روباتی کروی که روی سطوح راه می‌رود

۱۳۹۴/۰۷/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۱۲۸۱

دانشمندان ژاپنی روباتی کروی طراحی کرده‌اند که در صورت نیاز از دست و پاهایش استفاده می‌کند. محققان موسسه فناوری چیبا در ژاپن روبات جدیدی موسوم به QRoSS را طراحی کرده‌اند که مثل توپ گرد است و شباهت زیادی به روبات Droideka جنگ ستارگان دارد. این روبات در زمان نیاز از دست و پاهای خود استفاده و روی چهار دست و پا حرکت می‌کند.

تاکشی آئوکی، ساتوشی ایتو و یوسوک سئی طراحان این روبات هستند که آن را در کنفرانس IROS 2015 آلمان ارائه داده‌اند.

بدنه بیرونی ربات QRoSS پوسته‌یی محکم و کروی با چهار دست و پا دارد. این دست و پاها در داخل کره تعبیه شده و در زمان نیاز از داخل کره بیرون می‌آید و استفاده می‌شود. روبات طراحی شده شبیه به روبات MorpHex MKII است که 6 پای خود را جمع کرده و در صورت نیاز از آنها استفاده می‌کند. اما بر خلاف MorpHex روبات QRoSS می‌تواند به این طرف و آن طرف پرتاب شده و در مواقع اضطراری و در مکان‌های خطرناک مورد استفاده قرار بگیرد.

وزن این روبات حدود 2.5کیلوگرم است و قطری 30سانتی‌متری دارد. این اندازه برای حرکت‌ روبات مناسب است و خود به مسیرش ادامه دهد. این روبات QRoss نام‌گذاری شده و برای حفظ بدنه خود از یک پوسته ۳۰سانتی‌متری استفاده می‌کند. این پوسته همانند قفسی دایره‌وار دور تا دور این روبات را احاطه کرده و پاهای این روبات مستقل از ساختار بیرونی آن عمل می‌کند. در نتیجه این روبات به راحتی و با سرعت یک دهم متر بر ثانیه می‌تواند روی سطوح مختلف حرکت کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر