اجرایی شدن «ترابرد‌پذیری» به چه بهایی

۱۳۹۵/۰۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۲۹۶۸

گروه دانش‌و‌فن| مرجان محمدی|

ترابرد‌پذیری را می‌توان یکی از طرح‌های عملیاتی وزارت ارتباطات دانست که قرار است در اردیبهشت ماه سال جاری اجرایی شود، طرحی که با وجود مخالفت‌های اپراتور اول به عنوان دارابودن بیشترین تعداد کاربر و بزرگ‌ترین اپراتورخاورمیانه و درخواست تنفس یک ساله به رگولاتوری رد شد و قرار است به زودی عملیاتی شود. هرچند طرح Mobile Number Portability در دنیا بر اساس آمارهای جهانی تا به حال در بیش از ۷۰کشور دنیا اجرا شده است و قدمت آن در برخی از این کشورها به بیش از ۱۵سال می‌رسد، در ایران زمزمه‌های اجرایی شدن این طرح در دولت یازدهم و از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مراسم رونمایی از رومینگ ملی مطرح شد و وزیر ارتباطات عملیاتی شدن این طرح را یکی از اولویت‌های وزارت ارتباطات اعلام کرد وی در آن مراسم عملیاتی شدن طرح ترابرد‌پذیری را به اردیبهشت ماه سال۹۵ موکول کرد و گفته می‌شود در حال حاضر شمارش معکوس برای اجرایی شدن این طرح آغاز شده است.

ترابرد‌پذیری نوعی قابلیت تقریباپیشرفته است که این امکان را به مشترکین شبکه تلفن همراه می‌دهد تا با حفظ شماره اولیه اپراتور خود را تغییر دهند، این طرح در تیر ماه سال۹۳ به کمیسیون تنطیم مقررات و ارتباطات ارسال شد و این کمیسیون بعد از تحقیقات مهلت ۱۸ماهه‌یی را برای اجرای این پروژه به اپراتورها داده است. اما در حال حاضر و آخرین اظهارنظر وحید صدوقی مدیرعامل همراه اول، ایراداتی را به این طرح وارد دانسته، وی معتقد است: شیوه فعلی اجرای این طرح با کاستی‌هایی همراه است.

مدیرعامل بزرگ‌ترین اپراتور خاورمیانه درباره اجرای طرح ترابرد‌پذیری شماره‌ها گفت: قرار است اردیبهشت‌ماه امسال این طرح اجرایی شود، اما زیرساخت‌هایی که اکنون آماده شده برای ارائه خدمات قابل قبول کفایت نمی‌کند.

وی همچنین از آمادگی شرکت ارتباطات سیار برای اجرای این طرح خبر داده و اظهار کرد: پس از اجرایی شدن این طرح ما خدمات مربوطه را ارائه خواهیم کرد و در گذشته نیز با اجرایی شدن طرح رومینگ ملی شرایطی فراهم شد که در ایام نوروز یک میلیون نفر از شبکه رومینگ ما استفاده کردند. قرار هست طبق وعده مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی این طرح در اردیبهشت ماه اجرایی شود و ما هم از قبل زیرساخت‌های لازم را برای اجرای این طرح ایجاد کرده‌ایم.

مدیرعامل همراه اول ابراز کرد: اکنون سه معاون شرکت در کمیته‌یی برای این طرح مسوولیت دارند و برای ایجاد زیرساخت‌ها از حضور مشاور خارجی حرفه از بهره گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه تجارب کشورهای اجرا‌کننده این طرح را بررسی کرده‌ایم، گفت: روشی که در ایران دنبال می‌شود استاندارد نیست. اگر قرار باشد از داخل و خارج از کشور با اجرای ترابرد‌پذیری، تماس حاصل شود، ترافیک باید به سمت سوییچ‌های استانی زیرساخت و مخابرات برود تا بعد از آن به اپراتور مربوطه منتقل شود.

وی افزود: قرار است ترافیک از بستر ثابت به همراه اول و بعد اپراتورها منتقل شود. این کار مشکلات فنی دارد و موضوع را به رگولاتوری اطلاع داده‌ایم.

مدیرعامل اپراتور اول ارتباطی درباره پیشنهاد رقم به رگولاتوری برای اجرای ترابردپذیری نیز گفت: کمیسیون‌های فنی با حضور اپراتورها در حال بررسی این موضوع هستند و در آینده نرخ مربوط به این طرح ملی مصوب می‌شود.

همچنین رییس هیات‌مدیره مخابرات ایران در آخرین اظهارنظر خود درخصوص طرح ترابردپذیری گفت: این موضوع تهدید مهمی برای اپراتور برتر است، از این رو درخواستی را مبنی بر یک سال تنفس به رگولاتوری ارائه کرده‌ایم که این تقاضا با موافقت همراه نشده است.

حال باتوجه به ایراد فنی مدیرعامل همراه اول، به نظر می‌رسد سازمان تنظیم مقررات بی‌توجه به این ایراد فنی، مصرانه می‌خواهد که ترابرد‌پذیری در کشور اجرایی شود. طرحی که باید منتظر ماند و دید که آیا با اجرایی شدن آن می‌توان برخی نواقص‌ها را پوشاند یا اینکه این طرح به جای حل مشکل خود مشکل ساز می‌شود.

گفته می‌شود اجرایی شدن ترابرد‌پذیری کاربران را با چالش‌هایی مواجه کند در ابتدا اینکه کاربران باید بدانند که در سال تنها دوبار می‌توانند اپراتور خود را تغییر دهند و این درحالی است که پس از تغییر اپراتور خود، در صورت نارضایتی نمی‌توانند بلافاصله اقدام به بازگشت به اپراتور قبلی کنند، و باید سه ماه منتظر بمانند تا بتوانند به اپراتور قبلی بازگردند.

از سوی دیگر طبق قوانین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در صورت تغییر اپراتور، کاربر باید نرخ هزینه مکالمات را به صورت برون شبکه‌یی پرداخت کند، مساله‌یی که می‌تواند باعث افزایش هزینه کاربران شود.

از سوی دیگر گفته می‌شود ترابرد شماره‌های اعتباری و دایمی بلافاصله صورت نمی‌گیرد و بسته به دایمی یا اعتباری بودن سیم کارت به ترتیب ظرف 3.5 و 5.5 روز صورت می‌گیرد به‌طوری‌که اپراتورهای فرستنده برای تسویه حساب مشترک و ترابرد شماره مجبور است سیم‌کارت را به مدت 3.5 یا 5.5 روز بسته به ماهیت اعتباری یا دایمی بودن آن، قطع کنند تا عملیات ترابرد‌پذیری اجرایی شود و این مهم تا حدودی منجر به متضرر شدن کاربر می‌شود، چرا که برخی کاربران با توجه به شغل و حرفه خود نمی‌توانند سیم کارت خود را برای لحظه‌یی خاموش کنند، چه به اینکه 3 یا 5روز خاموش بماند.

در هر صورت به نظر می‌رسد وزارت ارتباطات و سازمان تنظیم مقررات خواهان اجرایی شدن هرچه سریع‌تر این طرح است و در این بین باید دید که آیا این طرح می‌تواند در ایران رضایت کاربران و رقابتی شدن اپراتورها را به همراه داشته باشد؟ یا اینکه صرفا چون وعده‌یی داده شده است باید این طرح اجرایی شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر