Ebayو amazon همکاری با ایران را تکذیب کردند

۱۳۹۴/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۴۰۰

گروه دانش و فن|مرجان محمدی|

درحالی که چندی قبل مدیرعامل پست خبر از امکان خرید از eBay و آمازون را از طریق سایت یاتا اعلام کرد و روز چهارشنبه 15 مهرماه مدیرعامل پست به‌طور رسمی با اعلام اینکه از این به بعد کاربران ایرانی می‌توانند از آمازون و ebay خرید کنند و در این خصوص دغدغه‌یی نداشته باشند، اما این خبر ازسوی این دو سایت رد و تکذیب شد.

مهری مدیرعامل پست در خبر خود اعلام کرده بود: برای همکاری با پست جمهوری اسلامی ایران دو شرکت ebay و Amazon به دلیل تحریم یک شرکت واسطه انتخاب شده که هزینه را از دلار به ریال، تبدیل و هزینه‌های پست و گمرک را نیز محاسبه و دریافت می‌کند، در مرحله بعد، از این طریق می‌توان کالای فروشگاه‌های ایرانی را نیز به خارج از کشور صادر کرد.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون خرید ایرانی‌ها از فروشگاه‌های اینترنتی ebay و Amazon و علی بابا ممکن شده و کالاهای خریداری شده از طریق پست وارد کشور و تحویل داده می‌شوند.

پس از اعلام این خبر و انتشار آن در فضای مجازی مسوولان eBay با تکذیب این خبر اعلام کردند که این سایت همچنان برای ایرانیان مسدود است و کاربران ایرانی نمی‌توانند از این سایت خریداری کنند.

همچنین در پرسشی که از یکی از اکانت‌های توییتر eBay در این مورد پرسیده شده، توییتر eBay پاسخ داده هرچند تحریم‌ها ممکن است از برخی کشورها برداشته شود اما ریسک آنقدر هست که اجازه ندهیم خرید از eBay صورت گیرد.

توییتر eBay نیز رو گذشته خرید ایرانیان از eBay را تکذیب کرده است. همچنین در خود سایت eBay نیز نام ایران در لیست کشورهای تحت تحریم قرار دارد.

حال درشرایطی که مدیرعامل پست با تاکید فراوان خبر خرید ایرانیان را از ebay و amazon اعلام می‌کند، شرکت واسطه‌یی که قرار است این کار را انجام دهد خبر از نهایی نشدن این همکاری می‌دهد.

مدیرعامل یاتا که رابط اجرایی ارتباط شرکت پست با eBay است، می‌گوید: این شرکت با ebay و آمازون وارد مذاکره شده اما هنوز این توافق نهایی نشده است. وی معتقد است که شرکت eBay به دلیل فضای تحریم‌ها این را علنی اعلام نمی‌کنند.

فرزانه دانشمند، مدیرعامل شرکت یاتا در این خصوص گفت: سایت یاتا به عنوان یکی از همکاران خصوصی شرکت پست نزدیک به 5سال است که روی ایده راه‌اندازی «یاتا» در پارک فناوری فارس کار کرده است و یاتا تنها یک شرکت برای همکاری با سایت‌های بزرگ جهان مانند ebay و آمازون نیست و قرار است کارها و پروژه‌های بزرگ‌تری در بخش تجارت الکترونیکی کشور انجام دهد.

وی افزود: به دلیل اینکه فناوری مرزهای بین کشورها را برداشته است ما با این دوسایت در قالب فناوری گفت‌وگو کرده‌ایم اما به دلیل بعد تجاری، بین‌المللی و سیاسی هریک از ما تابع قوانین کشورهای خود هستید اما آنچه مسلم است، این است که ما توانسته‌ایم با توجه به محدودیت‌های موجود با این شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شویم اما اگر آنها این موضوع را تکذیب می‌کنند به خاطر موانع بین‌المللی است که با آنها رو‌به‌رو هستند. دانشمند تاکید می‌کند که به دلیل برداشته نشدن رسمی تحریم‌ها علنی کردن این همکاری‌ها به صلاح هیچ‌یک از دو طرف نیست.

وی درخصوص تکذیب توییتر ebay برای همکاری با ایران اعلام کرد که یاتا با ebay و آمازون وارد مذاکره شده اما هنوز این توافق نهایی نشده است و همکاری یاتا با این دوسایت در بعد فناوری است. وی در ادامه می‌افزاید: به دلیل اینکه فناوری مرزهای بین کشورها را برداشته است ما با این دوسایت در قالب فناوری گفت‌وگو کرده‌ایم اما به دلیل بعد تجاری، بین‌المللی و سیاسی هریک از ما تابع قوانین کشورهای خود هستید اما آنچه مسلم است این موضوع است که ما توانسته‌ایم با توجه به محدودیت‌های موجود با این شرکت‌های بزرگ وارد مذاکره شویم اما اگر آنها این موضوع را تکذیب می‌کنند به خاطر موانع بین‌المللی است که با آنها رو‌به‌رو هستیم. دانشمند تاکید می‌کند که به دلیل برداشته نشدن رسمی تحریم‌ها علنی کردن این همکاری‌ها به صلاح هیچ‌یک از دو طرف نیست.

گفتنی است سایت یاتا که توسط اپراتور هوشمند پست (یاتا) راه‌اندازی شده، قرار است این هفته به‌طور رسمی رونمایی شود به شکلی واسطه خرید ایرانیان از eBay و آمازون است و ظاهرا قراردادی با شرکت پست ایران منعقد کرده است. قراردادی که ازسوی مدیرعامل پست رسما اعلام شده است ولی مسوولان خارجی هرگونه قرارداد را برای همکاری تلویحا رد کره‌اند. این درحالی است که گفته می‌شود برخی مسائل سیاسی و ملاحظه‌کاری باعث شده است تا از اعلام و تایید این خبر خودداری کنند. مساله‌یی که مقامات ایرانی به‌طور رسمی آن را اعلام کرده‌اند. هرچند که بازتاب این خبر با تکذیب و رد سایت‌های معتبر اینترنتی مواجه شد. این درحالی است که به نظر می‌رسد اعلام زودهنگام مسوولان ایرانی روند اجرایی شدن این پروژه را (درصورت قطعی بودن) به کندی مواجه کند.

ازسوی دیگر برخی کارشناسان معتقدند حتی اگر امکان خرید از eBay یا آمازون درست باشد، تعرفه گمرکی آنها به قدری بالاست که هنوز نمی‌توان انتظار خریدهای گسترده مردم از آن را داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر