آغاز ارتقای هتلینگ 48بیمارستان تامین اجتماعی در هفته جاری

۱۳۹۵/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۵۲۳

ایسنا|

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی با اشاره به پایان ارتقای هتلینگ 22بیمارستان تامین‌اجتماعی، از آغاز ارتقای هتلینگ 48 بیمارستان باقیمانده تامین اجتماعی در کشور از هفته جاری خبر داد و گفت: در مجموع برای ارتقای هتلینگ 70بیمارستان تامین اجتماعی، 200میلیون تومان در نظر گرفته شده است.

محمدعلی همتی در نشستی خبری به اعلام جزئیات برنامه ارتقای هتلینگ بیمارستان‌های تامین اجتماعی پرداخت و اظهار کرد: ارتقای هتلینگ در راستای طرح تحول سلامت انجام شد و ستاد کشوری آن را تشکیل دادیم و در حال حاضر کتاب ارتقای هتلینگ را به چاپ رسانده‌ایم.

وی افزود: پس از ارزیابی بیمارستان‌های تامین‌اجتماعی تصمیم بر ارتقای هتلینگ 70بیمارستان گرفته شد. 10بیمارستان تامین‌اجتماعی جدیدالاحداث بودند و نیاز به نوسازی نداشتند.

معاون درمان سازمان تامین‌اجتماعی با بیان اینکه 70بیمارستان را اولویت کردیم و آنها که نیاز بیشتری داشتند و برخی مخروبه بودند را در ابتدای شروع طرح قرار دادیم، اظهار کرد: کمیته‌هایی برای ارزیابی ارتقای هتلینگ تشکیل و نیازهای بیمارستانی را احصا کردیم و سال گذشته 22 بیمارستان وارد طرح شدند. برنامه ارتقای هتلینگ از اواخر سال گذشته شروع شد و بخشی از آن به سال جدید رسید.

همتی ادامه داد: بسیاری از این 22بیمارستان بهره‌برداری شدند و برخی دیگر نیز طی یک تا دو ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسند. 48بیمارستان باقیمانده نیز امسال برنامه ارتقای هتلینگ خود را شروع می‌کنند.

وی با بیان اینکه بودجه این امر مصوب شده و جزو برنامه‌های عملیاتی سازمان تامین اجتماعی در بخش درمان است، عنوان کرد: تامین اجتماعی سازمانی پیش‌رو در برنامه‌ریزی استراتژیک بوده و موفق شده است برنامه عملیاتی خود را تعریف و آن را به اجرا در بیاورد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: از همین هفته ارتقای هتلینگ 48 بیمارستان باقیمانده کلید می‌خورد و اجرای رضایتمندی بیمه‌شدگان و پاسخگویی به نیازهای آنها هدف اصلی ماست. علاوه بر این رتبه‌بندی بیمارستان‌ها را مدنظر داریم و تا پایان سال همه بیمارستان‌های تامین اجتماعی باید 3 ستاره شوند. ما 20درصد خرید خدمت در مراکز ملکی داریم و این امر درآمدهای اختصاصی برای بیمارستان‌ها به دنبال دارد که با ارتقای هتلینگ می‌تواند، افزایش یابد.

همتی افزود: 4 محور برای اجرای ارتقای هتلینگ در فاز اول در نظر گرفته شده است. محور نخست تاسیسات و ساختمان است. براین اساس تاسیسات سرمایشی و گرمایشی بیمارستان‌ها به‌روز خواهد شد و ساختمان‌های قدیمی مقاوم‌سازی و نوسازی می‌شود. محور دوم تجهیزات و امکانات بیمارستانی است و ما در این راستا تجهیزات قدیمی بیمارستان‌ها را به‌روز می‌کنیم. وی با بیان اینکه محور سوم ارتقای هتلینگ توجه به رفاه بیماران است، اظهار کرد: تلاش می‌کنیم علاوه بر رفاه بیماران، رفاه همراه بیماران را نیز تامین کنیم و سعی کردیم ضمن به‌روزرسانی اتاق‌های انتظار بیمارستان و استفاده از رنگ‌های آرامبخش در فضای بیمارستانی مبلمان تاشو در کنار تخت بیمار قرار دهیم تا اگر نیاز شد بیمار همراه داشته باشد، محلی برای استراحت و خواب در کنار بیمار برای او فراهم کنیم. در گذشته شاهد بودیم که برخی همراهان بیمار روی کارتن یا ملحفه‌ها می‌خوابیدند که ما با این وقایع تا پایان سال وداع خواهیم کرد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی ادامه داد: محور چهارم بهداشت و نظافت فضای بیمارستان‌هاست. ما پس از ارتقای هلتینگ بیمارستان‌ها در این 4 محور فاز دوم ارتقای هتلینگ را کلید می‌زنیم که شاهد فرآیندهای اداری و گردش کار بیمارستان ومنابع و نیروی انسانی بیمارستان‌ها خواهیم بود.

همتی با بیان اینکه امیدواریم پایان امسال جشن استقرار هتلینگ را در سازمان تامین اجتماعی جشن بگیریم و این نوید را بدهیم که بیمارستان‌های ما به استانداردهای قابل قبولی رسیده‌اند، اظهار کرد: البته پس از آن باید به نگهداشت ارتقای هتلینگ‌ها نیز توجه کرد. ما کتاب نگهداشت ارتقای هتلینگ را تدوین کردیم و به همه پرسنل بیمارستان‌ها آموزش می‌دهیم که چگونه از فضای بیمارستان مراقبت و نگهداری کنند.

وی با بیان اینکه در مجموع برای ارتقای هلتینگ بیمارستانی 200میلیارد تومان در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: در سال گذشته برای 22بیمارستان، 62میلیارد تومان منظور شد و مابقی نیز برای 48 بیمارستان باقیمانده صرف می‌شود. در مجموع 8000 تخت بیمارستانی تامین اجتماعی مشمول ارتقای هتلینگ خواهند شد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی درباره روند حذف دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی نیز اظهار کرد: در کنار حذف دفترچه‌های بیمه سه کار مهم استقرار HIS بیمارستانی، نسخه الکترونیک و کارت هوشمند انجام می‌شود و تلاش می‌کنیم با کارت هوشمندی که طراحی می‌شود، امکانی را فراهم کنیم که بیمار با در دست داشتن یک سیم‌کارت به مراکز ما مراجعه کند و بتواند، تمام امور خود را انجام دهد.

همتی ادامه داد: طرح حذف دفترچه‌ها در دو مرکز آزادی و ابوریحان در تهران در حال پایلوت است و ما پاسخ‌های خوبی از آن گرفتیم و بخش قابل توجهی از اشکالات مرتفع شده است. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته، باید تمام مراکز ملکی تامین اجتماعی تا پایان شهریور 96 وارد این طرح شوند، البته باید توجه کرد که پس از تحقق کامل این برنامه به بیمه‌شدگان درباره زمان دریافت کارت‌های درمان در قالب اطلاعیه‌های رسمی تامین اجتماعی اطلاع‌رسانی خواهیم کرد و همچنین با ارائه کارت هیچ‌گونه خدمات سازمان کسر نمی‌شود و کارت تنها به عنوان یک جایگزین مورد استفاده قرار می‌گیرد.

معاون درمان سازمان تامین اجتماعی افزود: یکی از مزایای کارت‌های درمان جلوگیری از مراجعات کاذب و محدود کردن خطاهای پزشکی است. در فازهای بعدی حذف دفترچه‌های بیمه در سال 97، به تدریج این کارت‌ها برای دریافت خدمات از مراکز غیرملکی سازمان نیز قابل استفاده خواهد بود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر