هیچ شرکت جدیدی وارد حوزه زیانده تلفن ثابت نمی‌شود

۱۳۹۴/۰۷/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۹۶۸۵

گروه دانش و فن

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: شخصا مخالفت وزارت ارتباطات با اصلاح تعرفه‌های مخابراتی را تنگ‌نظری می‌بینم زیرا اکنون با زیانده شدن تمام مخابرات‌های استانی درحوزه تلفن ثابت، ناکارآمدی ثبات تعرفه‌های تلفن ثابت از 12سال پیش برای همه محرز

شده است.

محمد سلیمانی وزیر سابق ارتباطات و نماینده مجلس شورای اسلامی در نمایشگاه تله‌کام 2015 با انتقاد از عملکرد وزارت ارتباطات درباره هزینه‌کرد درآمدهای کلان این وزارت و ارتباط این وزارتخانه با اپراتورها گفت: با وجود اینکه در سال93 مبلغ 400میلیون تومان برای توسعه ارتباطات در شهرهای کوچک و روستاها درنظر گرفته شده بود اما این مهم اتفاق نیفتاد و هنوز در این زمینه عقب‌ماندگی وجود دارد.

وی همچنین یکی دیگر از اشکالات عملکرد این وزارتخانه را درگیری وزارت با اپراتورها عنوان کرد و گفت: دولت باید با بخش خصوصی و اپراتورها رابطه صمیمی و هدایتی داشته باشد درحالی که مانع ایجاد می‌کند و دود این رفتار در چشم مردم می‌رود.

وزیر سابق ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: تلاش می‌کنیم که این مسائل حل شود و با منابع مالی عظیمی که امسال و سال آینده دراختیار وزارتخانه قرار داده شده، گام‌های بلندی برداشته شود و مجلس نیز نقش نظارتی خود را دارد و نکات لازم را متذکر می‌شود.

سلیمانی با تاکید بر اینکه به وضوح دیده می‌شود که تلفن ثابت با نرخ فعلی زیانده است و همه شرکت‌های مخابرات استانی درحوزه تلفن ثابت زیانده شده‌اند، گفت: منطقی است که تعرفه 12سال پیش امروز نمی‌تواند یک شرکت را پویا و زنده نگه‌ دارد. نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: شخصا نوعی تنگ‌نظری درباره مقاومت در برابر اصلاح تعرفه تلفن ثابت می‌بینیم که تاکنون نیز نتوانسته‌ایم این مشکل را حل کنیم.

وی گفت: بخش ارتباطات خدمات‌محور است و با ایجاد مانع و متوقف کردن این بخش نمی‌توان انتظار ارائه خدمات جدید را داشت و این امر به‌صلاح هیچ‌کس نیست.

وی تصریح کرد: با وضعیت فعلی که برای تلفن ثابت ایجاد شده، هیچ شرکت جدیدی وارد حوزه زیانده تلفن ثابت نخواهد شد. سلیمانی با بیان اینکه این اصلاحات باید انجام شود، گفت: اخیرا مجلس از وزارت ارتباطات ارائه گزارش عملکرد 93 و 94 را درخواست کرده است تا به نتایج عملکرد این وزارتخانه طبق آمار

رسیدگی شود.

همچنین حمیدرضا فولادگر نیز درحاشیه بازدید از نمایشگاه تله‌کام با اشاره به ابهامات و حاشیه‌های خصوصی‌سازی شرکت مخابرات ایران گفت: به واگذاری مخابرات انتقاداتی وارد است، اما در اصل واگذاری مشکلی نیست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به انتقادات خصوصی‌سازی مخابرات گفت: به واگذاری مخابرات انتقاداتی وارد است، اما در اصل واگذاری مشکلی نیست. وی گفت: ما معتقدیم باید بحث ودایع تلفن همراه پس از خصوصی‌سازی این شرکت به صورت سهام به مردم واگذار می‌شد، اما این اتفاق نیفتاد.

فولادگر با بیان اینکه علاوه بر موضوع تعرفه‌ها در زمینه نرخ‌های مخابراتی نیز اختلافات سلیقه‌یی دیده می‌شود، گفت: مجلس آمادگی دارد جلسه چهارجانبه با حضور نمایندگان کمیسیون اصل۴۴، نمایندگان کمیسیون صنایع، مسوولان وزارت ارتباطات و مدیران شرکت مخابرات ایران برای حل مشکلات فعلی و اختلافات برگزار کند. وی با اشاره به اینکه دولت باید از محل درآمد اپراتورهای مخابراتی در زیرساخت‌ها سرمایه‌گذاری کند، گفت: این رقم در سال جاری 3000میلیارد تومان و در سال گذشته ۱۷۰۰میلیارد تومان بوده است.

فولادگر با بیان اینکه نحوه تعامل با بخش خصوصی نباید با مناقشه همراه باشد، گفت: درحوزه تلفن همراه به دلیل موضوع رقابتی، قیمت‌ها براساس بازار تعیین می‌شود، اما درحوزه تلفن ثابت به دلیل انحصار موجود باید قانونگذار تکلیف را مشخص کند.

عضو کمیسیون صنایع مجلس با بیان اینکه شورای رقابت نباید به‌طور مستقیم وارد تعرفه‌گذاری شود، ادامه داد: این شورا می‌تواند فرمول تعیین تعرفه در حوزه تلفن ثابت را ارائه دهد. وی با بیان اینکه درهیچ جای دنیا وزیر، تعرفه و قیمت‌ها را تعیین نمی‌کند، خاطرنشان کرد: باید نهادی تنظیم‌کننده درحوزه خدمات انحصاری ایجاد شود تا رویه قیمت‌گذاری در این بخش مشخص باشد.

فولادگر خاطرنشان کرد: اگر دولت قرار است درحوزه انحصاری قیمت‌گذاری کند، باید نسبت به مابه‌التفاوت قیمت تمام‌شده یارانه بدهد و این در قانون آمده است.

این نماینده مجلس بر لزوم حل مناقشات درحوزه مخابرات درجهت توسعه این بخش تاکید کرد.

فولادگر با بیان اینکه علاوه بر موضوع تعرفه‌ها در زمینه نرخ‌های مخابراتی نیز اختلافات سلیقه‌یی دیده می‌شود، گفت: مجلس آمادگی دارد جلسه چهارجانبه با حضور نمایندگان کمیسیون اصل۴۴، نمایندگان کمیسیون صنایع، مسوولان وزارت ارتباطات و مدیران شرکت مخابرات ایران برای حل مشکلات فعلی و اختلافات برگزار کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر