افزایش منابع اعتباری برای تسهیل کشاورزی

۱۳۹۵/۱۱/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۸۳۵

گروه اقتصاد اجتماعی

وزیر جهاد کشاورزی که از روز چهارشنبه برای بازدید طرح‌های کشاورزی استان آذربایجان غربی به شهرستان‌های مختلف این استان سفر کرده است، روز گذشته گفت: «تقویت منابع بانک کشاورزی برای اعطای تسهیلات بیشتر به کشاورزان و رفع موانع تولید در دستور کار دولت است و در این راستا 3800 میلیارد تومان تا پایان امسال در اختیار این بانک قرار می‌گیرد.»

محمود حجتی افزود: «مجلس شورای اسلامی لایحه‌یی را در اصلاحیه بودجه امسال تصویب کرد که بر اساس آن با افزایش سرمایه بانک‌های دولتی رقم مطلوبی به این حوزه اختصاص می‌یابد و این قانون در حال حاضر روند مقدماتی اجرا را در دولت می‌گذراند. منابع مالی بانک کشاورزی نیز با توجه به این قانون افزایش می‌یابد. کل سرمایه موجود این بانک2300 میلیارد تومان است و اضافه شدن 3800 میلیارد تومان به منابع این بانک قابل توجه است.»

او ابراز امیدواری کرد تا بخشی از بدهی دولت به بانک‌ها از جمله بانک کشاورزی نیز پرداخت شود که در صورت عملیاتی شدن این کار، زمینه بسیار خوبی برای اعطای تسهیلات به کشاورزان و تولیدکنندگان این بخش فراهم می‌شود.

وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: «در دولت تدبیر و امید سرمایه‌گذاری‌های بی‌نظیری در حوزه زیر ساخت‌های کشاورزی انجام شده است که توسعه این سرمایه‌گذاری‌ها به افزایش و پایداری تولید در بخش کشاورزی منجر می‌شود. خودکفایی و صادرات گندم از دستاوردهای ارزشمند دولت یازدهم در بخش کشاورزی است که با تلاش نهادهای مرتبط و کشاورزان سخت کوش در نقاط مختلف کشور از جمله آذربایجان غربی به دست آمده است.»


احداث یک‌هزار و 100 هکتار گلخانه

وزیر جهاد کشاورزی هنگام سفر به شهرستان مهاباد در بازدید از طرح گلخانه‌یی تولید گل رز گفت: «از ابتدای امسال تاکنون یک‌هزار و 100هکتار طرح گلخانه‌یی در کشور اجرا شده است.»

محمود حجتی ادامه داد: «بر اساس هدف‌گذاری انجام شده باید یک‌هزار و 500 هکتار طرح گلخانه در کشور ایجاد و افتتاح می‌شد که تاپایان سال تلاش می‌کنیم خودمان رابه این هدف‌گذاری نزدیک کنیم، البته سال‌های آینده بیشتر از این مقدار هدف‌گذاری انجام خواهد شد. با تقاضا و اقبالی که در خصوص اجرای طرح‌های گلخانه‌یی وجود دارد، با منابعی که مجلس مصوب کرده و برنامه‌ریزی‌هایی که دولت انجام داده است امیدواریم قدرت تسهیلات دهی بانک‌ها را برای اجرای طرح‌های گلخانه‌یی افزایش دهیم تا کاهش مصرف آب در تولید محصولات کشاورزی بیشتر محقق شود.»

حجتی تاکید کرد: «یکی از محورهای اقتصاد مقاومتی و موضوع‌های مهم مورد توجه در کشور موضوع صرفه جویی و بهره وری در آب و محدودیت منابع آبی است بر این اساس طرح‌های گلخانه‌یی جزو طرح‌هایی است که در صرفه جویی آب کشاورزی بسیار موثر است. اجرای طرح‌های گلخانه‌یی برای صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی پیش بینی شده است که منابع خوبی را از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی و منابع داخلی بانک کشاورزی پیش بینی کردیم.»

او همچنین با اشاره به اهمیت زنجیره تولید در محصولات کشاورزی ادامه داد: شعار از مزرعه تا سفره محقق نشود بسیاری از مشکلات تولید در بخش‌های مختلف محصولات کشاورزی رفع نمی‌شود و تولید‌کننده به حق خود در ارائه محصولات خود به بازار کامل نمی‌رسد. وقتی تولید بر اساس زنجیره تولید و شعار از مزرعه تا سفره انجام شود بر اساس میزان تقاضا محصول تولید می‌شود و محصولی دست تولید‌کننده نمی‌ماند.

وزیر جهاد کشاورزی در سفر خود به شهرستان مهاباد از طرح گلخانه‌یی برای تولید گل رز برای صادرات به کشورهای اروپایی بازدید کرد.


دوره کشاورزی معیشتی گذشته است

وزیر جهاد کشاورزی که در پیگیری برنامه‌های سفر خود در جلسه شورای اداری آذربایجان غربی شرکت کرده بود، با اشاره به اینکه دوره کشاورزی معیشتی و تولید برای استفاده سنتی گذشته است، گفت: «امروز باید به فکر کشاورزی اقتصادی مدرن باشیم که لازمه این کار نیز توجه به زنجیره تولید در این بخش است.»

محمود حجتی افزود: «کشاورزی اقتصادی در حال حاضر در کشورهای مختلف دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد و زمینه موفقیت آنها را نیز فراهم کرده است و ما نیز برای حرکت در این مسیر ناگزیر هستیم. برای رسیدن به این نوع کشاورزی، تولیدات کشاورزی باید در داخل یک زنجیره منظم تعریف شده و ضمن سودآوری، زمینه توسعه این بخش فراهم شود.»

او ادامه داد: «یکی از مهم‌ترین پیشران‌های بخش کشاورزی، افزایش بهره وری در این بخش است که در این خصوص باید از فناوری‌های جدید استفاده کرد و شدت وابستگی به آب را نیز کاهش داد؛ البته بخشی از این کار در سه سال گذشته در سطح کشور انجام شده است. استفاده از سیستم آبیاری نوین، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، بهره مندی از سیستم‌های مکانیزاسیون در کشاورزی، استفاده از بذرهای جدید و نشاکاری به جای بذرکاری از جمله مواردی است که موجب کاهش استفاده از آب و افزایش بهره وری این بخش می‌شود.»

وزیر جهاد کشاورزی افزایش سهم این بخش در اقتصاد کشور را مورد تاکید قرار داد و گفت: «در حال حاضر 118 میلیون تن محصولات کشاورزی در کشور تولید می‌شود و این در حالی است که این رقم معادل تولید یک محصول در یکی از کشورهای پیشرفته دنیاست.»

حجتی راهبرد کشورهای پیشرفته در بخش کشاورزی را تولید غذای مورد نیاز در داخل آن کشورها عنوان کرد و افزود: «آنها حتی در این راستا آسیب زدن به محیط زیست را مجاز می‌دانند که نشان‌دهنده عزم جدی این کشورها در تکیه به تولید بومی است و ما نیز این عزم را باید در کشور توسعه دهیم. وزارت جهاد کشاورزی در دولت تدبیر و امید این امر را کلید زده و در نخستین گام، خودکفایی در تولید گندم را به سرانجام رسانده است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر