کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۴/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۸۴۰

درخواست وزیر کشاورزی

از مجلس

ایسنا وزیر کشاورزی با بیان اینکه واردات برنج مدیریت شده است، تصریح کرد: مشکل برنج در زیرساخت آن است و به همین دلیل به دنبال وام هستیم و از نمایندگان مجلس درخواست داریم که در تجهیز منابع برای شالی‌کوبی‌ها به وزارت کشاورزی کمک کنند. محمود حجتی در مورد وضعیت آب بندان‌های استان گیلان گفت: حدود 6میلیارد مترمکعب آب بندان در گیلان وجود دارد که در دریا تخلیه می‌شود و از آنجا که مجری این آب بندان‌ها وزارت جهاد نیست از دولت درخواست کردیم که مسوولیت آن را به ما بدهد، چراکه می‌توان این آب بندان‌ها را تبدیل به سد کرد.

وی از نمایندگان مجلس درخواست کرد که در تجهیز منابع برای شالی‌کوبی‌ها به وزارت جهاد کشاورزی کمک کند. وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به مساله برنج خاطرنشان کرد: من در بازار برنج تهران نیستم. همه می‌دانیم بازار تهران یک صنف مستقل است و ساختار تشکیلاتی خودش را دارد. آنچه به ما مربوط است؛ این است که قیمت برنج در فصل برداشت از قیمت توافقی و تضمینی پایین‌تر نیاید در حالی که این قیمت توافقی و تضمینی در سال گذشته از قیمت بازار هم پایین‌تر بوده است. حجتی ادامه داد: از سال 1393 ثبت سفارش برنج را محدود کرده‌ایم، چراکه ثبت سفارش برنج در شرایطی بود که متقاضی می‌توانست در هر زمانی که بخواهد برنج سفارش دهد و حتی آن را تمدید کند، باور کنید محدود کردن ثبت سفارش برنج و قطع کردن دست دلال‌ها کار بسیار سختی بود. وی در ادامه توضیح داد: در واقع ثبت سفارش برنج را تا آذرماه سال 1394 متوقف کردیم و سپس تعرفه‌ها را به ۴۰درصد رسانده و مابه‌التفاوت آن را حدود ۵۰۰ تومان گذاشتیم. در ادامه به اصلاح و محدود کردن ثبت سفارش پرداختیم؛ بنابراین باید گفت واردات برنج مدیریت شده است. محمود حجتی بیان‌کرد: مشکل برنج در زیرساخت آن است و به همین دلیل تلاش کردیم محل ردیف تولید برنج افزایش پیدا کند و به دنبال وام برای این منظور هستیم. وی گفت: برای اجرای خط فاینانس نیاز به کمک داریم و تجهیز و نوسازی یکی از راه‌های برون رفت از این مشکلات است. او با بیان اینکه تولید ابریشم را با وجود تعرفه‌های عادی از ۱۰۰ هزار به یک میلیون رسانده‌اند، ادامه داد: امیدواریم، بتوانیم تولید تخم نوغان و توت را نیز افزایش دهیم.


نگرانی وزارت بهداشت

از موج جدید مهاجرت‌ها

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، اقدامات بهداشتی ایران برای جمعیت مهاجر و پناهنده که اغلب آنها را اتباع افغان تشکیل می‌دهند، تشریح کرد. به گزارش ایسنا، محمدمهدی گویا درخصوص اقدامات وزارت بهداشت در زمینه بهداشت عمومی جمعیت پناهنده و مهاجر به کشور گفت: بخشی از خدمات به صورت جاری همیشه وجود دارد. درهمین راستا حدود ۱۰ تا ۱۵مرکز بهداشتی درمانی در اردوگاه‌های شهرهای مختلف که پناهندگان در آن زندگی می‌کنند، مشغول به ارائه خدمت هستند. همچنین این خدمات در ۷۷ پایگاه بهداشتی ویژه مهاجرین و پناهندگان افغان نیز ارائه می‌شود. وی با تاکید بر اینکه در هیچ‌یک از مراکز بهداشتی و درمانی تفاوتی میان ارائه خدمات میان جمعیت ایرانی و پناهندگان وجود ندارد، افزود: همه خدمات بهداشتی اولیه برای مهاجران و پناهندگان رایگان است. گویا ادامه داد: خدمات ارتقای سلامت و پیشگیری از بیماری‌ها، آموزش شیوه زندگی سالم، خدمات بهداشت باروری مطابق خدماتی که به مردم ارائه می‌شود و حتی کمی بیشتر از آن، از جمله اقداماتی است که توسط وزارت بهداشت برای این جمعیت انجام می‌شود.

رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت ضمن اشاره به اختصاص بیش از ۱۵ مراکز زایمانی ویژه برای جمعیت مهاجر و پناهنده در بعضی از مناطق خاص کشور ادامه داد: یکی دیگر از برنامه‌های وزارت بهداشت، اجرای برنامه واکسیناسیون است. ما نه تنها این خدمات را برای هر کودک مهاجر و پناهنده به صورت عادی ارائه می‌کنیم، بلکه برای این جمعیت خدمات ویژه‌یی نیز در نظر گرفته‌ایم. در مقاطعی از سال برای پیشگیری از فلج اطفال، در یک بازه کوتاه چند روزه جمعیت وسیعی را در مناطقی که احتمال می‌دهیم، خطر ورود بیماری وجود داشته باشد، واکسینه می‌کنیم. به این ترتیب حدود ۲۰۰ هزار نفر طی دو تا سه نوبت، گاهی تا چهار نوبت در سال این واکسن را دریافت می‌کنند. رییس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت همچنین از موج جدید مهاجرت‌ها به کشور ابراز نگرانی کرد و گفت: ما از سال گذشته شاهد موج جدید مهاجرت به کشور هستیم. قبلا بیشتر کسانی که به ایران مهاجرت می‌کردند جویای کار، جوان و جزو افراد سالم جامعه بودند. اما امروز بخش قابل توجهی از جمعیت مهاجر، زنان و کودکان هستند که نیاز به خدمات و مراقبت‌های ویژه‌یی دارند و برنامه واکسیناسیون آنها باید کنترل شود.


قیمت شیرخام افزایش یافت

مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران از متوقف شدن روند کاهشی قیمت شیرخام پس ازاجرای طرح خرید توافقی این کالا خبر دادوگفت: در برخی نقاط قیمت این کالا افزایش یافته و از۱۱۵۰ به۱۲۳۰تومان رسیده است. به گزارش مهر، علیرضا عزیزالهی با بیان اینکه درحال حاضر به‌طور متوسط روزانه حدود ۷۰۰ تن شیرخام از دامداران کشور به صورت توافقی خریداری می‌شود، اظهارداشت: مطالبات دامداران یا به صورت نقدی یا در قالب نهاده پرداخت می‌شود اما هنوز پرداخت این مطالبات آغاز نشده است. وی با اشاره به اینکه خرید توافقی به ثبات قیمت شیرخام در بازار کمک کرده و باعث شده روند کاهشی قیمت این کالا متوقف شود، گفت: اجرای این طرح حتی سبب شده است قیمت شیرخام در برخی نقاط افزایش پیدا کند. مدیرعامل اتحادیه سراسری دامداران کشور با بیان اینکه تا پیش از اجرای طرح خرید توافقی قیمت شیرخام تا ۱۱۵۰تومان نیز پایین آمده بود، افزود: این در حالی است که پس از اجرای طرح مذکور قیمت به حدود ۱۲۳۰ تومان رسیده است. عزیزالهی، قیمت خرید شیرخام به شکل توافقی از دامداران را بین ۱۱۰۰ تا ۱۴۴۰ تومان عنوان و اضافه کرد: بسته به کیفیت شیرخام قیمت آن در محدوده عنوان شده، تعیین می‌شود. وی درباره وضعیت بازار گوشت قرمز اظهارداشت: قیمت گوشت قرمز در بازار با نرخ دام زنده‌یی که از دامداران خریداری می‌شود، بسیار متفاوت است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر