حذف بخشی از بودجه هلال‌احمر از لایحه بودجه 95

۱۳۹۵/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۵۴۸

ایسنا| نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال‌احمر با بیان اینکه این جمعیت با مشکل بودجه روبه‌رو است، گفت: در لایحه بودجه سال96، 43درصد از حق‌الثبت که دولت به خزانه هلال‌احمر می‌ریخت، حذف شد.

عبدالحسین معزی در نشست خبری که در جمعیت هلال‌احمر برگزار شد، افزود: در سال 94 کل بودجه هلال‌احمر 700 میلیارد تومان پیش‌بینی شده بود که حتی یک ریال از آن اختصاص نیافت. 400 میلیارد تومان برای سال 95 در نظر گرفته شده بود که جمعیت هلال‌احمر 150 میلیارد تومان آن را دریافت کرد. بودجه نمایندگی ولی فقیه در این جمعیت نیز 12 میلیارد تومان بود که تنها 23 درصد از آن اختصاص یافت.

او درباره راهکارهای حل مشکل بودجه جمعیت هلال‌احمر گفت: دولت اگر اعتبارات لازم را داشته باشد به هلال‌احمر کمک می‌کند. در حال حاضر اعتبارات کافی ندارد، بنابراین کمک آن به جمعیت هلال‌احمر کاهش یافته است بنابراین لازم است برای کاهش مشکل بودجه جمعیت هلال‌احمر، کمک‌های مردمی را بیشتر جذب کنیم. در حال حاضر بودجه صلیب سرخ در کشورهای مختلف از محل عضویت اعضا تامین می‌شود. بنابراین جذب کمک‌های مردمی از اهمیت زیادی برخوردار است. علاوه بر آن لازم است بتوانیم کمک‌های خیرین را جهت‌دهی کنیم.

معزی درباره چگونگی نظارت نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر بر تخصیص کمک‌های خارجی به آسیب‌دیدگان گفت: یکی از وظایف ما نظارت بر چگونگی رساندن کمک‌های داخلی و خارجی به مردم آسیب‌دیده است و تاکنون چنین نظارتی را انجام داده‌ایم. به عنوان نمونه در زلزله ورزقان، کشور ژاپن برای ساخت مدرسه در این منطقه به ما کمک کرد و ما مدرسه‌یی را با آن ساختیم. بخشی از این پول اضافه آمد و ما از آن برای ساخت مدرسه‌یی دیگر استفاده کردیم.

نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر با اشاره به شهدای جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال‌احمر بیش از 450 شهید تقدیم کشور کرده و جزو برنامه‌های ما دیدار با خانواده‌های شهیدان است. علاوه بر آن در جهت رسیدگی بیشتر به جانبازان تلاش کرده‌ایم.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اهداف نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر گفت: هدایت جمعیت به سمت اهداف تعیین‌شده برای آن و نظارت به امور برای جلب اعتماد بیشتر مردم ازجمله اهداف نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر است. این جمعیت در 17 کشور نمایندگی دارد و دارای 21 شعبه است.

به گفته معزی، به‌طور کلی میزان وقف زیاد نبوده، اما تبرئات و کمک‌های مردم به‌ویژه در ماه مبارک رمضان قابل توجه بوده است. او درباره موقوفات جمعیت هلال‌احمر گفت: هلال‌احمر موقوفاتی داشته که در اختیار دستگاه‌های دیگر قرار گرفته است و ما در تلاش هستیم که آنها را به هلال‌احمر بازگردانیم. به عنوان نمونه بخشی از موقوفات مانند بیمارستان‌ها در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و ما در جهت برگرداندن آنها به هلال‌احمر تلاش می‌کنیم.

معزی با بیان اینکه تعداد موقوفات قابل توجه است، به ذکر مثالی پرداخت و گفت: 540 هکتار باغ پسته در رفسنجان به عنوان موقوفه در اختیار هلال‌احمر است. ما تلاش می‌کنیم بخشی از این موقوفات که قابل بهره‌برداری نیستند را تبدیل به احسن کنیم.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر