هلال‌احمر مردم‌نهاد است، نه دولتی

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۸۰

گروه اقتصاد اجتماعی|

رییس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌ها در اثربخشی، میزان استفاده از ظرفیت‌هاست، افزود: ما وارث و صاحب یک نهاد خوشنام هستیم که خودش یک ظرفیت اجتماعی است و به تبع آن تمام فعالیت‌هایش هم سرمایه اجتماعی است.

به گزارش «تعادل» و به نقل از روابط‌عمومی جمعیت هلال‌احمر، سید امیرمحسن ضیایی در جلسه شورای معاونان که در استان زنجان برگزار شد با اشاره به اینکه یکی از مهم‌ترین برنامه‌های جمعیت هلال‌احمر برنامه ۱۰ساله توسعه است، خاطرنشان کرد: برنامه پنج‌ساله اول جمعیت تا آخر آذر ماه جاری به تصویب می‌رسد و از سال ۹۶ اجرایی می‌شود و راه هلال‌احمر را در پنج سال بعد مشخص می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه از همه ظرفیت‌های سازمانی برای تهیه سند راهبردی استفاده شده است، افزود: در حال حاضر راهبردهای سازمانی به تصویب شورای عالی رسیده و مشخص شده است که در۱۰سال آینده همه سطوح جمعیت اعم از امداد و نجات، جوانان، داوطلبان، درمان و توانبخشی، بین‌الملل و... قرار است، کجا باشیم. این سند باید به عنوان یک گفتمان در همه ارکان و سطوح جمعیت ورود کند تا همه بدانند برنامه و هدف هلال‌احمر چیست. ضیایی با اشاره به اینکه با اجرایی شدن سند برنامه از ابتدای سال ٩٦ و تاکید بر اینکه هیچ موضوع و برنامه‌یی در جمعیت نیست که متصل به یک نشانه از برنامه نباشد، افزود: سند پنج ساله هم راهنمای درون سیستم است که بدانیم قرار است چه کاری را انجام دهیم و هم انتظارات دیگران را براساس برنامه، مشخص می‌کند و ما را از روزمرگی نجات می‌دهد. رییس جمعیت هلال‌احمر با تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر؛ ارزش‌ها و اهداف بزرگی دارد و مبتنی بر برنامه، روش‌مند، نظام‌مند، موثر و حرفه‌یی و مبتنی بر مردم حرکت خواهد کرد، افزود: باید به این فکر کرد که چگونه می‌توان در مواقع ضروری از پتانسیل مردمی در برنامه‌های مهم بهره برده و پتانسیل مردمی را به میدان آورد؟ وی با تاکید بر اینکه جمعیت هلال‌احمر ماهیتا با یک نهاد دولتی فرق دارد و یک دستگاه اجرایی ساده هم نیست، افزود: جمعیت هلال‌احمر یک نهاد فراگیر، بزرگ و مردم‌نهاد است که بزرگ‌ترین ویژگی آن خدمت و فعالیت داوطلبانه براساس ارزش‌های سازمانی است.


دولتی شدن؛ آفت هلال‌احمر

ضیایی تبدیل جمعیت هلال‌احمر را به یک ارگان دولتی یا شبه‌دولتی، انحراف از معیارها و موجب خسران برشمرد و خاطرنشان کرد: هنر ما استفاده از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های مردمی برای خدمت به خود مردم است. تجربه نشان داده اگر مردم و ظرفیت مردمی به صحنه بیایند، معجزه رخ می‌دهد و در حال نیز یکی از معیارهایی سرمایه اجتماعی، خود مردم هستند و نمونه شاخص آن حضرت امام خمینی (ره) بود که مردم (و در واقع ظرفیت مردمی) را به صحنه آورد و انقلاب شکوهمند اسلامی را رقم زد.

وی با تاکید بر اینکه یکی از شاخص‌ها در اثربخشی میزان استفاده از ظرفیت‌هاست، افزود: ما وارث و صاحب یک نهاد خوشنام هستیم که خودش یک ظرفیت اجتماعی است و به تبع آن تمام فعالیت‌ها هم سرمایه اجتماعی است و لازم است شاخص‌های عملکردی را هم ارزیابی کنیم که چقدر بر جامعه تاثیرگذار بوده‌ایم؟ چقدر جامعه را آماده کرده‌ایم؟ چقدر جوانان را جذب کرده‌ایم و چقدر توانسته‌ایم از این ظرفیت‌ها برای خدمت به مردم استفاده کنیم.

رییس جمعیت هلال‌احمر، جذب و نگهداشت نیروهای جمعیت را با وجود ورود سازمان‌های مردم‌نهاد متعدد به عرصه کار داوطلبانه مهم و حیاتی برشمرد و افزود: یکی از کارکردهای مهم هلال‌احمر؛ افزایش همبستگی مردمی است که بخش مهمی از ظرفیت اجتماعی و لذا موجب کاهش آسیب‌های اجتماعی است. جمعیت هلال‌احمر به اعضایش هویت و برنامه و فضا می‌دهد و احساس مفید بودن دارند؛ بنابراین این نیروها در چرخه فعالیت داوطلبانه باقی می‌مانند به همین خاطر باید برای حفظ و از جلوگیری از ریزش این نیروها برنامه‌های منسجم داشته باشیم و بزرگ‌ترین دستاورد آن اعتماد مردمی است که ما اکنون در کشورمان شاهد این اعتماد متقابل مردم به حکومت و حکومت به مردم هستیم. وی با اشاره به حضور هلال‌احمر در مناطق آسیب دیده و با شرایط دشوار خاطرنشان کرد: خدمت در جمعیت هلال‌احمر توام با ارزش است و تفاوت ما با یک سازمان عادی در این است که ما به قیمت توجه نمی‌کنیم؛ بلکه ارزش نگاه می‌کنیم؛ بنابراین باید قدر این خدمت را بدانیم.


اهمیت مشارکت مردمی

ضیایی همچنین در مراسم افتتاح پایگاه پشتیبانی امداد و نجات شمال غرب کشور با بیان اینکه هلال‌احمر به عنوان یک جمعیت ملی مردم‌نهاد باید به فکر ریشه‌ها و ساختارهای اصلی باشد، تاکید کرد: اگر همه امکانات را هم به صحنه بیاوریم، باز هم کاهش ریسک و خطرپذیری و آمادگی جامعه برای پاسخگویی به حوادث در اولویت نخست قرار می‌گیرد.

او افتتاح این پایگاه را خدمتی بزرگ برای همه مردم دانست و خاطرنشان کرد: جمعیت هلال‌احمر، ماموریت و وظیفه خدمت به مردم را بر عهده دارد و این افتخار ماست که بتوانیم مجموعه‌یی را افتتاح کنیم همسو با تسکین آلام بشری و خدمت به نوع بشر باشد.

وی با قدردانی از همه کسانی که از ابتدا برای ساخت و تجهیز این مجموعه بزرگ تلاش کرده‌اند، گفت: قطعا قدر و منزلت این کار خیر و بشردوستانه در نزد خداوند محفوظ است.

رییس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به اینکه هلال‌احمر ایران تنها جمعیتی است که از سوی حاکمیت، وظیفه ارائه خدمات امداد و نجات را عهده دارد، افزود: همه جمعیت‌های ملی، بازوی مکمل دولت و حکومت خود هستند، اما ما به عنوان نخستین پاسخگوی رسمی به حوادث کشور از سوی حاکمیت ماموریت داریم.

وی با اشاره به بازدید جمیله محمود معاون دبیرکل فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر در بخش مشارکت و همکاری‌ها از جمعیت هلال‌احمر ایران اظهار کرد: خانم محمود معتقد به این بود که هلال‌احمر ایران قوی‌ترین جمعیت ملی دنیاست و برایش بسیار شگفت‌انگیز بود که هم از سوی حاکمیت و هم از سوی مردم دارای محبوبیت بسیار بالایی است.

ضیایی با تاکید بر اینکه ساخت این پایگاه آخرین حلقه خدمت به مردم است، تاکید کرد: از نظر ما مراحل پیشتر از ساخت پایگاه باید در اولویت نخست قرار گیرد؛ چرا که امروز بسیاری از حوادث و سوانح به دلیل عدم آگاهی مردم از نحوه برخورد با سوانح رخ می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر