جامعه

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۱۰

نگرانی کارگران از مصوبه دیروز مجلس

ایلنا یک فعال صنفی کارگری معتقد است: انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت برای نظام درمان کشور مخاطراتی دارد چرا که تفکیک و استقلال فروشنده، خریدار، سیاست‌گذار و ناظر درمان را زیرسوال می‌برد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی با پیشنهاد انتقال سازمان بیمه سلامت از وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به وزارت بهداشت موافقت کردند و در مقابل با مخالفت در برابر پیشنهاد انتقال شورای عالی بیمه سلامت به وزارت بهداشت، مسوولیت آن را در اختیار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی باقی ‌گذاردند. این مصوبه از این حیث حایز اهمیت است که تا همین دیروز یکی از دغدغه کارگران موضوع احتمال انتقال صندوق درمانی سازمان تامین اجتماعی به طرح تحول سلامت بود و در همین رابطه گروه‌های مختلفی از کارگران با تجمع در مقابل ساختمان مجلس شورای اسلامی خواستار به رسمیت شناخته شدن استقلال ارکان مختلف سازمان تامین اجتماعی شده بودند. در نهایت اگرچه تا این لحظه استقلال سازمان تامین اجتماعی در قالب بررسی و تصویب مفاد لایحه برنامه ششم توسعه محفوظ مانده است اما به عقیده علیرضا حیدری، مسوول کمیته بیمه و درمان اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری تصویب انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت را تاحدودی می‌توان برای کارگران و همه کسانی خواستار حفظ استقلال ارکان سازمان تامین اجتماعی هستند، نگران‌کننده تلقی کرد. او در توضیح این نگرانی به ایلنا می‌گوید: از آنجا که در وزارت بهداشت تصمیم‌گیری در حوزه قیمت‌گذاری خدمات دارویی و پزشکی برعهده مدیران پزشک مسلک است، مصوبه مجلس را می‌توان برخلاف سیاست‌های کلی ابلاغی حوزه سلامت تلقی کرد که در آن بر رعایت عدالت تاکید شده است. حیدری بابیان اینکه سیاست‌های سلامت در لایحه برنامه ششم توسعه را به گونه‌یی مورد توجه قرار گرفته است که وزارت بهداشت بتواند تولیت نظام درمان کشور را عهده‌دار شود، افزود: انتقال سازمان بیمه سلامت به وزارت بهداشت برای نظام درمان کشور مخاطراتی دارد چرا که تفکیک و استقلال فروشنده، خریدار، سیاست‌گذار و ناظر درمان را زیرسوال می‌برد. حیدری با اشاره به بند ۷ سیاست‌های ابلاغی سلامت کشور افزود: براساس بند ۷ سیاست‌های ابلاغی سلامت تفکیک بخش‌های مختلف درمان در جهت تحقق عدالت و ارائه خدمات درمانی مطلوب ضروری است.


آزمایشگاه‌ها در ورطه ورشکستگی

تعادل رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران گفت: اگر آزمایشگاه‌های تشخیص طبی به همین روال اداره شوند به ورطه ورشکستگی خواهند افتاد. علیرضا زالی در هجدهمین همایش آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه و نخستین همایش بین‌المللی آسیب‌شناسی و طب آزمایشگاه افزود: متاسفانه پیشرفت‌های رشته پاتولوژی در کشور متناسب و متناظر با پیشرفت‌های جهانی نیست. به گزارش روابط عمومی کنگره، رییس کل سازمان نظام پزشکی ایران با تاکید بر این مطلب که باید در هنگام تصمیم‌گیری برای پاتولوژیست‌ها و آزمایشگاه‌ها از نظرات فنی صاحبان اصلی این حرفه نیز استفاده شود، افزود: چنانچه قرار است بخشنامه‌یی در نظام پزشکی یا وزارت بهداشت یا همچنین بیمه‌ها با محوریت پاتولوژی و آزمایشگاه‌ها به تصویب برسد باید از نظرات افراد صاحب این حرفه استفاده کرد و در روند تهیه بخشنامه‌های مربوط به این حوزه تاثیرگذاری نظرات آنها را شاهد بود. زالی با انتقاد از غیرواقعی بودن تعرفه‌های آزمایشگاهی افزود: دوستان آزمایشگاهی تاریخ تلخ سال ۹۱ را که شاهد انجامد رشد تعرفه‌های آزمایشگاهی بودیم به یاد دارند. تعرفه‌های موجود با واقعیت‌های اقتصادی کشور همخوانی ندارد. او با اعلام اینکه حیات بسیاری از آزماشگاهی‌های تشخیص طبی براساس حمایت‌های بیمه‌یی است، گفت: مردم توان پرداخت هزینه‌های آزمایشگاهی را ندارند و از همین‌رو لازم است بیمه‌ها از تعرفه‌های آزمایشگاهی حمایت کنند. زالی با تاکید براینکه مسائل اقتصادی آزمایشگاه‌ها باید حل شود، افزود: متاسفانه جو نگرانی و دلزدگی و همچنین یاس بر آزمایشگاه‌های کشور حکم است. به گفته زالی در حال حاضر بیشتر آزمایشگاه‌های بخش خصوصی دارای مطالبات معوق از بیمه‌ها هستند که باعث شده آنها دچار استقراض و مشکلات مالی عدیده‌یی شوند.


ارتباط ضعف سیستم‌های آبیاری و سستی دولت‌‌ها

تعادل محسن جمالیان، رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله‌ و اتصالات پلی‌اتیلن با اشاره به برگزاری نخستین نمایشگاه سیستم‌های نوین آبیاری و صنایع وابسته گفت: هدف از برگزاری این نمایشگاه توجه دادن مسوولان و تصمیم‌گیران کشور به بحران آب و امکان کنترل و مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است.

به گزارش روابط عمومی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله‌ و اتصالات پلی‌اتیلن، رییس هیات‌مدیره این انجمن با اشاره به اینکه برای تولید هر بشکه نفت به 6/1 بشکه آب نیاز است، تجربه آخرین خشکسالی در سوریه را در سال ۲۰۰۷ یادآوری کرد و افزود: رابطه کم‌آبی، خشکسالی و سیستم‌های عقب‌افتاده آبیاری با سستی دولت‌ها بسیار روشن است. لذا در شرایطی که هدررفت آب در بخش کشاورزی به ویژه در کشورهای عقب‌افتاده یا در حال توسعه به ۷۰درصد می‌رسد لازم است به برگزاری نمایشگاه‌هایی چون نمایشگاه ملی آبیاری نوین به دیده فراملی و بین‌المللی توجه کنیم. جمالیان با تاکید بر اینکه انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله‌ و اتصالات پلی‌اتیلن با وزارت جهادکشاورزی و به ویژه معاونتی که سامانه‌های نوین آبیاری در این وزارتخانه را نظارت و راهبردی می‌کند رایزنی‌های بسیاری کرده است تا بتواند در زمینه برون‌رفت از بحران آب راهگشا باشد افزود: در حال حاضر دولت تا ۸۵درصد یارانه برای استفاده از سامانه‌های آبیاری نوین در اختیار کشاورزان قرار می‌دهد ولی هنوز سطح زیرکشت کشور با شیوه آبیاری مدرن به میزان مطلوب نرسیده است و در این نمایشگاه سعی داریم ضمن تاکید بر موقعیت بحرانی کمبود آب توانمندی‌های تولید لوله‌ها و اتصالات پلی‌اتیلنی را به تصویر بکشیم و کیفیت قابل رقابت این محصولات را معرفی کنیم.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی تولیدکنندگان لوله‌ و اتصالات پلی‌اتیلن با اشاره به توان شرکت‌های فعال در این زمینه افزود: این امکان در داخل کشورمان وجود دارد که لوله و اتصالات مورد نیاز برای تجهیز سطح زیر کشت ۴۰۰ تا ۵۰۰هزارهکتار در سال را تامین کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر