ارزش افزوده یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی است و برآوردها نشان می‌دهد که سهم تولید محتوا در اقتصاد فناوری اطلاعات ۸۰ درصد است.

وی با بیان اینکه در سال ۹۰ سهم خدمات ارزش افزوده روی موبایل حدود ۵۰میلیارد تومان بوده است، ادامه داد: در سال ۹۴ سهم خدمات ارزش افزوده روی موبایل به یک‌هزار و ۷۰۰میلیارد تومان رسید، اما برآوردها نشان می‌دهد که سهم استان‌ها از این رقم، بسیار ناچیز است.


۱۸هزار میلیارد سهم خدمات ارزش افزوده در برنامه ششم

معاون امور دولت و استان‌های وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه باید سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات به ۳ برابر رقم فعلی و به حدود ۹۰هزار میلیارد تومان برسد، ادامه داد: براساس این برنامه‌ریزی، ۲۰درصد درآمد فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه ششم توسعه باید از خدمات ارزش افزوده باشد که رقمی حدود ۱۸هزار میلیارد تومان می‌شود. وی افزود: با افزایش سهم استان‌ها در تولید محتوا و خدمات ارزش افزوده موبایل، می‌توانیم به این هدف برسیم. این افزایش سهم، نیازمند ایجاد کسب و کارهای نوپا و حمایت از ایده‌های استارت‌آپی است.

براری بر نقش دانشگاه‌ها در ایجاد کسب و کارهای نوآورانه تاکید کرد و گفت: هم‌اکنون سهم دانشگاه صنعتی شریف در اقتصاد خدمات ارزش افزوده و تولید محتوا در کشور بیش از ۲۰میلیارد تومان است و باید سهم سایر دانشگاه‌ها نیز به این دانشگاه برسد.

معاون امور استان‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه آغاز تولید محتوا و کسب وکارهای نوپا از دانشگاه‌ها است، ادامه داد: اغلب شرکت‌های نوپا دارای ایده‌های خلاقانه در کشوری مانند امریکا، اطراف دانشگاه استنفورد و در سیلیکون ولی جای گرفته‌اند. ما نیز باید در تولید محتوا و ایجاد کسب وکار، دانشگاه‌ها را محور قرار دهیم.


راه‌اندازی مراکز شتاب‌دهنده استارت‌آپ‌ها در استان‌ها

وی از آغاز اجرای اردوهای کارآفرینی و رویدادهای استارتاپی در استان‌ها خبر داد و گفت: درصدد این هستیم که حداقل یک مرکز شتاب‌دهنده فناوری در هر استان ایجاد شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به وجود حدود ۶شتاب‌دهنده کسب و کارهای فناوری اطلاعات در تهران، تصریح کرد: این شتاب‌دهنده‌ها در هر بازه ۶ماهه، تعدادی شرکت فارغ‌التحصیل دارند و ما تلاش می‌کنیم این مدل توسعه کسب و کار را در همه استان‌ها داشته باشیم و کمک کنیم که استان‌ها نیز در فارغ‌التحصیل کردن شرکتها،

سهم آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه برنامه‌ریزی براین است که هر استان حداقل ۱۰ تا ۲۰ کسب و کار جدید را در سال از طریق شتاب‌دهنده‌ها ایجاد کند، ادامه داد: سهم استان‌ها در تولید اپلیکیشن‌ها به‌شدت کم است و در تلاش هستیم با همکاری شتاب‌دهنده‌های تهران و فعالان بازار استانی، در استان‌ها شتاب‌دهنده ایجاد کنیم تا نیروهای ایده به شرکت های دانش بنیان تبدیل شوند. براری با اشاره به اینکه صاحبان ایده در شهرستان‌ها کم هستند، گفت: برای مثال درصورتی‌که شتاب‌دهنده‌ها در تهران اعلام فراخوان می‌کنند بالغ بر ۳۰۰ تیم صاحب ایده، در این فراخوان ثبت نام می‌کنند اما در شهرستان‌ها فضا برای توسعه کسب و کار کم است و صاحبان ایده در این فضا شکل نمی‌گیرند. به همین دلیل در برنامه داریم که با کمک دانشگاه‌ها، به جای اینکه فارغ‌التحصیل وارد جامعه کنیم، شرکت دانش بنیان به جامعه تحویل دهیم؛ چراکه بهترین زمان شکل‌گیری ایده در محیط‌های دانشگاهی است که ذهن دانشجو برای خلاقیت و شکل‌گیری کسب و کار آماده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر