کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۸۳۲۷

برگزاری جشن خودکفایی گندم در سال جاری

ایسنا خودکفایی گندم در دستور کار دولت یازدهم قرار گرفت و امسال برای دومین‌بار محقق شد. به گفته معاون شرکت بازرگانی دولتی میزان خرید تضمینی آن به بیش از ۱۰میلیون تن می‌رسد که جشن خودکفایی گندم امسال برگزار خواهد شد. خودکفایی گندم که در سال‌های پایانی دولت هشتم محقق و در دولت گذشته به فراموشی سپرده شده بود، در دستور کار دولت جدید قرار گرفت و امسال برای دومین سال پیاپی ایران در تامین این محصول استراتژیک به خودکفایی رسید و به گفته حسن عباسی معروفان - معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی - جشن خودکفایی گندم امسال برگزار می‌شود، چراکه میزان خرید تضمینی این محصول تاکنون به بیش از ۹میلیون تن رسیده و در پایان امسال از مرز ۱۰میلیون تن نیز عبور خواهد کرد. وی در این باره گفت: از ابتدای فصل برداشت گندم تاکنون بالغ بر ۹میلیون و ۳۹۱ هزار تن گندم از ۳۱ استان کشور به ارزش ۱۲هزار میلیارد تومان خریداری شده است که این میزان از ۱۰۰درصد گندم خریداری شده در سال گذشته ۱۶درصد بیشتر است. معاون بازرگانی داخلی شرکت بازرگانی دولتی افزود: با توجه به شرایط کنونی پیش‌بینی می‌شود که میزان خرید تضمینی محصول از مرز ۱۰میلیون تن عبور کند و نسبت به سال گذشته با ۲۵درصد افزایش روبرو شویم که براین اساس نه تنها نیازی به واردات گندم نداریم، بلکه درصددیم تا امسال حدود یک تا دو میلیون تن گندم صادر کنیم.


مافیای دارویی نمی‌خواهد مردم سراغ طب سنتی بروند

مهر عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور معتقد است؛ مافیای دارویی کشور، امکان برخورداری مردم از حمایت‌های بیمه‌یی در رجوع به طب سنتی را بسیار دشوار نموده‌اند. داریوش طاهرخانی اظهارداشت: متولیان نظام سلامت کشور باید بدانند که طب سنتی در تقابل با طب نوین نیست، بلکه در کنار آن می‌تواند سلامت جامعه را ارتقا دهد. وی افزود: چهره واقعی طب سنتی با آنچه برخی سودجویان از آن به تصویر کشیده‌اند، بسیار متفاوت است. طاهرخانی اظهارداشت: اگر تاریخ پزشکی کشور را ورق بزنیم، خواهیم دید که حکیمان گذشته این سرزمین، با اصلاح «تغذیه» و «سبک زندگی» افراد، بیماری‌ها را از آنها دور می‌کرده‌اند. و در واقع با شناسایی «عوامل اجتماعی موثر بر سلامت»، سلامت جامعه خویش را تدبیر می‌نمودند. وی ادامه داد: امروز در کشورهای توسعه یافته، سیاست‌گذاران سلامت مسیر گذشتگان ما را در دستور کار خود قرار داده‌اند و با کمک عوامل اجتماعی موثر بر سلامت، تهدیدهای سلامتی جوامع را شناسایی و برای کنترل و اصلاح آنها برنامه‌ریزی می‌نمایند. اما جای تاسف بسیار است که در کشور ما که دارای غنی‌ترین پیشینه در طب سنتی است، سیاست‌گذاران سلامت اقدامی عملی برای استفاده شهروندان از این ذخایر غنی انجام نمی‌دهند. طاهرخانی گفت: شورای عالی بیمه کشور هر از چند گاهی تعداد داروهای تحت پوشش خود را افزایش می‌دهد، اما تاکنون اقدام موثری برای پوشش بیمه‌یی داروهای طب سنتی که غالبا با منشأ طبیعی هستند و عوارض شان عموما کمتر از ترکیبات شیمیایی است، انجام نداده است. عضو شورای عالی سازمان نظام پزشکی کشور تاکید کرد: مافیای دارویی کشور، امکان برخورداری مردم از حمایت‌های بیمه‌یی در رجوع به طب سنتی را بسیار دشوار نموده‌اند.


اعلام رقم پاداش باسوادی

ایسنا رییس سازمان نهضت سوادآموزی جزییات پرداخت پاداش سوادآموزی را اعلام کرد. علی باقرزاده درباره پاداش آموزش بی‌سوادان در سال جاری اظهار کرد: مصوبه سال93 دولت این است که معادل 20درصد سرانه هزینه آموزش افراد بی‌سواد به عنوان تشویقی پس از ثبت‌نام، طی مراحل آموزشی و موفقیت در ارزشیابی پایانی به خود افراد پرداخت شود. وی افزود: 20درصد سرانه سال گذشته ما 134هزار تومان بود و در سال جاری نیز رقم پاداش 139هزار و 600تومان شده است، البته محاسبات و پرداخت‌ها بر مبنای سال مالی در نظر گرفته می‌شود که از اول فروردین تا پایان اسفند95 را دربر می‌گیرد. رییس سازمان نهضت سوادآموزی با بیان اینکه این پاداش متعلق به خود افراد است و از آنها شماره حساب دریافت و این پاداش به حسابشان واریز می‌شود گفت: این پاداش شامل سوادآموزان اتباع نمی‌شود. باقرزاده با بیان اینکه سال گذشته از حدود 286هزار بی‌سواد ثبت‌نام شده حدود 134هزار نفر در ارزشیابی پایانی قبول شدند و چندی پیش پاداش خود را نیز دریافت کردند گفت: در مقابل پرداخت پاداش به بی‌سوادان شرکت‌کننده در دوره‌های آموزشی، پاداشی نیز برای کسانی که در طرح خودآموز حضور می‌یابند نیز درنظر گرفته می‌شود که امسال حدود 700هزار تومان است.


تبرئه پزشکان در 45درصد از پرونده‌های شکایت پزشکی

رییس هیات بدوی و عضو هیات‌مدیره نظام پزشکی تهران گفت: بطور متوسط 45درصد پرونده‌های شکایت در نظام پزشکی به تبرئه ختم می‌شود. به گزارش «تعادل» به نقل از سازمان نظام پزشکی، ایرج خسرونیا با اشاره به اینکه حدود 45 تا 47درصد پرونده‌ها به تبرئه پزشک می‌انجامد، افزود: به این معنا که شخص شاکی نمی‌داند چرا شکایت کرده و تنها با تصور اینکه پزشک اشتباهی را مرتکب شده، از پزشک خود شکایت کرده و در پایان نیز رای به برائت پزشک داده می‌شود. وی خاطرنشان کرد: گاهی اوقات در دادسرا یا دادگستری مشکلات با حضور پزشک، شاکی و شاهدان مطرح می‌شود و با انجام بررسی‌های متعدد مشخص می‌شود عارضه اتفاق افتاده طبیعی بوده و پزشک تبرئه می‌شود البته گاهی بیمار قانع و پرونده مختومه می‌شود و گاهی نیز قانع نشده و پرونده با کارشناسی به هیات بدوی می‌رود. وی با بیان اینکه در تمام دنیا از هر 100عمل جراحی شاید 2 تا 3مورد با مشکل مواجه شود، افزود: حتی از هر 100نسخه پزشکی نوشته شده نیز ممکن است یک تا 2مورد به عللی چون بدخطی، حساسیت و دیگر عوارض بیمار را دچار عارضه کرده و با مشکل مواجه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر