حقوق شهروندی

۱۳۹۵/۱۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۲۸۸۶

۹ دستگاه گزارش حقوق شهروندی ندادند

مهر| دستیار ویژه رییس‌جمهوری در امور حقوق شهروندی، گفت: تاکنون از ١٧ دستگاه گزارش حقوق شهروندی دریافت شده و ٩ دستگاه نیز باقی مانده است.

الهام امین‌زاده در رابطه با گزارش دستگاه‌های اجرایی درخصوص حقوق شهروندی، گفت: پس از رونمایی از منشور حقوق شهروندی، رییس‌جمهور ابلاغیه‌یی خطاب به دستگاه‌های اجرایی صادر کرد که براساس آن مقرر شد تا ۱۰ اسفندماه گزارش عملکرد هر دستگاه در رابطه با حقوق شهروندی برای دستیار ویژه رییس‌جمهور در امور حقوق شهروندی ارسال شود. او ادامه داد: وزارتخانه‌های تعاون، کار و امور اجتماعی، امور خارجه، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، نفت، نیرو، اطلاعات، علوم، تحقیقات و فناوری، سازمان برنامه، بنیاد شهید و امور ایثارگران، دستگاه‌هایی هستند که هنوز گزارش‌های خود در زمینه حقوق شهروندی را ارائه نداده‌اند.


معضل درآمد ناپایدار شهرها

مهر| دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، گفت: درآمدهای ناپایدار شهری مصداق رعایت نشدن حقوق شهروندی است.

سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی با بیان اینکه قبل از ورود به بحث حقوق شهروندی باید مفاهیم شهر، شهروند، شهروندگرایی، شهروند‌سازی و مدیریت شهری شهروند مدار مورد توجه قرار گیرند، یادآور شد: ابتدا باید شهر را بشناسیم و تعریف دقیقی از شهروند داشته باشیم و سپس به تدوین حقوق آن بپردازیم و متاسفانه این همان چیزی است که در تدوین منشور حقوق شهروندی مغفول مانده است. او افزود: به نظر من اگر بخواهیم در حوزه اقتصاد شهری بحث کنیم نخستین حقوق اقتصادی شهروندان عدالت در توزیع خدمات و امکانات است که متاسفانه امروز در اغلب شهرها این توازن وجود ندارد. وقتی توانایی مدیریت علمی وجود نداشته باشد و شهرها به سمت درآمدهای ناپایدار همچون فروش تراکم و... بروند آنگاه متضرر اصلی آن کسی غیر از مردم نیست و به عبارت دقیق‌تر هزینه اصلی شهر از جیب مردم پرداخت می‌شود.


مشارکت زنان یکی از شاخص‌های توسعه

ایسنا| نماینده قزوین در مجلس شورای اسلامی گفت: امروز یکی از شاخص‌های توسعه پایدار در جامعه میزان مشارکت بانوان است. حقیقتی که متاسفانه در کشور ما به رفع تکلیف مبدل گشته و همه‌چیز را با انتخاب چند مدیر و مسوول خانم تمام شده می‌دانیم.

حمیده زرآبادی گفت: ما جز شعار و وعده هیچ اقدام اساسی و بنیادینی در حوزه زنان و بانوان انجام نداده‌ایم و باید یک بار دیگر آمارهای بزهکاری، فساد، اعتیاد و آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان را مورد بررسی قرار دهیم تا شاید تلنگری باشد و بدانیم امروز در حوزه آسیب‌های اجتماعی زنان که آمارهایش جز شرمندگی چیز دیگری ندارد، چه وظایفی بر عهده ماست.

او افزود: امروز در جهت تحکیم بنیان خانواده، چه اقدام و عملی صورت گرفته و آسیب‌هایی چون اسیدپاشی، کارتنخوابی، اعتیاد، عدم تمکین از عرف و شرع جامعه نتیجه بی‌توجهی به جایگاه و شأن زن در جامعه و در خانواده است. براساس همین مبنا و نگاه غلط با آسیب‌هایی روبرو شده‌ایم که برای حل آن نیازمند قانونگذاری دقیق و سنجیده در حوزه زنان هستیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر