اخبار

۱۳۹۴/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۷۷۷۹

پرداخت خسارت خدمات اینترنتی به مشترکان

رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از پرداخت خسارت موافقتنامه سطح خدمات (SLA) به مشترکان از سوی اپراتورهای ارائه‌دهنده اینترنت به صورت نقدی و حجمی خبر داد. علی‌اصغر عمیدیان گفت: با نظارت بر اجرای مصوبه ۱۷۷ کمیسیون درخصوص «ضوابط و چارچوب موافقتنامه‌های سطح خدمات(SLA) خدمات ارتباطات داده‌ها» از سوی رگولاتوری در 6 ماهه اول سال ۹۴ حدود دو میلیارد ریال بصورت نقدی و 7409 گیگا بایت به صورت حجمی از سوی اپراتورهای PAP و Wimax در قالب SLA به مشترکان پرداخت شده است. معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات افزود: در جهت اجرایی شدن مصوبه ۱۷۷ کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات و جلب رضایت مردم از خدمات ارائه شده در حوزه سرویس‌های فناوری اطلاعات، رگولاتوری اپراتورها را ملزم کرده است تا سامانه سنجش سرعت را در پایگاه اطلاع‌رسانی خود ایجاد کنند. عمیدیان با اشاره به اینکه امکان دسترسی به سامانه سنجش سرعت تمام اپراتورها بصورت متمرکز در پورتال سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی نیز فراهم شده است، اظهار کرد: با توجه به تعیین شاخص‌های کیفی سرویس مشترکین از سوی رگولاتوری شامل سرعت دانلود و آپلود، زمان تاخیر و میزان گم شدن بسته‌ها در داخل و خارج شبکه، در سامانه سنجش سرعت، امکان نظارت مطلوب‌تر بر ارائه خدمات از سوی اپراتورها فراهم شده است.

وی تصریح کرد: تمامی اپراتورها ملزم شده‌اند ضمن اطلاع‌رسانی دقیق درباره میزان مجاز شاخص‌های کیفیت سطح خدمات و مراحل اندازه‌گیری آن به مشترکان، سامانه‌یی را جهت ثبت خسارت از سوی مشترکان براساس مقادیر اندازه‌گیری شده، بر روی پورتال خود ایجاد کنند.


اتصال 25 هزار روستا به اینترنت نسل چهارم

در راستای سیاست‌های دولت تدبیر و امید و سرمایه‌گذاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و تحقق عدالت اجتماعی و خدمات‌دهی به مناطق روستایی کشور 25هزار روستای کشور در منطقه سیستان و بلوچستان به نسل چهارم اینترنت متصل شد. محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در حاشیه مراسم افتتاحیه ورود اینترنت نسل چهارم به روستاهای استان سیستان و بلوچستان در زاهدان با بیان اینکه در فاز اول این پروژه 1287روستای محروم سیستان و بلوچستان تحت پوشش آخرین نسل از اینترنت همراه در دنیا قرار خواهد گرفت اظهار کرد: تا اردیبهشت ماه سال 1395 تعداد روستاهای تحت پوشش اینترنت نسل چهارم در استان سیستان و بلوچستان به 3162 روستا خواهد رسید. در این راستا سیدایمان میری، مجری این پروژه با بیان اینکه استان سیستان‌و‌بلوچستان در کنار محرومیت‌های موجود با جاذبه‌های طبیعی از سواحل زیبای چاه‌بهار تا دشت‌های پهناورش یکی از استان‌های زیبای ایران است، تصریح کرد: در تست‌های اولیه صورت گرفته از برخی نقاط روستایی استان سیستان و بلوچستان نرخ دسترسی به اینترنت بیش از 90مگابیت بر ثانیه بوده است. وی افزود: در فازهای بعدی این پروژه 16هزار روستا در سراسر کشور تحت پوشش اینترنت پرسرعت نسل چهارم قرار خواهد گرفت.


ساخت روبات نجات‌غریق

محققان روباتی ساخته‌اند که وقتی داخل آب می‌افتد بیش از هر چیز مثل یک هویج بسیار بزرگ به نظر می‌رسد که روی آب پرسه می‌زند؛ اما این روبات که EMILY نام گرفته ماشینی است که به عنوان نجات غریق عمل می‌کند و توسط شرکت Hydronalix طراحی و تولید شده است. این روبات قادر است افراد غرق شده را در مسیر 2400 پایی همراه خود بکشد و می‌تواند پنج نفر را به‌طور همزمان از غرق شدن نجات دهد. باتری‌های این ماشین تنها 20دقیقه دوام دارند، اما به راحتی تعویض می‌شوند و امکان سفرهای بیشتر به درون آب را فراهم می‌کند. این روبات تنها چهار پا طول دارد، با این حال مثل جت‌اسکی حرکت می‌کند و سرعت آن به بیش از 22 مایل در ساعت می‌رسد. این روبات مجهز به پرچم‌های پنج پایی است که به اپراتورها امکان می‌دهد آن را از بالای سطح آب مشاهده و رصد کنند. روبات EMILY می‌تواند در شرایطی که یک قایق واژگون شده و 40-30 سرنشین آن در معرض خطر غرق شدن قرار گرفته‌اند، وارد عمل شده و برای نجات جان افراد اقدام کند.


ساخت نخستین پلاستیک رسانا بدون مواد افزودنی

محققان سوئدی برای نخستین‌بار موفق به تولید پلاستیک‌ رسانا بدون مواد افزودنی مثل گرافن یا سایر عناصر فلزی شدند. محققان دانشگاه اومئو سوئد، با روش جدید و انحصاری کنترل چرخش و جهت شکل‌گیری کریستال‌ها در پلیمر بدون افزودن هیچ ماده اضافی، توان انتقال الکترون‌ها در پلاستیک یا پلیمر را تا هزار برابر افزایش دادند.

دکتر دیوید باربرو، متخصص علوم پلیمر و سرپرست این مطالعه اظهار کرد: قابلیت انتقال انرژی در پلاستیک‌ها در صورت کنترل زنجیره پلیمری و فرایند کریستالی شدن مولکول‌ها بسیار افزایش می‌یابد، به‌طوری که در آزمایش‌های انجام شده، به رقم چشمگیر هزار برابر رسیدیم که در نوع خود تحولی بزرگ به شمار می‌آید.

وی افزود: ما معتقدیم که با این دستاورد تحولی در عرصه مهندسی پلیمر یا به عبارتی انقلابی در تولید سلول‌های خورشیدی و فناوری OLED در جهت افزایش کارایی و کاهش مصرف خواهیم بود.

محققان معتقدند که با این دستاورد می‌توان حتی پلاستیک‌هایی با قابلیت انتقال الکترون برابر با سیلیکون تولید کرد، این در حالی است که توان رسانایی سیلیکون حدود 10هزار برابر بیشتر از پلاستیک‌های معمولی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر