رفاه

۱۳۹۶/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۴۰۹۳

75درصد جویندگان کار مدرک دانشگاهی دارند

ایلنا| وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: «نزدیک به ۷۵‌درصد جویندگان کار در کشور دارای مدرک دانشگاهی هستند.» محمد فرهادی در نشستی مشترک با وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص همکاری مشترک دو وزارتخانه برای توسعه و تطابق‌سازی نیازهای بازار کار و آموزش عالی، گفت: «هم‌اکنون 1.8‌درصد دانشجویان کشور در مقطع دکتری تحصیل می‌کنند در حالی که در سند چشم‌انداز توسعه باید این میزان به 3.5درصد افزایش یابد.» او ادامه داد: «۹۰هزار دانشجو در مقطع دکتری در دانشگاه‌های کشور تحصیل می‌کنند. این در حالی است که همه نمی‌توانند که استاد دانشگاه شوند.» او افزود: «همچنین ۸۰۰هزار دانشجوی کارشناسی ارشد داریم که در سند برنامه چشم‌انداز توسعه بیان شده که باید به ۳۰‌درصد افزایش یابد.» فرهادی گفت: «این اشکالی در برنامه سند توسعه است که متاسفانه در شورای انقلاب فرهنگی مصوب شده است و به هیچ‌وجه منطقی نیست. در کشورهایی چون آلمان و ژاپن تحصیل در مقطع دکتری را کاهش داده‌اند که طبیعی است. از سوی دیگر ۸۰۰ تا یک‌میلیون نفر سالانه از دانشگاه‌های کشور فارغ‌التحصیل می‌شوند که باید از این فرصت به خوبی استفاده شود.» او ادامه داد: «یک‌سری اقداماتی در آموزش عالی در مسیر اصلاح باید انجام شود. شرکت‌های دانش‌بنیان فرصت خوبی برای به‌کارگیری فارغ‌التحصیلان دانشگاهی هستند.» او افزود: «هم‌اکنون ۳۰هزار نفر در ۱۸۰مرکز رشد کار می‌کنند. صندوق کارآفرینی امید و بانک‌های توسعه تعاون می‌توانند به صف‌های طولانی که می‌خواهند وارد پارک‌ها شوند کمک کنند.»


3ساله شدن آموزش

فنی و حرفه‌ای از سال 97

ایسنا| معاون آموزش متوسطه وزیرآموزش و پرورش با بیان اینکه در حال استانداردسازی آموزش‌ها هستیم، گفت: «با 3 ساله شدن آموزش فنی و حرفه‌ای از سال 97، سالانه یک میلیون نفر خروجی این رشته خواهند بود.» علی زرافشان در یک برنامه تلویزیونی با موضوع سند تحول بنیادین و مهارت‌آموزی، با تاکید بر اینکه هدف‌گذاری در آموزش و پرورش اشتغال است، گفت: «آموزش باید با نیاز بازار کار منطبق باشد؛ برای برنامه‌ریزی در حوزه مهارت‌آموزی به شایستگی بازار کار و ‌بازخوردی که از دستگاه‌هایی مثل سازمان آموزش فنی‌ و‌ حرفه‌ای و وزارت صنعت و معدن می‌گیریم، توجه می‌کنیم.» او ادامه داد: «در حال استانداردسازی آموزش‌ها هستیم. با 3 ساله شدن آموزش فنی و حرفه‌ای از سال 97، سالانه یک میلیون نفر خروجی این رشته خواهند بود.» او افزود: «34‌درصد دانش‌آموزان در رشته‌های فنی و حرفه‌ای و کار دانش ‌آموزش و پرورش مشغول به تحصیل هستند. هدف‌گذاری ما در برنامه ششم توسعه، رسیدن به آمار 50‌درصد است و این آمار در کشورهای صنعتی همچون آلمان 75‌درصد است و ما هنوز تا رسیدن به این نقطه فاصله زیادی داریم.» او افزود: «در تمام قراردادهای صنعتی هنرستان‌ها باید مدنظر قرار گیرند و لازم است در شهرک‌های صنعتی، اتاق آموزش کاردانش داشته باشیم تا افراد در کارخانه‌ها آموزش ببینند.»


آخرین گزارش از مستمری‌بگیران تامین‌اجتماعی

ایرنا| دفتر آمار و محاسبات اقتصادی و اجتماعی سازمان تامین اجتماعی با انتشار گزارش جامع و تحلیلی از مستمری‌بگیران این سازمان تا پایان سال ٩٤ اعلام کرد: «25‌درصد بازنشستگان تامین اجتماعی پیش از موعد بازنشسته می‌شوند.» براساس گزارش منتشر شده، تعداد کل پرونده‌های فعال مستمری‌بگیران تامین اجتماعی تا پایان سال ١٣٩٤ معادل ٢ میلیون و ٣٠٩ هزار و ٩٧٣ مورد است که نسبت به سال ٩٣ معادل ٦‌درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین از میان کل پرونده‌های مستمری‌بگیران ٦٤‌درصد مربوط به بازنشستگان، ٦‌درصد مربوط به ازکار افتادگان و ٣٠‌درصد مربوط به بازماندگان است. همچنین ٨٨‌درصد ازکار افتادگان، ازکار افتادگی کلی و ١٢‌درصد ازکارافتادگی جزئی داشته‌اند. در مورد پرونده‌های بازماندگان، در ٤١‌درصد این پرونده‌ها، پیش از فوت بیمه شده و ٤٧‌درصد پیش از فوت مستمری‌بگیر و بقیه سایر موارد بوده‌اند. سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد، ٤٧‌درصد بازنشستگان، ٩١‌درصد ازکارافتادگان و ٦١‌درصد بازماندگان ماهیانه مبلغی معادل حداقل دستمزد دریافت می‌کنند. براساس این گزارش، میانگین سابقه پرداخت حق بیمه بازنشستگان معادل ٢٣سال، ازکار افتادگان حدود ١٠ سال و فوت‌شدگان معادل تقریبا ١٤سال است، همچنین میانگین سن برقراری بازنشستگان معادل ٥٧ سال، ازکار افتادگان ٤٤سال و فوت‌شدگان 55 سال بوده است. سازمان تامین اجتماعی همچنین میانگین سن فعلی بازنشستگان برابر ٦٥ سال و ازکارافتادگان برابر 55 سال عنوان کرد.


برنامه‌های آموزش سلامت برای ۱۳ میلیون دانش‌آموز

وبدا| مدیرکل دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت گفت: «پویش‌ها و نمایشگاه‌های متعددی در جهت آموزش سلامت دانش‌آموزی برای ۱۳میلیون دانش‌آموز در کلیه مقاطع تحصیلی اجرا شده است.» شهرام رفیعی‌فر ادامه داد: «در راستای اجرای برنامه ملی خودمراقبتی، به عنوان پنجمین برنامه تحول نظام سلامت در حوزه بهداشت و با توجه به اهمیت دوران کودکی و نوجوانی برای توانمندسازی افراد برای خودمراقبتی، طبق تفاهمنامه ارتقای سلامت مدارس که بین وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش منعقد شد و براساس توافقنامه اجرایی برنامه خودمراقبتی در مدارس از سال ۹۳، با همکاری دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت وزارت بهداشت و دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش، برای ارتقای سواد سلامت دانش‌آموزان در مدارس سراسر کشور اقداماتی اجرا شد.» رفیعی‌فر در پایان با اشاره به تدوین کوریکولوم جامع آموزش سلامت از پیش‌دبستان تا پایان دبیرستان گفت: «دوره آموزش ضمن خدمت سالم زیستن با قلبی سالم برای ۱۰۰هزار معلم در سال ۹۴، دوره آموزش ضمن خدمت راهنمای جامع آموزش سلامت در مدارس برای ۲۷۰ هزار معلم در سال۹۵ تاکنون برگزار شده است. یک‌میلیون و ۲۰۰هزار سفیر سلامت دانش‌آموز نیز از سال ۹۴ تاکنون تربیت شده‌اند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر