زنان

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۴۹

زنان در آموزش موفق‏‌تر هستند

مهر| مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه زنان در بخش آموزش موفق‌‏تر از مردان بوده‌‏اند، گفت: زنان توانمند سرمایه‌های جامعه هستند.

مهناز احمدی افزود: پیشینه تاریخی و تجربه نشان می‌دهد که زنان در بخش آموزش موفق‌‏تر از مردان بوده‌‏اند و این امر واقعیتی است که پژوهش‌های انجام شده نیز بر آن تاکید دارد. کنگره زنان موفق ایران به عنوان یک رویداد مهم در حوزه مربوط به زنان می‌تواند بیانگر و موید موفقیت زنان در بخش آموزشی نسبت به مردان باشد. مدیرکل دفتر امور زنان وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: بر اینکه در این کنگره زنان موفق ایرانی به عنوان نیمی از جامعه موفقیت‌های خود را در عرصه‌های متخلف از جمله علمی و مدیریتی به جامعه نشان خواهند داد. احمدی گفت: این کنگره با برگزاری پنل‌های مخلتف و همچنین سخنرانی‌های متعدد محلی برای نمایان‌سازی توانمندی بانوان ایرانی است و همه بانوان باید تلاش کنند که فرصت فراهم شده را مغتنم شمارند. او ادامه داد: زنان نقش بسیار مهمی در آموزش جامعه و در سطح اولیه در خانواده خود دارند و به دلیل جایگاه و نقش بارز و مشخصی که در تربیت و رشد نسل‏‌های آینده دارند، از مهم‌ترین عوامل منتقل‏‌کننده فرهنگ یا به عبارتی آفرینش انگارهای فرهنگی به شمار می‌‏روند. بنیان جامعه، خانواده است و خانواده‌های آموزش‌‏دیده، جامعه‌یی آموزش‌‏دیده را در پی دارند. از منظری دیگر، اگر آموزش را از ارکان توسعه بدانیم بدون در نظر گرفتن زنان که نیمی از جمعیت کشور هستند، دستیابی به توسعه و آموزش عمومی میسر نخواهد بود.


نمایندگان زن وارد عمل شوند

ایسنا| رییس شورای فرهنگی اجتماعی زنان تاکید کرد: لازم است نمایندگان زن مجلس اقدامات جدی برای رفع خلأهای قانون مدنی انجام دهند چون آنان بهتر می‌توانند معضل جامعه زنان را درک کنند علاوه بر آن در جهت توجیه کردن سایر نمایندگان تلاش کنند.

زهرا آیت‌اللهی افزود: به‌طور حتم اگر قوه مقننه، قوانین خوبی را تصویب کند بسیاری از مشکلات جامعه زنان برطرف می‌شود. ما در شورای فرهنگی اجتماعی زنان طرح بازنگری قانون مدنی را اوایل دهه۷۰ داشتیم. در بسیاری از موارد با خلأهای قانونی زیادی مواجه می‌شدیم و حتی ایراداتی در این قانون وجود داشت این در حالی است که برای رفع این ایرادات مبانی فقهی نیز وجود داشت اما اقدامات جدی از طرف نمایندگان مجلس صورت نگرفته بود. آیت‌اللهی به ذکر مثالی پرداخت و گفت: در یکی از مواد قانون مدنی، زن پس از فوت شوهر از زمین ارث نمی‌برد. ما در دهه ۷۰ مبانی فقهی ارث بردن زن از زمین را تبیین کردیم. البته زمان زیادی برد تا این مورد در قانون اصلاح شود چراکه نمایندگان زن مجلس در این زمینه فعالانه عمل نکرده بودند. او ادامه داد: گاهی اوقات با خلأ قانونی مواجه هستیم اما در برخی موارد نیز قانون پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده است اما این قوانین باید تغییراتی کند بنابراین نمایندگان مجلس می‌توانند در زمینه پیش‌بینی راهکارهای قانونی و مجاب کردن نمایندگان مرد و تصویب قوانین موثر عمل کنند، علاوه بر آن بر حسن اجرای قوانین نظارت کنند چراکه نظارت و پرسش موجب می‌شود که دستگاه‌های اجرایی جدی‌تر به موضوعات بپردازند.


مقدمات آزادی 44 زندانی زن

ایلنا| اعضای هیات‌مدیره ستاد دیه ‌کشور با ابلاغ مصوبه‌یی ضمن تخصیص منابع لازم، مقدمات آزادی 44 نفر از نسوان زندانی تحت ‌حمایت این نهاد مردمی را فراهم‌ کردند.

در جلسه هیات‌مدیره ستاد دیه کشور مدیرعامل این ستاد با اشاره به فعالیت‌های اخیر ستاد دیه کشور در رساندن آمار آزادی محکومان واجد شرایط به صد هزار زندانی، افزود: در طول 27 سال فعالیت این مجموعه با بهره‌مندی از حمایت‌های معنوی و مادی خیرین خداجوی کشور تا ابتدای دی ماه سال جاری در مجموع 45 هزار و 571 محکوم مربوط به دیات و تعداد 57 هزار و 431 زندانی مالی ناشی از جرایم غیرکلاهبرداری از بند زندان رهایی یافته‌اند که این خدمت‌رسانی جز با همیاری مردم نوعدوست و مسوولان خدوم میسر نشده است. او با اشاره به تلاش ستاددیه در آزادی زندانیان اولویت‌دار، گفت: در آخرین فصل سال درصدد هستیم 27 نفر از مددجویان زن متاهل را با استفاده از محل (5درصد از 2درصد) جوایز قرض‌الحسنه بانک ملی و تعداد 17 محبوس مجرد زندان‌های رشت، تهران و قزوین را نیز از اعتبارات ستاددیه کشور از بند حبس رهایی بخشیم که بیشترین تمرکز نمایندگی‌های مرتبط تا آخر دی ماه بر این موضوع متمرکز خواهد بود تا با اتمام فرآیند آزادی یک زندانی حتی یک روز به تاخیر نیفتد. جولایی مبلغ کل بدهی این دسته از محکومان غیرعمد را 13 میلیارد و 875 میلیون ریال اعلام کرد و افزود: در روند استخلاص این مددجویان با همکاری هنرمندان، ورزشکان و چهره‌های مردمی هر استان خوشبختانه تا میزان سه میلیارد و 200 میلیون ریال از سوی طلبکاران گذشت رضایتمندانه اخذ شده است.


سلامت زنان باردار ‌متولی ندارد

ایسنا| رییس انجمن مامایی کشور از ارائه خدمات سلامت زنان و مامایی در حاشیه شهرها انتقاد کرد و گفت: در حال حاضر سلامت زنان و مادران باردار در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است.

ناهید خداکرمی در خصوص وضعیت ارائه خدمات سلامت زنان در شبکه‌های بهداشت و حاشیه شهرها گفت: گرچه جامعه مامایی همواره از این طرح پشتیبانی کرده است، ولی در برنامه‌ وزارت بهداشت که در حاشیه شهرها در حال اجرایی شدن است و هدف آن ارائه خدمات پایه سلامت به ساکنین این مناطق است، نحوه ارائه خدمات در حوزه سلامت زنان، باروری، دختران و مادران باردار کاملا نامشخص و دارای چالش‌های بسیار زیادی است.

او ادامه داد: تا یک سال قبل در تمام مراکز بهداشتی شهری، واحدی به نام تنظیم خانواده و بهداشت مادر و کودک وجود داشت و هر زن و کودکی که به این سه واحد مراجعه می‌کرد، بر حسب نیاز می‌توانست خدمات خود را به صورت رایگان از ماما یا کارشناس بهداشت خانواده دریافت کند. اما در طرح تحول بهداشت، هر سه واحد حذف شدند و علاوه بر پایگاه‌های سلامت، این امر به مراکز جامع سلامت نیز تسری یافت؛ به‌طوری که دیگر واحدی به نام مامایی، سلامت باروری یا مادر باردار در مراکز بهداشتی تعریف نشده است.

رییس انجمن علمی مامایی کشور در ادامه با بیان اینکه مسائل زنان در حوزه سلامت باروری نیاز به حریم خصوصی و متولی ماهر و مشخص دارد، ادامه داد: باید کسی این خدمات را ارائه دهد که با آناتومی، فیزیولوژی و مسائل بالینی حوزه سلامت زنان کاملا آشنا باشد و مجوزهای لازم مثل پروانه کار از سازمان نظام پزشکی دریافت کرده باشد. اما در حال حاضر سلامت زنان و مادران باردار در پایگاه‌ها و مراکز جامع سلامت بدون متولی است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر