نگاه دولت به «سمن»‌ها امنیتی نیست

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۵۴

ایسنا| معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست گفت: فضای سازمان‌های مردم‌نهاد در دولت یازدهم فضایی مشارکت جویانه، مثبت و به دور از نگاه‌های امنیتی است.

معصومه ابتکار در مراسم اختتامیه نخستین جشنواره تجربیات موفق سمن‌های محیط‌‌زیستی، گردشگری پایدار و انجمن‌های دانشجویی با اشاره به اینکه از ابتدای دولت یازدهم فرصتی پیش‌ آمد که دولت مجددا مسائل محیط‌‌زیستی را به‌طور جدی در سیاست‌ها و برنامه‌های خود قرار دهد گفت: رییس‌جمهور نگاه بلندی نسبت به این مسائل به ویژه تاثیر نقش مردم در حفظ محیط‌‌زیست دارند همچنین با ابلاغ سیاست‌های محیط‌‌زیست توسط مقام معظم رهبری خط مشی روشنی برای همه قوا ایجاد شد و به صورت دستور کار ملی درآمد.

وی با بیان اینکه همزمان با این تحولات مهم ملی تحولات جهانی نیز در زمینه حفظ محیط‌‌زیست اتفاق افتاد، اظهار کرد: دستور مشترک جهانی 2030 یا اهداف توسعه پایدار از جمله تحولات جهانی است که نگاه جامع و حرکت مشترک جهانی را با محوریت نگاه محیط‌‌زیستی و شاخص‌های قابل اندازه‌گیری، ایجاد کرد. در کشور ما نیز کمیته ملی توسعه پایدار تشکیل شد و همه دستگاه‌ها در این زمینه فعال شدند.

رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست همچنین با اشاره به توافق‌نامه پاریس اظهار کرد: این توافق نامه مهم در سال گذشته تصویب شد و ایران که تحت تاثیر تغییر اقلیم است و آسیب جدی‌ از این مساله می‌بیند به این توافقنامه پیوست. این موضوع برای منابع آب، حفظ تالاب‌ها، کشاورزی پایدار و... اهمیت دارد. همچنین کشور ما به عنوان کشور صادر‌کننده نفت و گاز مسوولیت مهمی در زمینه کاهش گازهای گلخانه‌یی دارد و باید برای کاهش آلودگی وشدت انرژی و اصلاح الگوی مصرف انرژی به وظایف خود عمل کند.

ابتکار با بیان اینکه ایران هم پیمان خوبی در توافق‌نامه پاریس است اظهار کرد: در حال حاضر این موافقت‌نامه در مجلس است و امیدواریم در هفته‌های آتی در دستور کار مجلس قرار گیرد. طبق این توافق‌نامه دستور کار راهبردها و جهت‌گیری‌ها در سطح جهانی و کشورها با توجه به شرایط اقلیمی اقتصادی، اجتماعی و... مشخص شده است. بنابراین ما نیز نقشه راه لازم را برای کاهش گازهای گلخانه‌یی و اجرایی کردن توافقنامه پاریس داریم.

ابتکار در ادامه با اشاره به اینکه کشور ما در زمینه جلب مشارکت مردم تاریخ و فرهنگی چندین هزارساله دارد گفت: ما تمدنی داریم که بر انسان دوستی، همکاری و هماهنگی جامعه تاکید دارد. این ویژگی فرصتی را برای جامعه فراهم می‌کند که در مقیاس بین‌المللی نیز اقدامات موثری رقم بزنیم این پیشینه تاریخی همواره مورد توجه دنیا بوده است. سایر کشورها به تمدن چندین هزار ساله ایرانیان معترض هستند. بنابراین باید به این گذشته افتخار کنیم و سعی کنیم این فرهنگ را به جامعه امروزمان انتقال دهیم. تا مشکلات عظیم فراروی جامعه را با این پشتوانه فرهنگی حل کنیم و بتوانیم راه‌حل‌های درون زا، ملی و موثر برای مشکلات پیش بینی کنیم.

ابتکار با اشاره به اینکه در کنار هویت فرهنگی و تمدنی در زمینه جلب مشارکت مردمی هویت دینی و معنوی قوی‌ نیز داریم گفت: بحث ایثار و فداکاری و اهداف معنوی در کنار اهداف مادی و دنیوی جزو هویت کشور ماست که می‌تواند جریان اجتماعی برای ایثار و فداکاری ایجاد کند. پیشینه ایران سرشار از این فداکاری‌هاست که بارزترین آنها مربوط به دوران دفاع مقدس است که جوانان ایرانی از تمامیت ارضی ایران دفاع کردند. ثمره خون شهدا امنیت و آرامش در کشور ماست که در حال حاضر در هیچ جای منطقه دیده نمی‌شود. این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد تا پدیده‌های خشونت و ترور وارد کشور ما نشود.

رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با بیان اینکه دو عامل تمدن و معنویت برای جامعه مدنی و جنبش اجتماعی در ایران مقوله‌های مهمی هستند، گفت: این عوامل پشتوانه قوی‌ برای حفاظت محیط‌‌زیست محسوب می‌شوند، امیدواریم با این سرمایه‌های اجتماعی و نمونه‌های موفق که بدون شعار و نگاه علمی وارد عرصه شده‌اند تجربه‌های خوبی رقم بزنیم.

ابتکار تاکید کرد: باید از تجربیات جهانی به عنوان تجربه مشترک بشری استفاده کنیم و نباید با نگاه تنگ نظرانه بگوییم که چون تجربه‌های دیگران تجربه‌های خارجی‌ها است استفاده از آنها را ممنوع کنیم. تجربه‌ها هم مثل دانش مرز ندارند علاوه بر این باید از تجربه‌های داخلی نیز استفاده کنیم. در این جشنواره به این سمت حرکت کرده‌ایم که این تجربیات موفق معرفی شوند و زمینه‌سازی شود تا دیگران در این تجربیات سهیم شوند تا هم افزایی و هم پیمانی برای حفاظت محیط‌‌زیست ایران و جلوگیری از تخریب آن صورت گیرد.

وی با بیان اینکه در کنار اجرای قوانین مشارکت مردم نیز ما را به بهبود شرایط نزدیک می‌کند، گفت: هدف اصلی از برگزاری این جشنواره این بود که نقش جامعه مدنی را در عمل نشان دهیم. دولت یازدهم در زمینه سیاست‌گذاری‌های سمن‌ها عملکرد خوبی داشته است. در دولت آقای خاتمی سمن‌ها در شوراهای برنامه‌ریزی عضو بودند. در دولت یازدهم نیز سمن‌ها در کارگروه آمایش سرزمین‌ها و شوراهای برنامه‌ریزی عضو هستند.

ابتکار در ادامه با اشاره به ایین نامه جدید سمن‌ها اظهار کرد: این آیین‌نامه جایگاه سمن‌ها را مشخص و محدودیت‌ها را برطرف می‌کند. در دولت یازدهم فضای فعالیت سمن‌ها فضایی مشارکت‌جویانه، مثبت و به دور از نگاه‌های امنیتی است. در برنامه ششم توسعه از نگاه‌ها و توانمندی‌های دانشگاهیان و سمن‌ها استفاده کرده‌ایم.

رییس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست با تاکید بر اینکه از جمله نقش‌های مهم سازمان‌های مردم نهاد بحث دیده بانی است گفت: طرح مشکلات، کمبودها و کاستی‌ها در اجرای قوانین برعهده سازمان‌های مردم نهاد است و هر جا که تخریب و آلودگی محیط‌‌زیست صورت گیرد و از دید مسوولان پنهان بماند سمن‌ها باید با صدای بلند آن را اعلام کنند که تاکنون بسیاری از گزارش‌ها در زمینه تخریب، آلودگی و شکار غیرمجاز از این طریق به سازمان اعلام شده و رسیدگی می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر