بیمارستان‌داری برای هلال‌احمر مقدور نیست

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۳۸

در هلال‌احمر با کمبود بودجه مواجه هستیم

گروه اقتصاد اجتماعی|

روز گذشته همایش معاونین بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر با حضور رییس این سازمان و معاونانش در استان خراسان‌رضوی برگزار شد. رییس جمعیت هلال‌احمر در این همایش با تاکید بر لزوم برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مشخص برای تعیین اقدامات هلال‌احمر در حوزه خدمات سلامت برای سال‌های آینده، گفت: «بیمارستان‌داری برای هلال‌احمر مقدور نیست.»

به گزارش ایسنا، سیدامیرمحسن ضیایی با بیان اینکه امیدوار است در این همایش پیشنهاداتی ارائه شود تا چرخ ارائه خدمت در جمعیت هلال‌احمر را روان‌تر کند، گفت: «ما باید برای اجرای مناسب کارهای‌مان تا حد امکان به‌صورت غیر‌متمرکز عمل کنیم؛ به‌طوری که نیاز استان‌ها را برای‌شان برآورده کنیم و خودمان هم در ستاد کار نظارت را انجام دهیم.»

او با اشاره به اینکه شعب جمعیت هلال‌احمر در استان‌ها احاطه‌شان به مشکلات بیشتر است، افزود: «بنابراین می‌توان برخی اختیارات را به استان‌ها واگذار کرد، اما طبیعتا با دادن اختیارات بیشتر باید نظارت‌ها تقویت شوند و بر این اساس می‌توانیم برخی اختیارات را که در ستاد است به استان‌ها واگذار کنیم.»

ضیایی، جمعیت هلال‌احمر را مجموعه‌یی یکپارچه دانست و ادامه داد: «باید بتوانیم مجموعه سلامت و ارائه خدمات سلامت و سایر بخش‌هایی که در این حوزه فعالند را با هم مرتبط کنیم. بر این اساس دستگاه‌ها و بخش‌های مختلف در مجموعه می‌توانند هماهنگ شوند و خروجی مناسب‌تری را که به نفع مردم است، داشته باشند.»


سطح خدمات خارجی ضعیف است

رییس جمعیت هلال‌احمر در ادامه صحبت‌هایش با بیان اینکه جمعیت هلال‌احمر در خارج از کشور دارای دو مرکز درمانی عمده است که این مراکز می‌توانند به عنوان نماینده هلال‌احمر در آنجا فعالیت کنند، گفت: «ما باید با مجموعه نظام سلامت کشور تعامل داشته باشیم که متولی این مجموعه براساس قانون و سیاست‌های کلی سلامت وزارت بهداشت است. در عین حال می‌بینیم که طرح تحول نظام سلامت از حدود سه سال گذشته از سوی وزارت بهداشت آغاز شد که البته ما نقدهایی را به این طرح داشتیم؛ چراکه عنوان تحول سلامت بسیار بزرگ است و شامل موضوعات بزرگی چون درمان می‌شود. البته جمعیت هلال‌احمر در برخی استان‌ها رابطه خوبی با دانشگاه‌های علوم پزشکی برقرار کرده است.»

ضیایی با اشاره به ارائه خدمات سلامت از سوی جمعیت هلال‌احمر در خارج از کشور گفت: «ارائه خدمات سلامت در خارج کشور ارزش‌های فرهنگی زیادی دارد، اما باید خدمات را به صورت مناسب و بدون اشکال ارائه کنیم و ارائه خدمت را به سطح استاندارد برسانیم. چراکه اگر استانداردها در کشور میزبان بالا روند و خدمات ما ارتقا نداشته باشد، درست نیست.»

او با بیان اینکه برخی خدمات ما در مراکز خارج از کشور در شأن هلال‌احمر نیست، ادامه داد: «بر این اساس معتقدیم اگر نمی‌توانیم خدمات را با کیفیت ارائه کنیم بهتر است اصلا آنها را ارائه ندهیم. البته باید توجه کرد که ارائه خدمات بشردوستانه هم نیازمند مجوز است که خوشبختانه هلال‌احمر ایران جزو جمعیت‌های اول و دوم دنیاست و امیدواریم همواره بتوانیم این خدمات را به صورت استاندارد ارائه دهیم. اگر فکر می‌کنیم جمعیت هلال‌احمر در سطح بین‌المللی است و باید خدماتمان نیز در سطح بین‌المللی باشد. بنابراین نمی‌توان با شعار و حرف این موضوع را ایجاد کرد. در عین حال می‌توانیم علاوه بر ارائه خدمات درمانی، خدمات بهداشتی و آموزشی را هم ارائه دهیم.»

او با بیان اینکه البته مصلحت نیست که هلال‌احمر وارد همه حوزه‌های سلامت شود، گفت: «بنابراین باید به حوزه‌هایی وارد شویم که در آن دارای مزیت هستیم و خدمات مناسب را با توجه به نیاز جامعه ارائه کنیم؛ به‌طور مثال خدماتی مانند توانبخشی را ارائه کنیم که جمعیت هلال‌احمر ظرفیتش را دارد و در کشور نیز به آن نیاز داریم، چرا که بطور جدی مورد توجه قرار نگرفته است. البته اخیرا وزارت بهداشت اقداماتی را در حوزه توانبخشی انجام داده اما هلال احمر هم می‌تواند چنین خدماتی را ارائه دهد. اینکه ما در جمعیت هلال‌احمر بخواهیم کار بیمارستان‌داری را انجام دهیم، به نظر من در این زمان و به‌دلیل پر هزینه بودن این کار مقدور نیست، اما باید مشخص کنیم که برای سال‌های آینده می‌خواهیم چه اقداماتی را در این حوزه انجام دهیم.»

بودجه جمعیت کم است

رییس جمعیت هلال‌احمر کشور در ادامه از ارسال ۲محموله ۷۰تنی کمک‌های بشردوستانه شامل اقلام دارویی، چادر و سایر لوازم مورد نیاز برای مردم حلب خبر داد.

به گزارش مهر، سیدامیرمحسن ضیایی در حاشیه این همایش درباره وضعیت بودجه‌یی جمعیت هلال‌احمر، گفت: «شرایط بودجه‌یی هلال‌احمر نامساعد است، البته همه کشور در این زمینه با مشکلاتی مواجه شدند، اما انتظار داریم اگر مشکلی هم هست به عدالت با دستگاه‌ها برخورد شود نه اینکه به یک دستگاه بودجه خیلی کمی ارائه دهند. با وجود عدم تخصیص کامل اعتبارات هلال احمر در سال جاری و مشکلات اعتباری‌مان، بودجه ۹۶ این دستگاه تنها سه درصد افزایش داشته است و این از نظر ما بسیار نامناسب است.»

او درباره ارسال کمک‌های بشردوستانه جمعیت هلال‌احمر ایران برای مردم حلب، گفت: «باتوجه به مشکلات زیادی که مردم حلب با آن مواجه بوده‌اند، ما مجموعه‌یی از محموله‌ها را از قبل برای حلب ارسال کرده بودیم؛ به علاوه در هفته گذشته نیز ۲محموله ۷۰ تنی در ۲ پرواز برای حلب ارسال شد که این محموله‌ها شامل دارو، چادر و سایر لوازم مورد نیاز مردم بوده است.»

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به افزایش بالگردهای جمعیت هلال‌احمر، خاطرنشان کرد: «برنامه‌ داریم تا سه فروند بالگرد به مجموعه بالگردهای‌مان اضافه شود؛ به‌گونه‌یی که تا سال آینده پوشش امداد هوایی کشور را تامین کنیم.»


تدوین برنامه 10 ساله هلال‌احمر

پس از ضیایی، معاون بهداشت، درمان و توانبخشی جمعیت هلال‌احمر پشت تریبون رفت و از تدوین برنامه راهبردی این جمعیت برای 10 سال آینده خبر داد. به گزارش ایسنا، حسن صفاریه گفت: «واقعه مهمی که در جمعیت هلال‌احمر اتفاق افتاده، تدوین برنامه راهبردی 10 ساله جمعیت هلال‌احمر است که این برنامه شامل دو برنامه عملکردی پنج ساله است. البته ما در گذشته هم برنامه‌هایی برای جمعیت هلال‌احمر داشته‌ایم، اما این برنامه مدون‌تر خواهد بود و ما را راهنمایی می‌کند تا بفهمیم در سال آینده به کجا می‌رسیم. همچنین امکان سنجش مسیر و پایش کار را هم برای‌مان فراهم می‌کند.»

او با بیان اینکه این برنامه هفته آینده مورد بررسی نهایی قرار گرفته و در شورای عالی جمعیت هلال‌احمر تصویب می‌شود، افزود: «بر این اساس این برنامه به عنوان چراغی برای راه جمعیت هلال‌احمر طی 10 سال آینده است و 4 حوزه دارد که یک حوزه آن مربوط به بهداشت، درمان و توانبخشی است و یک حوزه‌اش هم مربوط به کمک به ایجاد جامعه‌یی تاب‌آور و پاسخگویی موثر در حوادث و سوانح است. شعار این برنامه همان اصولی است که در اساسنامه جمعیت هلال‌احمر آمده است؛ یعنی اصولی مانند کاهش آلام بشری، صلح و دوستی و حفظ کرامت انسانی.»

صفاریه در انتها، اهداف این همایش را بررسی وضعیت موجود حوزه بهداشت، درمان و توانبخشی هلال‌احمر، تعیین سمت و سوی مسیرهای آینده در این حوزه، تشخیص مشکلات و موانع و متغیرهای محیطی در همه استان‌ها و مستندسازی آنها، شناخت ظرفیت‌ها، توانمندی‌ها، فرصت‌ها و در عین حال تهدیدها و چالش‌های پیش رو، تعیین راهکار برای تسهیل رسیدن به اهداف و تعامل با وزارت بهداشت، مجمع خیرین و استفاده از ظرفیت مشارکت‌های مردمی در ایجاد منابع مالی و انسانی پایدار دانست.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر