سالمندان در مرکز توجه مسوولان

۱۳۹۵/۰۷/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۲۳۵۳


تعادل یکم اکتبر مناسبت‌های مختلفی دارد، اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین آنها روز جهانی سالمندی است. چراکه سالمندی دوره‌ای است که تقریبا همه آن را تجربه می‌‌کنند و بخشی از روند زندگی طبیعی انسان‌ها به‌شمار می‌آید. سازمان ملل در سال۱۹۸۲ شورای جهانی سالمندی را تشکیل داد و در همان سال طرحی را برای تعیین یک روز جهانی برای سالمندان ارائه داد تا اینکه در سال۱۹۹۰ این شورا اول اکتبر را روز جهانی سالمندان تعیین کرد که امسال اول اکتبر مصادف با دهم مهر ماه، یعنی امروز است.

برخی سن سالمندی را به معنای پیری و ازکار افتادگی تلقی می‌کنند، به همین علت برای مبارزه با این نوع تفکر، سازمان جهانی بهداشت، سالمندی را به سه گروه تقسیم کرده است؛ بدین‌ترتیب که این سازمان، افراد بین 60 تا 75سال را سالمند جوان، 75 تا 90سال را سالمند پیر و از 90 سالگی به بالا را کهنسال یا سالخورده در نظر گرفته است. روز جهانی سالمند، هرساله با شعاری خاص گرامی داشته می‌شود. شعار امسال این روز، «نه به هرگونه تبعیض سنی» است و هدف این شعار، رسیدن به مرحله‌یی است که سن افراد، مانع از فعالیت آنها در سطح جامعه نشود. اما در ایران چه گام‌هایی برای دستیابی به این هدف برداشته می‌شود؟ در ادامه صحبت برخی از مسوولان درباره برنامه‌های آتی کشور برای جمعیت سالمند را می‌خوانیم.


تدوین سند ملی سلامت سالمندان

وزیر بهداشت از تدوین سند ملی سلامت سالمندان با همکاری دستگاه‌های مختلف خبر داد. به گزارش ایسنا، حسن هاشمی در حاشیه برنامه پیاده روی بزرگ اعضای کانون‌های سالمندی شهر تهران که به مناسبت روز جهانی سالمند برگزار شد، ضمن تاکید بر نقش بیمه‌ها در حمایت از جمعیت سالمند کشور گفت: باید تلاش کنیم که آنها زندگی راحتی را پشت سر بگذارند. دولت و شهرداری‌ها نیز باید محل‌هایی را برای رفت و آمد راحتر آنها و توانبخشی اختصاص دهد که آنها سال‌های پایانی عمر را با درد کمتری پشت سر بگذارند. وی افزود: مهم‌ترین نیاز جمعیت سالمند کشور بیمه است که اگر خوب باشد سرمایه‌گذاری در این حوزه اتفاق می‌افتد. بیمارستان، پزشک و پرستاران که برای این دوره مهم‌تر از پزشکان هستند بخشی از این سرمایه‌گذاری هستند. وزیر بهداشت در ادامه به تدوین سند ملی سلامت سالمندان نیز اشاره و تصریح کرد: این سند تدوین شده و امیدواریم مورد اقبال قرار گیرد. سالمندان تا زمانی که جوان بودند کشور به آنها احتیاج داشت و امروز باید مورد تکریم و احترام قرار گیرند بخشی از این وظیفه مربوط به مسوولان و بخشی از آن مربوط به فرزندان و وابستگان آنها است.


9.1 درصد جمعیت کشور سالمند هستند

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: بر اساس آمار سال94 این سازمان، حدود 9.1درصد از جمعیت کل کشور را سالمندان تشکیل می‌دهند. به گزارش ایرنا، انوشیروان محسنی بندپی در این همایش افزود: براساس آمارها در سال1337، 3درصد و در سال90 نیز هشت و نیم درصد از جمعیت کل کشور را سالمندان تشکیل می‌دادند. وی با بیان اینکه پدیده پیر شدن برای کشورمان فرصت است نه تهدید، افزود: اگر نظام و حاکمیت برنامه‌ریزی جامع و کاملی داشته باشند می‌توانند از تجارب و اندوخته‌های این قشر جامعه استفاده و بهره‌های لازم را ببرند. محسنی بندپی یادآور شد: افراد سالمند دارای بلوغ فکری و تجاربی ارزشمند هستند و در دولت تدبیر و امید در قالب طرح برون‌سپاری، یک پنجم کارها به این قشر محول شده است. رییس سازمان بهزیستی کشور، تنهایی و انزوا را مهم‌ترین تهدید برای سالمندان جامعه عنوان کرد و افزود: ازسوی دولت تدبیر و امید در برنامه ششم توسعه طرحی برای ایجاد بنیاد سالمندان و تکریم از این قشر تقدیم مجلس شورای اسلامی شد تا زمینه ارائه خدمات بهتر به سالمندان فراهم شود. وی گفت: اکنون میانگین ضریب امید به زندگی در کل کشور 74سال است که نسبت به چند دهه گذشته افزایش داشته است.


100 هزار سالمند در خانه‌های سلامت شهرداری

مجتبی عبداللهی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران نیز در این همایش پیاده روی خانوادگی سالمندان گفت: سالمندان اقیانوس بیکران تجربه، علم و آموخته‌های زندگی هستند و ضرورت دارد که جامعه اسلامی و فرزندان آینده این مرز و بوم از این اقیانوس استفاده لازم را برده و آنها را مورد تکریم و احترام قرار دهند. وی با بیان اینکه پدران، مادران و سالمندان، جز تکریم و احترام از جامعه توقعی ندارند، افزود: اگر احترام و کرامت به بزرگان در جامعه از بین رود، خوبی‌ها نیز رخت بر می‌بندد. وی عنوان کرد: شهرداری تهران در خانه‌های سلامت خود افزون بر 100هزار سالمند را ساماندهی کرده است.


آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان

رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت: آموزش شیوه زندگی سالم به سالمندان همچنان در این وزارتخانه در حال اجرا است و این آموزش‌ها ادامه می‌یابد. به گزارش ایرنا، مهین السادات عظیمی افزود: سالمندان با این قبیل آموزش‌ها قادر خواهند بود به راحتی مراقبت‌های اولیه را از خود به‌ویژه در پیشگیری از حوادث انجام بدهند. وی به برنامه‌های مراقبتی برای سالمندان اشاره کرد و ادامه داد: این برنامه با ایجاد پایگاه‌های بهداشت که در نقاط مختلف تهران راه‌اندازی شده در حال اجرا است و سالمندان می‌توانند با مراجعه به یکی از این پایگاه‌ها از خدمات بهداشتی مناسب همچون اندازه‌گیری میزان فشارخون، چربی خون در فواصل مشخص برخوردار شوند. رییس اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت یادآور شد: برنامه‌یی به نام نظام تحول سلامت در روستاهای کشور به اجرا درآمده که براساس آن خانه‌های بهداشت راه‌اندازی شده است. عظیمی ادامه داد: سالمندان روستاهای کشور می‌توانند با مراجعه به خانه‌های بهداشت از خدمات مراقبتی کارشناسان سلامت بهره‌مند شوند. وی همچنین با تشریح برنامه‌های ستاد پژوهش‌های وزارت بهداشت یادآور شد: برنامه‌هایی نیز در تکریم سالمندان و مراقبت از آنان برای آگاه‌سازی مردم و مسوولان در این حوزه تهیه شده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر