قانون ملی فضایی تدوین می‌شود

۱۳۹۴/۰۷/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۰۰۰۵

گروه دانش و فن

معاون حقوقی رییس‌جمهور از مقررات‌گذاری و تدوین قانون ملی فضایی کشور خبر داد.

الهام امین‌زاده با تاکید بر اینکه در چند سال اخیر شتاب خوبی در حوزه حقوق فضا در کشور شکل گرفته است، گفت:ساماندهی حقوق بین‌المللی فضایی باید در دستور کار کشور قرار گیرد و ایران باید در حوزه مقررات‌گذاری فضا، نقش مهمی را در میان سایر کشورها ایفا کند.

وی با بیان اینکه اگر نظام قانونمند فضایی وجود نداشته باشد، فضا به عرصه سیاست تبدیل می‌شود، تصریح کرد: باید از فناوری فضایی برای حل مشکلات جهانی استفاده شود و به همین دلیل چهار اصل آزادی بهره‌برداری از فضا، تملک، غیرنظامی کردن فضا و نیز مسوولیت‌های بین‌المللی در عرصه فضا در سرلوحه تمامی اسناد کنوانسیون‌های بین‌المللی قرار گرفته است. معاون حقوقی رییس‌جمهور با اشاره به نقش ویژه حقوق و دیپلماسی فضایی در کشورهای دنیا گفت: هم‌اکنون علوم فضایی جایگاه ویژه‌یی در کشورهای مطرح جهانی پیدا کرده و سرمایه‌گذاری‌های هنگفتی در این بخش انجام می‌شود. بر این اساس ما نیز کشورمان را باید به علوم دانش‌محور فضایی مجهز کنیم.

امین‌زاده با بیان اینکه بیش از ۵۰سال از حضور انسان در فضا می‌گذرد، گفت: ایران در بین کشورهای منطقه در عرصه فناوری فضایی پیشتاز است و به همین دلیل باید در کنار فعالیت‌های تکنولوژیکی، به مباحث حقوقی این عرصه نیز توجه بیشتری کند.

وی با تاکید بر اینکه ایران به یمن تلاش دانشمندان فضایی، توانمندی‌های زیادی در عرصه فضا یافته است، گفت: بزرگ‌ترین سازمان‌های فضایی جهان نیز در عین رقابت، همکاری‌های تنگاتنگی در زمینه فضایی با یکدیگر دارند و ایران نیز باید در استفاده مشترک از فضا، این فرهنگ را نهادینه کند.

معاون حقوقی رییس‌جمهور افزود: باید زیرساخت‌های حقوقی فضایی ایران فراهم شود و بر همین اساس باید قانون ملی فضایی داشته باشیم؛ در این زمینه مطالعات مقدماتی برای تدوین این قانون انجام شده است و امیدواریم در دولت یازدهم و بر اساس الزامات برنامه ششم توسعه اقتصادی بتوانیم این قانون را تصویب کرده و مقررات‌گذاری کنیم.

امین‌زاده گفت: علاوه بر استفاده صلح‌آمیز از فضا، پاکسازی محیط‌زیست از زباله‌های فضایی و رعایت قواعد حقوق تجاری فضا از دیگر مطالباتی است که باید در این عرصه مورد توجه تمامی کشورهایی که در زمینه فضا فعالیت دارند، قرار گیرد.

وی بر اجرای برون‌سپاری پروژه‌های فضایی به بخش خصوصی و هماهنگی سازمان فضایی ایران، مرکز ملی فضایی و شورای عالی فضایی برای عملیاتی کردن ایده‌های عرصه‌ فضا تاکید کرد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر