کشاورزی

۱۳۹۵/۰۹/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۵۹۹۹

خسارت سرما به مزارع زعفران

ایرنا مدیر امور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: بر اثر سرمای اخیر به بیش از 25هزار هکتار از کشتزارهای زعفران این استان خسارت وارد شد. سیدهاشم نقیبی میزان خسارت وارده به این سطح را 30تا 40درصد عنوان و بیان کرد: بر اثر این خسارت میزان محصول آسیب دیده دست‌کم 35تن زعفران است که این رقم از میزان تولید استان کاسته خواهد شد. وی ارزش ریالی خسارت وارد شده را براساس برآوردهای اولیه رقمی برابر یک هزار و 750میلیارد ریال عنوان کرد. سطح زیر کشت زعفران امسال در خراسان رضوی براساس آمارهای رسمی 75هزار هکتار است و پیش‌بینی‌ها حاکی از تولید بیش از 200تن زعفران در استان بود که بخشی از آن در سرمای اخیر که دمای برخی مناطق استان را به کمتر از 15درجه زیر صفر کاهش داد، خسارت دید. خراسان رضوی، قطب تولید زعفران کشور است و از مجموع 95هزار هکتار کشت زعفران 75هزار هکتار آن در این استان کشت می‌شود.


نگران آنفلوآنزای مرغی نباشید

تعادل رییس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به اینکه به تازگی در مرغداری‌‌های تهران بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان مشاهده است، گفت: مردم هیچ گونه نگرانی بابت این قضیه نداشته باشند چون منطقه به طور کامل تحت قرنطینه است. به گزارش روابط عمومی سازمان دامپزشکی کشور، مهدی خلج گفت: سازمان دامپزشکی با شفافیت، راستی و درستی هیچ چیزی را پنهان از مردم ندارد چون اصل خدمت بر محور صداقت و راستگویی استوار است. رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: به دنبال دریافت گزارش تلفات غیرعادی در دو واحد پرورش طیور صنعتی در استان تهران همزمان با وقوع بیماری در برخی کشورهای اروپایی، هند و... کارشناسان این سازمان ضمن حضور در محل کانون‌های آلوده و اعمال ضوابط قرنطینه‌یی برای جلوگیری از گسترش آلودگی به سایر مناطق نسبت به نمونه‌برداری‌های لازم اقدام کرده‌اند. وی افزود: براساس نتایج آزمایشگاهی نوع بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان و تحت تیپ این بیماری H5N8 و مشابه ویروس در گردش در اروپاست. خلج گفت: عملیات معدوم‌سازی گله‌های آلوده، پاکسازی و ضد عفونی واحدها به شکل بهداشتی و در حداقل زمان ممکن صورت گرفته است.


نارنگی گران شد؛ پرتقال ارزان

ایرنا رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از افزایش 30درصدی قیمت نارنگی خبر داد و گفت: در دو روز اخیر به دلیل عرضه بیش از حد پرتقال توسط باغداران شمال کشور، قیمت این محصول در هر کیلوگرم بین 10تا 15هزار ریال کاهش یافت. حسین مهاجران افزود: اکنون قیمت هر کیلوگرم پرتقال شمال بین 10تا 20هزار ریال است درحالی که پیش از این بین 25تا 35هزار ریال در بازار عرضه می‌شد. وی با بیان اینکه سرمای اخیر تاثیری در افزایش قیمت نارنگی نداشته است، اظهار کرد: با اتمام نارنگی‌های پیش‌رس و ورود نارنگی‌های رسمی هر ساله در این فصل، قیمت این محصول با افزایش مواجه می‌شود که اکنون با 30درصد رشد به 25تا 35هزار ریال رسیده است. به گفته وی، هر کیلوگرم نارنگی پیش از این بین 15تا 25هزار ریال عرضه می‌شد. رییس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی درباره قیمت کیوی گفت: قیمت این میوه با وجود سرمازدگی ثابت مانده است. درحال حاضر به دلیل نگرانی باغداران از بروز سرمای مجدد، پرتقال و کیوی با حجم بالایی عرضه می‌شود که باعث کاهش قیمت این محصولات در بازار خواهد شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر