گردشگری پنجره‌ای رو به صلح جهانی

۱۳۹۵/۱۱/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۶۸۸

گروه اقتصاد اجتماعی

روز دوشنبه همایش سرمایه‌گذاری در هتل‌داری و گردشگری ایران در هتل اوین تهران برگزار شد. معاون رییس‌جمهوری و رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در این همایش گفت: «امروز پنجره گردشگری ایران پیام صلح و امنیت را به‌همراه فرصت‌های سرمایه‌گذاری و زمینه‌های رونق اقتصادی برای جلب و حفظ گردشگران داخلی و خارجی به دنیا مخابره می‌کند.»

به گزارش «تعادل» زهرا احمدی‌پور با بیان این مطلب افزود: «گردشگری در ایجاد صلح پایدار و تحکیم روابط دوستانه ملت‌ها و کشورها نقش موثری دارد و این صنعت باید تقویت شود. راهبرد توسعه گردشگری بین‌المللی یک فرصت استثنایی برای کاهش تنش‌های سیاسی منطقه‌یی و فرامنطقه‌یی است و دیپلماسی گردشگری موجب صلح و مودت و تفاهم در سطوح بین‌المللی می‌شود.»

احمدی‌پور با بیان اینکه ژئوپلیتیک گردشگری به برقراری امنیت و صلح منجر می‌شود افزود: «هرچند صنعت گردشگری ایران قبل از برجام به‌دلایلی چون رویدادها و رخدادهای خواسته یا ناخواسته بین‌المللی و سیاست‌ها و تصمیمات مغرضانه برخی از دولت‌های خارجی که با تبلیغات ضدایرانی و با هشدار به ملت خود، اجتناب از سفر به ایران را ترغیب و تشویق می‌کردند، در برهه‌یی از زمان از شمار گردشگران ورودی به ایران کاسته شد، اما جذابیت‌های ذاتی و پویایی فرهنگی تاریخ و تمدن این سرزمین، به عنوان یک ظرفیت و انرژی نهفته، اکنون با گشایش در فضای بین‌المللی آزاد شده و میزان تقاضای ملت‌ها و کوشش‌ها و کشش‌های گردشگران جهانی برای گردشگری در ایران افزایش یافته است.»

معاون رییس‌جمهوری ادامه داد: «سیاست‌ها و راهبردهایی که دولت تدبیر و امید با رویکرد توسعه گردشگری پایدار به عنوان فرصتی نرم با ایجاد سازه‌های ژئوپلیتیک گردشگری اتخاذ کرده است، ضمن تقویت روابط سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، سیاست‌های گردشگری را هم بازتعریف کرده است و با ترسیم فضای باز و کاهش سطح استهلاک و اصطکاک بین‌المللی قدرت نرم کشور را افزایش داده و موجب تحکیم مبانی دولتی و مودت بین ملت‌ها و دولت‌ها شده است، به‌نحوی‌که پنجره گردشگری ایران پیام وصل و امنیت را در فضای جهانی منتشر کرده است و همین موجب رونق اقتصادی می‌شود.»

او افزود: «سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های صنعت گردشگری، اماکن اقامتی و تاسیسات گردشگری با تاکید بر اجرایی کردن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و عبور از اقتصاد وابسته‌به‌نفت لازمه جذب و حفظ گردشگر داخلی و خارجی است. از این رو است که تقویت اقتصاد گردشگری و درآمدهای حاصله از این صنعت موردتوجه قرار گرفته است. مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و اجرای طرح‌های گردشگری برای ما اولویت دارد و فراهم آوردن فضای مناسب برای معرفی فرصت‌های بالقوه سرمایه‌گذاری در ایران اسلامی از اهداف دولت تدبیر و امید است؛ به همین جهت، در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی تصویب سه پروژه در حوزه میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری ــ با عناوین تدوین بسته حمایت از کارهای تولید صنایع‌دستی و فرش، ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلینگ و تدوین بسته حمایت از گردشگری ــ موردتوجه قرار گرفته است.»

احمدی‌پور در ادامه گفت: «اهتمام جدی و توجه ویژه رییس‌جمهوری و اعضای کابینه دولت به توسعه زیرساخت‌ها و رونق این صنعت به عنوان عوامل مهم ایجاد اشتغال و کاهش نرخ بیکاری منجر به ایجاد منافع سرشار اقتصادی، اجتماعی و سیاسی و بهبود توزیع درآمد و منابع ملی کشور خواهد شد که برای اجرایی کردن این سیاست‌ها و برنامه‌ها مشارکت و واگذاری مدیریت آن به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی ضروری است.»


همکاری ایران و اسپانیا در گردشگری

در رخدادی دیگر، رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا تاکید کرد که دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است توسعه گردشگری می‌تواند به تقویت روابط کشورها کمک کند.

به گزارش «تعادل»، زهرا احمدی‌پور رییس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری در دیدار با ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا در تهران، با بیان اینکه کشور اسپانیا مدل موفقی در حوزه گردشگری است و تجربیات خوبی در این زمینه دارد گفت: «باید بتوانیم از این تجربیات استفاده کنیم تا ظرفیت‌های گردشگری ایران را به فرصت‌هایی برای کسب درآمد تبدیل کنیم. ملاقات‌های بسیاری بین مسوولان ایران و اسپانیا انجام شده است که نشان می‌دهد دو کشور علاقه دارند روابط‌شان را در سطوح عالی حفظ کنند.»

احمدی‌پور با بیان اینکه موضع‌گیری کشور اسپانیا پس از برجام و تبریک‌گویی مقامات این کشور به جمهوری اسلامی ایران نشان می‌دهد که اسپانیا مسائل ایران را با حساسیت دنبال می‌کند تاکید کرد: «دولت جمهوری اسلامی ایران معتقد است که توسعه گردشگری می‌تواند به تقویت روابط کشورها کمک کند. اسپانیا تجربه موفقی در حوزه گردشگری دارد و سازمان میراث‌فرهنگی آمادگی دارد از این تجربیات در بخش‌های مختلف گسترش گردشگری و توسعه زیرساخت‌ها کمک بگیرد.»

معاون رییس‌جمهوری افزود: «راه‌اندازی صندوق احیا برای احیا و تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه‌های سنتی یکی از موضوعاتی است که می‌تواند اقدامات مشترک ایران و اسپانیا را در پی داشته باشد. ایجاد خط پرواز مستقیم بین ایران و اسپانیا از دیگر مواردی است که می‌تواند به توازن تبادل گردشگر میان دو کشور بینجامد.»

احمدی‌پور گفت: «در بخش صنایع‌دستی نیز، با توجه به وجود صنایع‌دستی متنوع در ایران، می‌توانیم با ایجاد نمایشگاه‌هایی صنایع‌دستی دو کشور را به مردم اسپانیا و ایران معرفی کنیم. ما آمادگی داریم در زمینه امور فنی، آموزشی، مدیریتی، احیای بافت‌های تاریخی، توسعه زیرساخت‌های گردشگری و راه‌اندازی نمایشگاه‌های صنایع‌‌دستی اقدامات مشترکی را با اسپانیا داشته باشیم. مهم‌ترین نکته در زمینه تقویت و توسعه همکاری‌های گردشگری بین دو کشور ایجاد تسهیلات در صدور ویزاست که باید مورد توجه قرار گیرد.»


صدور ویزای اسپانیا 2برابر می‌شود

ادواردو لوپز بوسکتس سفیر اسپانیا نیز در این دیدار گفت: «تلاش می‌کنم مناسبات دو کشور در زمینه گردشگری و تبادل گردشگر ارتقا پیدا کند.»

او با بیان اینکه سال گذشته 20هزار ایرانی به اسپانیا سفر کرده‌اند، افزود: «زمینه‌های افزایش همکاری در حوزه گردشگری در گذشته نیز بین مسوولان ایران و اسپانیا بررسی شده است. کشور اسپانیا در زمینه گردشگری در دنیا رتبه بالایی دارد و ما آمادگی داریم تجربیات خود را در اختیار ایران قرار دهیم. اسپانیا در زمینه حفظ و حراست از آثار تاریخی و تبدیل خانه‌های تاریخی به اقامتگاه نیز تجربیات موفقی دارد و ما می‌توانیم در این زمینه با ایران همکاری داشته باشیم.»

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، سفیر اسپانیا ادامه داد: «ما می‌کوشیم توان سفارت اسپانیا را برای صدور ویزا دوبرابر کنیم. همچنین معتقدیم که راه‌اندازی پروازهای مستقیم تاثیر بسزایی در افزایش تبادل گردشگر بین دو کشور خواهد داشت. براساس توافقات انجام‌شده، یکی از ایرلاین‌های ایرانی، تا ماه ژوئن، پرواز مستقیم به بارسلونا خواهد داشت و ما تلاش می‌کنیم پرواز مستقیم به مادرید را نیز در آینده‌یی نزدیک برقرار کنیم. به‌علاوه، اسپانیا آمادگی دارد در بخش فنی، آموزشی و مدیریتی همکاری خود را با ایران آغاز کند.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر