آموزش نیروی انسانی و توانمندسازی بنگاه‌های اقتصادی در دستور کار

۱۳۹۶/۰۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۳۳۹۸

گروه اقتصاد اجتماعی|

نرخ مشارکت اقتصادی یا همان رقم جمعیت فعال در اقتصاد مجموع جمعیت شاغل و بیکار در سن کار است. در سالی که گذشت ۲۵میلیون و ۷۹۱هزار و ۴۵۰نفر در اقتصاد کشور فعال بودند؛ چیزی حدود یک سوم جمعیت کل کشور و این یعنی نرخ مشارکت 39.4درصدی در اقتصاد. ۲۲میلیون و ۵۸۸ هزار و ۵۲ نفر از این جمعیت تقریبا 26میلیون نفری شاغل بودند و تنها ۳میلیون و ۲۰۳هزار و ۳۹۸نفرشان بیکار؛ تنها چیزی نزدیک به 4‌درصد جمعیت کشور به اندازه جمعیت استان کرمان. این آمار نرخ بیکاری را در سال 95 به 12.4درصد، یعنی 12.4نفر بیکار به ازای هر ۱۰۰نفر می‌رساند.

بررسی آمار وضعیت بازار کار کشور در سال ۹۴ ما را به نرخ مشارکت اقتصادی 38.2درصدی و جمعیت شاغل ۲۱میلیون و ۹۷۲هزار و ۸۴ نفری می‌رساند؛ دست‌کم یک گام عقب‌تر از سالی که گذشت و این، یعنی بهبود میزان اشتغال در جمعیت فعال اقتصادی. بررسی و محاسبه نسبت جمعیت بیکار به شاغل در دو سال گذشته نیز این رای را تایید می‌کند؛ در سال ۹۵ تقریبا به ازای هر ۸ نفر شاغل یک نفر بیکار بود، اما در سال ۹۴ این نسبت تقریبا یک بیکار به ازای هر ۹نفر شاغل بود. بر همین بنا، سنجش شاخص‌های نیروی انسانی سال‌های ۹۵ و ۹۴ نیز خبر از افزایش 1.2درصدی نرخ مشارکت اقتصادی می‌دهد؛ یک امتیاز مثبت دیگر برای اقتصاد ایران و کارنامه اقتصادی دولت حسن روحانی.

با وجود اینکه محاسبات خبر از افزایش 1.4درصدی نرخ بیکاری از ۱۱‌درصد در سال ۹۴ به ۴،۱۲ درصد در سال ۹۵ دارد اما نباید فراموش کرد که با وجود افزایش ۴۷۴هزار و ۳۰۶نفری در تعداد بیکاران، تعداد افراد شاغل بیش از این میزان و به تعداد ۶۱۵ هزار و ۹۶۸ نفر بیشتر شد. اینها همه حکایت از آن دارد که دولت حسن روحانی در سال 95 در مبارزه با بیکاری ناکام نبوده است و اعلام تصویب کلیات سند اشتغال سال 96 در نخستین روزهای سال نو از جانب وزیر کار، نشان از ادامه عزم دولت برای مبارزه با بیکاری و تحقق شعار اعلامی رهبری دارد. سخنان دیگر اعضای دولت نیز خبر از عزمی جزم در این راه دارد.

مدارس توانمند، نیاز رشد اشتغال

دیروز فخرالدین احمدی دانش‌آشتیانی، وزیر آموزش و پرورش در نخستین جلسه عمومی اعضای هیات علمی و کارکنان سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی که با هدف تبیین شعار سال 96 «اقتصاد مقاومتی، تولید - اشتغال» برگزار شد، گفت: «بنده بر روی شعار امسال بسیار تاکید دارم. شاید در ابتدا به نظر بیاید این مقوله ارتباط چندانی با آموزش و پرورش نداشته باشد، در حالی که معتقدم تا آموزش و پرورش را اصلاح نکنیم نه تولید خواهیم داشت و نه اشتغال.» او ادامه داد:«لازمه رشد تولید و اشتغال برخورداری از یک جامعه مقتدر است. جامعه مقتدر جامعه‌یی است که در آن به نیروی انسانی بها داده شود و در آن امنیت برقرار باشد. لازمه وجود نیروی انسانی کارآمد، آموزش و پرورشی کارآمد است.» او افزود: «اگر بخواهیم مهارت‌های لازم را در نیروی کار ایجاد کنیم باید از دوران کودکی شروع کنیم و اشتباه است که مهارت‌آموزی از دوره دیپلم و دانشگاه شروع شود؛ اکنون با نیروهای فراوان فارغ‌التحصیلی روبه‌رو هستیم که مهارت‌های لازم را برای ورود به بازار کار ندارند.»

به گزارش ایسنا، دانش‌آشتیانی گفت:«اگر مدرسه توانمند داشته باشیم، می‌توانیم به جامعه مقتدر برسیم و به دنبال آن شاهد رشد اشتغال باشیم. اگر این زیرساخت‌ها اصلاح نشوند در درازمدت همیشه با این بیکاری مواجه خواهیم بود.» او ادامه داد: «هرچه سن بالاتر برود تاثیر مهارت آموزی کم می‌شود و هرچه آموزش مهارت‌ها از سنین پایین‌تر شروع شود اثرگذاری آن بالاتر است.» او افزود: «رویکرد ما همواره پررنگ دیدن «آموزش» بوده و همه هم و غم خود را در تولید کتب درسی روی محتوای آموزشی گذاشته‌ایم، اما باید روی مباحث مهارتی تمرکز کنیم.»

وزیر آموزش و پرورش گفت: «در 9 سال اول آموزش انتظار داریم دانش‌آموز مهارت تفکر و استفاده از خرد جمعی را بیاموزد و بتواند ایده‌پردازی کند. در تولید یکی از مسائل مهم که باید فرد کارآفرین داشته باشد شجاعت، اعتماد بنفس و قدرت ریسک است، اینها را باید کجا به دانش‌آموز یاد داد؟» او ادامه داد: «به مدارس زیادی رفته‌ام و با دانش‌آموزان گفت‌وگو کرده‌ام و دریافته‌ام اعتماد بنفس و نگرش مثبت در دانش‌آموزان پایین است و ناامیدی در آنها موج می‌زند. در این میان معلم و مدرسه نقش کلیدی دارند.» او افزود: «باید بطور ویژه در مقطع دبستان خودباوری، نگرش مثبت و اعتماد بنفس را در دانش‌آموزان ایجاد کنیم. باید این هدف را دنبال کنیم و بدانیم که در کلاس درس، انتقال مهارت‌ها مهم‌تر از آموزش جدول ضرب است.»

نقش پررنگ تامین اجتماعی

سیدتقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، نیز در دیدار نوروزی با کارکنان سازمان تامین اجتماعی که با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد، از نقش کلیدی سازمان تامین اجتماعی در بهبود فضای کسب و کار و افزایش اشتغال گفت. هر چند همچنان پرسش‌هایی پیرامون چگونی این نقش‌آفرینی و اینکه آیا ایفای نقش در حوزه جزو وظایف این سازمان است یا نه، بی‌پاسخ ماند. نوربخش گفت: «سال ٩٦ به عنوان سال اقتصاد مقاومتی تولید و اشتغال نام‌گذاری شده و تامین اجتماعی مهم‌ترین سازمانی است که می‌تواند در تحقق این شعار بدرخشد. سازمان تامین اجتماعی می‌تواند در رونق کسب و کار و رفع موانع تولید نقش‌آفرین باشد.» او ادامه داد: «در حوزه اقتصادی، بنگاه‌های اقتصادی تابعه سازمان تامین اجتماعی می‌توانند نقش اساسی داشته باشند و این شرایط باعث می‌شود که سازمان تامین اجتماعی با تلاش مضاعف و کار جدی و اصولی در راستای تحقق شعار سال تلاش کند.» او افزود:«مدیران و کارکنان سازمان تامین اجتماعی در سال جدید با عزم راسخ و هماهنگی و همدلی برای انجام تعهدات و تحقق اهداف عالی سازمانی تلاش خواهند کرد.»

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی گفت:«سال ٩٥ برای سازمان تامین اجتماعی، سالی کلیدی و سرنوشت ساز بود و سختی‌ها و شیرینی‌های خود را داشت. در این سال برنامه ششم توسعه به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و با پیگیری‌های انجام شده و اعلام نظرات تخصصی و کارشناسی به نمایندگان مجلس شورای اسلامی شاهد بودیم که بسیاری از مواردی که مغایر با الزامات بیمه‌یی سازمان تامین اجتماعی بود در مراحل بررسی و تصویب و تایید این برنامه حذف شد.» او ادامه داد: «با درایت نمایندگان مجلس شورای اسلامی برنامه ششم توسعه به نحوی تصویب شد که تهدیدی متوجه سازمان تامین اجتماعی و جامعه بیمه‌شدگان و بازنشستگان نشود. در برنامه ششم توسعه همچنین برای نخستین بار مکانیزم پرداخت بدهی دولت به سازمان تامین اجتماعی طراحی شد و شرایط مناسبی برای پرداخت بدهی دولت به وجود آمده است که می‌تواند منجر به ارتقای خدمات سازمان شود.» او افزود: «در بودجه سال ٩٦ نیز پرداخت بخشی از بدهی دولت به تامین اجتماعی لحاظ شده است. این دستاورد ارزشمندی است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر