گذار از اقتصاد نفت پایه به سمت اقتصاد نفع پایه (نوآوری، فناوری و علم)

۱۳۹۴/۰۳/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۲۲۱۱۸

ضمن تبریک به مناسبت یک‌سالگی روزنامه اقتصادی تعادل امیدواریم این روزنامه به عنوان یک رسانه برجسته در بحث اقتصاد دانش‌بنیان با هدف عبور از اقتصاد تک‌محصولی به سمت اقتصاد کسب و کارانه و فناورانه ایفای نقش کند.

این روزنامه با استفاده از اندیشه‌ها و یافته‌ها و شیوه‌های نوین در حوزه‌های مختلف به ویژه اقتصاد که در معیشت مردم دخالت مستقیم دارد از آرا و اندیشه‌های صاحبان رسانه و فرهیختگان علم استفاده می‌کند. موضوع اقتصاد دانش‌بنیان که از دیدگاه معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری و در مجموعه بنیاد ملی نخبگان از ماهیت فرهنگی و اجتماعی برخوردار است بیش از آنکه بر امور اقتصادی متمرکز باشد در تلاش است زمینه‌های فرهنگی، اجتماعی و توسعه‌یی برای موضوع اقتصاد دانش‌بنیان را فراهم کند. در این راستا باید شرایط گذار کشور از اقتصاد نفت پایه به سمت اقتصاد نفع پایه (نوآوری، فناوری و علم) فراهم شود تا با ایجاد همدلی میان ارگان‌های مختلف، زمینه رشد اقتصاد دانش‌بنیان و نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در اقتصاد کلان کشور فراهم شود. معاونت علم و فناوری ریاست‌جمهوری در این دوره با رویکرد تحریک تقاضا و ایجاد بازار برای محصولات، خدمات و کالاهای فناورانه ایرانی را مورد توجه قرار داده است. همچنین باید تلنگر جدی به دستگاه‌های مختلف کشور زده شود که بازار بزرگی از محصولات کشور را در اختیار دارند. محصولاتی که مطابق آمار 80درصد واردات کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این موضوع برای تولید کشور و کسب و کارهای دانش‌بنیان زنگ خطری جدی است. به همین دلیل نقش رسانه‌ها، مطبوعات و به ویژه روزنامه تعادل بسیار مهم است. به همین دلیل باید دست به دست هم بدهیم تا عقب‌ماندگی تاریخی که در زمینه اقتصادی کشور وجود دارد و با سایر حوزه‌های اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی گره خورده است را با همدلی مرتفع کنیم. آمار‌ها نشان می‌دهد که شرکت‌های دانش‌بنیان در دولت فعلی به لحاظ کمی رشد قابل‌توجهی داشته‌اند. تاکنون هزار و 500 شرکت دانش‌بنیان که تاییدصلاحیت شده‌اند مشغول فعالیت هستند. اما آنچه مورد توجه است ایجاد زمینه‌های لازم برای رشد فرهنگی و اجتماعی این شرکت‌هاست. باید بازار و زمین بازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود. به همین منظور مذاکره با شرکت‌ها و نهادهای بزرگ اقتصادی آغاز شده است، تا سهم بزرگی از سبد خدمات آنان را به سمت فعالیت‌های فناورانه و مبتنی‌بر علم و فناوری سوق دهیم. در راستای تحقق این اهداف نیازمند همدلی و همکاری همه رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های مکتوب و به طور خاص روزنامه وزین تعادل هستیم. امیدواریم این روزنامه به یاری خدا در دومین سال فعالیت خود همپای فناوران و اصحاب علم در کشور فعالیت کند و با نقادی، محک‌زنی و عیار دادن به فعالیت‌ها و پیشنهادها و ایده‌های فرهیختگان و اصحاب رسانه به ما کمک کند که این مسیر را به درستی و با کمترین خطا سپری کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر