«سیلاب» غرب کشور را شست

۱۳۹۶/۰۱/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۹۹۵

گروه اقتصاد اجتماعی|

گوشه نقشه ایران درست جایی در حوالی صورت گربه خیس شده است. سیل، مهمان ناخوانده این روزهای غرب بوده تا 5 استان را بشوید و قربانیان بسیاری از خود به جا بگذارد. 5 استان در دو روز گذشته درگیر سیلاب شدند. خبرها نشان می‌دهد که این استان‌ها از روزهای گذشته گرفتار سیل و آبگرفتگی شده‌اند. هر چند که بیشترین خسارات جانی مربوط به دو شهرستان آذرشهر و عجب‌شیر از آذربایجان شرقی بوده است.

حوالی ساعت 16 روز گذشته، آخرین آماری که به عنوان قربانیان سیل از سوی رییس سازمان مدیریت بحران کشور اعلام شد 35نفر بود. هشت نفر هم تا آن زمان مفقود اعلام شدند. آن طور که فارس گزارش داده است، اسماعیل نجار آمار کل قربانیان را به تفکیک 37مفقودی و 29فوتی اعلام کرد. نجار که به مناطق سیل‌زده شمال غرب کشور سفر کرده بود، درباره آخرین وضعیت مناطق سیل زده اظهار کرد: در استان آذربایجان شرقی در مجموع ۳۷نفر درگیر سیل بودند که ۱۷نفرشان در آذرشهر و ۲۰نفرشان نیز در روستای چنار عجب‌شیر دچار حادثه شدند. وی با بیان اینکه از ۱۷مورد مفقودی در آذرشهر تاکنون جسد ۱۱تن کشف شده است، گفت: همچنین از ۲۰نفری که در عجب‌شیر مفقود شده بودند نیز جسد ۱۸نفر کشف شده که با این حساب درحال حاضر 6 نفر در آذرشهر و دو نفر در عجب‌شیر مفقود هستند که جست‌وجو برای یافتن‌شان ادامه دارد.

به گزارش ایسنا، رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه یک نوجوان نیز در شهرستان اشنویه آذربایجان غربی جان خود را از دست داد به ایسنا گفت: یک تن نیز در یکی از روستاهای تابع بانه به دلیل جاری شدن سیل جان خود را از دست داده و چهار نفر نیز در پی رانش زمین در پارک کوثر سقز جان خود را از دست دادند که در مجموع شمار جان باختگان به ۳۵نفر می‌رسد.

وی با اشاره به جانباختگان روستای عجب‌شیر اظهار کرد:7نفر از جانباختگان این حادثه اعضای یک خانواده شامل پدر، مادر،4 فرزند و یک عروس خانواده بودند که به دلیل قرار گرفتن منزل‌شان در مجاورت رودخانه جان خود را از دست دادند و از این خانواده تنها یک نوجوان باقی مانده است.

نجار افزود: اینکه مدام تاکید می‌کنیم باید از تصرف بستر رودخانه پرهیز کرده و این اماکن را هنگام بارش نزولات آسمانی ترک کرد به همین دلیل است. این یک نمونه از بی‌توجهی به هشدارهایی است که بارها و بارها تکرار شده است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه عملیات جست‌وجو در این حادثه ادامه دارد درباره خسارات جانی سیل در استان زنجان نیز گفت: جاری شدن سیلاب در زنجان خسارات جانی نداشته است. هر چند که نجار معتقد است هشدارهای لازم از سوی مقامات محلی به شهروندان داده شده بود، گفت: هشدارهای لازم از سوی مقامات محلی به شهروندان داده شده و حتی در حریم رودخانه‌ها نیز مسوولان شخصا به خودروها و افراد حاضر مراجعه کرده و از آنان می‌خواستند که با توجه به پیش‌بینی‌ها محل را ترک کنند.


پیگیری رییس‌جمهور از حادثه

نجار با تاکید بر اینکه به نمایندگی از دولت در محل حضور دارد، گفت: از همان دقایق نخست حادثه، عوامل هلال احمر، اورژانس، استانداری، بخشداری و... که همگی از نمایندگان دولت هستند در محل حضور داشتند. بنده نیز به دستور وزیر کشور به محل آمدم و گزارش‌ها از حادثه به طور منظم به وزیر کشور و رییس‌جمهور ارائه می‌شود. رییس سازمان مدیریت بحران کشور با انتقاد از برخی خبرسازی‌ها در فضای مجازی گفت: اینکه حادثه‌یی طبیعی را دستمایه خبرسازی و انتصاب مطالب خلاف واقع به مسوولان و دولت کنیم، اقدام شایسته‌یی نیست.

وی افزود: در شهرستان آذرشهر حدود ۱۵ تا ۱۷ نفر از مردمی که زیر یک پل برای تفریح حضور داشتند، به علت سیل مفقود شدند که تاکنون جسد دو نفر از آنها پیدا شده است. در زمانی شروع حادثه، امدادگران عملیات امداد و نجات را آغاز کردند که تاکنون توانستند به ۱۱۰۰نفر امدادرسانی و ۱۴نفر را به مکان امن منتقل کنند، شش نفر را به مراکز درمانی ارجاع دهند و آب را از ۴۸واحد مسکونی تخلیه کنند. نجار که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد با تاکید بر ادامه روند امدادرسانی در مناطق سیل زده بیان کرد: درحال حاضر به دستور وزیر کشور به سمت آذرشهر در حرکت هستیم. به مردم توصیه می‌کنیم با توجه به ادامه فعالیت این سامانه بارشی در مسیر رودخانه‌ها اتراق نکنند و به هشدارها توجه کافی داشته باشند.

خبرها نشان می‌داد که در نیمه روز، اکیپ‌های بهداشتی و سلامت روان به مناطق سیل‌زده آذربایجان اعزام شده‌اند. کولیوند سرپرست اورژانس کشور از اعزام تیم‌های بهداشتی و سلامت روان به منطقه خبر داد و گفت: اکیپ‌های بهداشت محیط و سلامت روان برای کمک به آسیب‌دیدگان و کاهش آلام آنها به محل حادثه اعزام شده‌اند.


آذربایجان شرقی مفقودی نداشت

خلیل ساعی مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی نیز جزییات دیگری از این حادثه ارائه کرد: در تبریز بارش‌ها شدید بوده و خوشبختانه موردی از فوت و مفقودی نداشتیم اما خسارات به تاسیسات زیربنایی وارد شده که بعد از عملیات امدادرسانی بازسازی آنها نیز صورت می‌گیرد. درحال حاضر همکاران هلال‌احمر بحث اسکان اضطراری را انجام و نیازهای اولیه حادثه‌دیدگان را تامین کرده‌اند.

مدیرکل مدیریت بحران استان آذربایجان شرقی که با شبکه خبر گفت‌وگو می‌کرد، همچنین ادامه داد: بیشترین خسارات تاکنون به بخش راه، پل‌ها و واحدهای مسکونی که در حریم بستر رودخانه ساخته شده بودند، وارد شده است. درحال حاضر نیز وضعیت آب و هوا در شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر آفتابی است اما از بعدازظهر امروز بارندگی‌ها ادامه دارد. اگر بتوانیم تکلیف مفقودی‌ها را روشن کنیم در سایر بخش‌ها مشکلی نخواهیم داشت.

شاهین فتحی معاون عملیات سازمان امداد و نجات نیز در این میان به جزییات رسیدگی به استان‌های سیل زده توضیحاتی ارائه کرد: از روز جمعه تا ساعت ١٠ صبح روز گذشته 5 استان آذربایجان شرقی و غربی، کردستان، زنجان و مازندران همچنین ١٨شهرستان(مراغه، چارایماق، هریس، بستان آباد، ورزقان، شبستر، تبریز، عجبشیر، آذرشهر، ملکان، سراب، ارومیه، اشنویه، نقده، پیرانشهر، سقز، زنجان و نور تحت تاثیر سیل و آبگرفتگی قرار داشتند. وی با اشاره به امدادرسانی به ٣٣شهر و روستا همچنین ١١٥٠نفر افزود: طی این مدت ١٣٣نفر اسکان اضطراری یافتند و ١٥تن به مناطق امن منتقل شدند. وی همچنان تعداد فوتی‌های ناشی از سیل در ۲۴ساعت گذشته را ۹تن اعلام کرد و گفت: متاسفانه تعداد مفقودی‌های احتمالی ناشی از سیل در آذرشهر و عجب‌شیر به ٣١نفر رسیده است. فتحی به تخلیه آب از ۶۹ واحد منزل مسکونی اشاره کرد و گفت: امدادرسانی در سه استان آذربایجان شرقی و غربی و مازندران ادامه دارد.


آخرین وضعیت سیل‌زدگان ارومیه

در این میان فرماندار ارومیه از آخرین وضعیت امدادرسانی به روستاهای سیل‌زده این شهرستان خبر داده و با بیان اینکه بیشترین میزان بارش در ارومیه در بخش بخش سیلوانا و در منطقه مرگور اتفاق افتاده بود، گفت: به‌علت طغیان رودخانه باراندوز در 7روستای اطراف آن برخی منازل آسیب دیدند و آبگرفتگی معابر را شاهد بودیم.

عباس حسن‌خانی ادامه داد: در این منطقه3 فقره پل دچار آسیب جدی شدند همچنین محور راژان به زیوه مسدود است که با استقرار اکیپ راهداری پیش‌بینی می‌شود تا 24ساعت آینده محورهای اصلی دسترسی به روستاها بازگشایی شود و پل هاشم‌آباد بازسازی شود.

فرماندار ارومیه گفت: همچنین آب‌گرفتگی در طول مسیر و خسارت‌ها به زمین‌های زراعی را شاهد هستیم اما خوشبختانه تلفات جانی نداشتیم. حسن‌خانی اظهار کرد: همچنین پل برده سور سیلوانا که در مسیر اصلی قرار دارد نیز دچار ترکیدگی شده و امکان تردد در این مسیر وجود ندارد.

وی ادامه داد: طغیان رودخانه نازلو چای نیز موجب آب‌گرفتگی در روستاهای پایین‌دست شده که اکیپ‌های امدادرسان برای کمک‌رسانی و توزیع آذوقه در میان سیل‌زدگان در این مناطق نیز مستقر شده‌اند.

فرماندار ارومیه با بیان اینکه در برخی نقاط ارومیه بارش باران بیش از 60 میلی‌متر بوده است، گفت: وجود برف در ارتفاعات و بارش شدید باران موجب سیلاب شد که با آمادگی کامل ستاد بحران حادثه به‌ خوبی مدیریت شد و طی ساعات آینده تخلیه آب در همه روستاها انجام خواهد شد. حسن‌خانی با بیان اینکه در خود شهر ارومیه موردی از سیل‌زدگی گزارش نشده است، یادآور شد: مشکلات به وجود آمده در روستاها نیز با تدابیر اندیشیده شده در اسرع وقت برطرف خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر