ورود شورای عالی فضای مجازی به مقررات فیلترینگ

۱۳۹۴/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۰۱۹۰

گروه دانش‌و‌فن

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه شورای عالی فضای مجازی باید به مقوله مقررات در حوزه فیلترینگ ورود کند، گفت: باید تکلیف ورود به شبکه‌های اجتماعی داخلی روشن شود و کار را از اعمال سلیقه خارج کنیم تا بخش خصوصی بتواند سرورهای خود را در داخل کشور داشته باشد و این بخش ساماندهی شود. محمود واعظی در قالب نشست تخصصی شبکه‌های اجتماعی و OTT در وزارت ارتباطات، به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت و عنوان کرد: بهترین راه تشویق مردم برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی داخلی، ارائه سرویس باکیفیت است و همگان با اصل توسعه شبکه‌های اجتماعی در داخل کشور موافق‌اند.

وی با بیان اینکه باید با ارائه سرویس خوب، مردم را تشویق کنیم از عملکرد سازمان صدا و سیما در ترویج استفاده از شبکه‌های پیام‌رسان خارجی انتقاد کرد و توضیح داد: در برنامه‌های پربیننده سازمان صدا و سیما شاهد هستیم که تلگرام را تبلیغ می‌کنند و این بسیار بد است.

واعظی بااشاره به اینکه باید اقتصاد شبکه‌های اجتماعی را نیز مدنظر قرار دهیم، تصریح کرد: این‌طور نیست که وزارت ارتباطات هر مقدار سرمایه که بخواهد، بتواند هزینه کند. ما اعتبارات را براساس موافقت‌نامه سازمان مدیریت می‌بندیم و فراتر از آن نمی‌توانیم برویم، اما با وجود این تلاش‌مان را می‌کنیم در چارچوب ممکن از این بخش حمایت کنیم. به گفته وی، تا زمانی که این ترس وجود داشته باشد که ممکن است سایت‌های داخلی نیز مانند سایت‌های خارجی فیلتر شوند، نمی‌توان شبکه‌های بومی کارآمد در کشور داشت. واعظی تاکید کرد: قطعا دیتا نوعی سرمایه برای یک کشور محسوب می‌شود و باید در داخل کشور مورد استفاده قرار گیرد. درخصوص شبکه‌های اجتماعی نیز به نفع خود مردم و دولت است که برای امنیت بیشتر، شبکه‌های اجتماعی داخلی را مورد استفاده قرار دهند.

وی همچنین عنوان کرد: پیگیری مسائل مربوط به شبکه‌های اجتماعی داخلی درخصوص موضوعات حقوقی، قضایی و رفع تبعیض، امری موثر در پایداری و بقای این شبکه‌ها به شمار می‌رود. اعتقاد ما بر آن است که باید با شبکه‌های اجتماعی داخلی برخورد راحت‌تری صورت گیرد تا نسبت به شبکه‌های اجتماعی خارجی نگاه سخت‌گیرانه‌تری وجود داشته باشد.

وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود بااشاره به شبکه داخلی بیسفون عنوان کرد: از زمانی که این شبکه 130هزار کاربر داشته موضوعات مربوط به آن را پیگیری می‌کردم و حال بر این اعتقادم که موفقیت بیسفون موجب اقتدار نظام خواهد شد.

واعظی در بخش دیگری از صحبت‌های خود تعداد کاربران یک شبکه اجتماعی را در سطح دنیا سرمایه دانست و گفت: بهترین راه، تشویق مردم و اعتمادسازی برای استفاده از شبکه‌های داخلی است که این مهم با ارائه خدمات و سرویس‌های خوب محقق می‌شود. وی همچنین خاطرنشان کرد: باید در زمینه حمایت از شبکه‌های اجتماعی داخلی تلاش مناسبی صورت گیرد و در بخش‌های مختلف مالی، فنی، حقوقی و پهنای باند و... این شبکه‌ها مورد حمایت قرار داشته باشند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به استقبال مردم از شبکه‌های مجازی خارجی گفت: به قول یکی از دوستان در ایران بزرگ‌ترین مهاجرت تاریخ وقتی که کاربران ایرانی از وایبر به سمت تلگرام مهاجرت کردند، انجام شد. به این معنی که در عرض ۲۴ ساعت، چندین میلیون ایرانی به شبکه تلگرام مهاجرت کردند که در صورت ساماندهی این فضا می‌توانیم شبکه‌های اجتماعی بومی را نیز برای کاربران ایرانی جذاب و قابل اطمینان کنیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ناکارآمدی برخی شبکه‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: برای مثال شبکه پیام‌رسان بیس‌فون تا زمانی که زیر یک‌میلیون کاربر داشت، دیتا و صوت آن برای مکالمه به کار می‌آمد، اما زمانی که تعداد کاربران آن افزایش یافت، مشکلات فنی به آن اضافه شد. باید بگوییم که تا زمانی که نتوانیم شبکه پایداری داشته باشیم، نمی‌توانیم در مقابل شبکه‌های خارجی بایستیم و با آنها رقابت کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر