400 هزار نفر در ایام نوروز بستری شدند

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۴۰۲

گروه اقتصاد اجتماعی|

در بیمارستان‌ها، طیف خاصی از بیماران هستند که به آنها «بیمار روز تعطیل» می‌گویند. این دسته کسانی هستند که در روزهای تعطیل نیاز به مراقبت‌های خاص پزشکی پیدا می‌کنند و عموما به خاطر تعطیلی بیش از سایر بیماران در معرض خطر قرار دارند. حال فرض کنید که تعطیلات به جای یک یا دو روز، 15 روز باشد، احتمالا فرد بیمار در این ایام بسیار بدشانس است. نوروز موقعیتی مشابه است؛ تعطیلاتی طولانی که از طرفی ویژگی‌های روز تعطیل را دارد و از سوی دیگر فرصتی است برای سفر و مصرف کالاهای خوراکی در مراکز کمتر شناخته شده که به خودی خود احتمال آسیب و بیماری را افزایش می‌دهد. اما آیا بیماران و آسیب‌دیدگان نوروزی، «بیمار روز تعطیل» به حساب می‌آیند؟ اینطور به نظر نمی‌رسد، چراکه وزارت بهداشت با توجه به حساسیت این ایام، برنامه‌های نظارت، امداد و خدمات‌رسانی پزشکی را به صورت فوق‌العاده دنبال می‌کند.

۴۰۰ هزار بستری در تعطیلات نوروز

محمد آقاجانی، معاون درمان وزارت بهداشت، در تشریح این اقدام‌های وزارت بهداشت در ایام نوروز گفت: «تیم‌های نظارتی وزارت بهداشت طی 767 بازدید از پایگاه‌های اورژانس، بیمارستان‌ها و مراکز درمانی بر عملکرد این واحدها در ایام نوروز نظارت کردند. از 25 اسفند ماه 1395 تا 14 فروردین ماه 1396، 166هزار و 728ماموریت توسط آمبولانس‌های اورژانس 115 انجام شده است. تکنیسین‌های اورژانس 115 به 35هزار و 183ماموریت تصادفی و 131هزار و 545 ماموریت غیرتصادفی اعزام شدند. اورژانس هوایی نیز با 128سورت پروازی 247نفر مجروح و بیمار اورژانسی را به مراکز درمانی منتقل کرد. » او ادامه داد: «در این ایام 2میلیون و 938هزار و 929بیمار در اورژانس‌ بیمارستان‌های دانشگاهی کشور پذیرش شدند که یا به صورت بستری موقت تحت مراقبت و درمان متخصصین طب اورژانس، پزشکان و کادر درمان در اورژانس‌ها قرار گرفته یا برای دریافت خدمات بیشتر و مراقبت طولانی‌تر به بخش‌های بیمارستانی منتقل شدند.» او افزود:«در سراسر کشور 391هزار و 354 بیمار در بخش‌های بیمارستان‌های وزارت بهداشت بستری شدند که پزشکان متخصص و پرستاران و سایر پرسنل بیمارستانی خدمات درمانی و مراقبت‌های تخصصی را به آنها ارائه کردند. »

آقاجانی گفت: «انجام 91 هزار و 962 جراحی توسط متخصصان جراحی و بیهوشی و پرسنل اتاق عمل در این ایام و انجام 93 مورد پیوند عضو گویای فعالیت تیم‌های تخصصی پزشکی و درمانی و همچنین فعال بودن بخش‌های فراهم آوری و پیوند اعضاست. » او ادامه داد: «در این مدت 278نفر از افراد مبتلا به سکته‌های حاد قلبی در 54 بیمارستان در 25 شهر کشور با درمان پیشرفته از مرگ حتمی نجات یافتند. » او افزود: «روزانه 800 متخصص مقیم در رشته‌های تخصصی طب اورژانس، بیهوشی، جراحی مغز و اعصاب، ارتوپدی، جراحی عمومی، داخلی، زنان، اطفال و جراحی عمومی به صورت 24ساعته در بیمارستان‌های وزارت بهداشت حضور داشتند و متوسط روزانه چهار هزار و 219پزشک در این بیمارستانها برای ارائه خدمات حاضر شدند. »

معدوم شدن یک میلیون و 600 هزار کیلوگرم غذای فاسد

برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت هر سال از اول اسفند 95 آغاز شده و تا پایان پانزدهم فروردین در سراسر کشور اجرا می‌شود. سال گذشته خسرو صادق‌نیت، رییس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت اعلام کرده بود که در طرح سلامت نوروزی سال 94 حدود یک میلیون و 500 هزار کیلوگرم مواد غذایی فاسد کشف و معدوم شد و اگر این میزان ماده غذایی فاسد از بین نمی‌رفت و مصرف می‌شد، می‌توانست حدود 30 هزار ایرانی را مسموم کند. امسال نیز رضا غلامی، مسوول برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت، درمان و ‌آموزش پزشکی گفت: «با اجرای طرح سلامت نوروزی یک میلیون و 600 هزار کیلوگرم ماده غذایی فاسد در تعطیلات نوروز معدوم شد و بیش از 43هزار واحد صنفی غیر بهداشتی تعطیل گردید. » او ادامه داد: «برنامه سلامت نوروزی وزارت بهداشت از اول اسفند اجرا شد و تا 14فروردین 900هزار و 431مورد بازرسی از مراکز تهیه و توزیع مواد غذایی حساس با اولویت کنترل فردی و بهداشت مواد غذایی انجام شد. » او افزود: «در این برنامه 230هزار و 599 مورد بازرسی بهداشتی از اماکن عمومی مانند آرایشگاه‌ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی و 32هزار و 347مورد بازرسی از اماکن بین راهی و 48هزار و 839 مورد بازرسی از سامانه‌های آبرسانی و 661 هزار و 259مورد کلرسنجی از آب آشامیدنی انجام شد. »

غلامی گفت:«همچنین در این مدت از 14هزار و 448واحد عرضه قلیان بازرسی شد که در پی این بازرسی‌ها 527 واحد عرضه غیرمجاز قلیان تعطیل شدند.» او ادامه داد:«براساس این بازرسی‌ها 17هزار و 701مرکز متخلف غیر بهداشتی به مراجع قضایی معرفی شدند که 537 مورد آنها اماکن بین راهی بودند.» او افزود:«از اول اسفند تا 14فروردین همچنین 234هزار و 581 کارت بهداشتی برای فعالان و کارکنان اماکن عمومی صادر شد. »

کاهش ۱۲ درصدی جان‌باختگان حوادث رانندگی

تقی مهری، رییس پلیس راهور ناجا، با اشاره به اینکه رعایت قوانین و مقررات رانندگی در نوروز امسال نسبت به سال گذشته توسط رانندگان افزایش یافت، گفت: «به دنبال این موضوع، آمار جان باختگان 12درصد کاهش یافت. » او ادامه داد: «نخستین تصادف سال جاری در نخستین روز سال نو رخ داد که در این حادثه یک تن کشته و دو تن مجروح شدند. بدترین روز به لحاظ کشته‌های تصادفات در طرح نوروز 96، 26 اسفند ماه 95 بود که متاسفانه در این روز 29تن از هموطنان در تصادفات رانندگی جان باختند. 13فروردین نیز بهترین روز به لحاظ تصادفات نوروزی بود که تنها 7تن در تصادفات کشته شدند.» او افزود:«استان فارس با 33 کشته استان کرمان با 31، ‌استان سیستان و بلوچستان و آذربایجان شرقی هر کدام با 30 و استان اصفهان با 27 کشته بیشترین تلفات تصادفات نوروزی را به خود اختصاص دادند. »

مهری گفت:«72درصد تصادفات نوروزی متعلق به خودروهای سواری، 12درصد وانت بارها، 8 درصد موتورسیکلت‌ها، 6 درصد کامیون و 1.7درصد مسافربرهای عمومی بوده‌اند. 41درصد علل تصادفات در نوروز امسال نیز بی‌توجهی به جلو و خستگی و خواب آلودگی، 23درصد سرعت غیرمجاز و 21درصد سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بوده است. » او ادامه داد:«39درصد تصادفات در نوروز بر اثر واژگونی بود. بیشترین علل این تصادفات لغزندگی معابر، خستگی و خواب آلودگی رانندگان یا سرعت غیرمجاز بوده است.»

رییس پلیس راهور پیرامون بیشترین خودروهای تصادف کرده در نوروز امسال گفت: «برابر آمارها بیشترین تصادفات ثبت شده در نوروز متعلق به خودروهای پراید و پژو بوده که یکی از علل اصلی آن فراوانی این دو خودرو نسبت به سایر خودروها بوده است. »

حسین ساجدی‌نیا، رییس پلیس تهران نیز در حاشیه مراسم تشییع پیکر دو شهید نیروی انتظامی با اشاره به کاهش تخلفات در ایام نوروز گفت:«پلیس تهران در عید نوروز همه تلاش خود را انجام داد تا امنیت تهران به خوبی حس شود. در تعطیلات نوروز ما با کاهش 35درصدی شرارت‌ها و کاهش 35درصدی فوتی‌ها روبه‌رو بودیم. همچنین در نوروز 96 افزایش سرقتی نداشتیم. »

رکورد ماموریت‌های اورژانس شکست

مجتبی خالدی، سخنگوی اورژانس کشور نیز در همین ارتباط گفت: «در طرح سلامت نوروزی که از ۲۵ اسفندماه سال گذشته آغاز شده بود، بیشترین ماموریت روزانه اورژانس ۱۱۵کشور در روز سیزدهم فروردین با ثبت ۱۰۳۴۶ماموریت رقم خورد. » او ادامه داد: «اورژانس ۱۱۵ در سیزدهمین روز از سال جدید، دو هزار و ۲۹ماموریت ترافیکی و ۸ هزار و ۳۱۷ماموریت غیرترافیکی در کشور انجام داد که در این ماموریت‌ها ۵ هزار و ۱۹۵بیمار و مصدوم به بیمارستانها و مراکز درمانی منتقل شدند. » او افزود: «یک هزار و ۷۶۸ مصدوم حوادث ترافیکی و ۳هزار و ۴۲۷ بیمار حوادث غیرترافیکی توسط نیروهای اورژانس به بیمارستانها منتقل شدند و علاوه بر این، ۱۹۴نفر در حوادث ترافیکی و یک هزار و ۹۶۷نفر در حوادث غیرترافیکی در محل به صورت سرپایی درمان شدند. »

سخنگوی اورژانس کشور از مراجعه ۳هزار و ۱۴۵نفر به ایستگاه‌های سلامت نوروزی در روز سیزدهم فروردین خبر داد و گفت:«در این مراجعات ۱۷۲نفر به بیمارستان‌ها منتقل و دو هزار و ۹۷۳نفر نیز به صورت سرپایی درمان شدند.» او ادامه داد:«در روز سیزدهم فروردین ۷۷ حادثه‌یی ویژه در کشور رخ داد. برای این تعداد حوادث، ۱۳۱ آمبولانس، اتوبوس آمبولانس و بالگردهای اورژانس هوایی به محل حوادث اعزام شدند و ۳۶۳بیمار و مصدوم را به بیمارستان‌های کشور انتقال دادند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر