کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۵۴۶۸

4/6 میلیون سالمند ایرانی خدمات توانمندسازی دریافت می‌کنند

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان گفت: درحال حاضر 6 میلیون و 400هزار سالمند در کشور خدمات مختلف توانمندسازی و آموزش شیوه زندگی سالم دریافت می‌کنند. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور، فرید براتی‌سده در نشست سالمندی و الزامات سیاستی در آسیا افزود: این خدمات با محوریت توانمندسازی و تحقق سالمندی فعال با مشارکت خود سالمندان ارائه می‌شود. وی خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی به عنوان اصلی‌ترین نهاد رفاه اجتماعی در حوزه کودک و نوجوان، زنان و با تاکید خاص بر موضوعات سالمندی ارائه خدمت می‌کند و شورای ملی سالمندان نیز برای همه سالمندان سیاست‌گذاری

کرده است.

رییس دبیرخانه شورای ملی سالمندان با بیان اینکه درحال حاضر 6 میلیون و 400هزار نفر در نظام جمهوری اسلامی ایران خدمات متنوعی دریافت می‌کنند، افزود: این خدمات با محوریت توانمندسازی و تحقق سالمندی فعال با مشارکت خود سالمندان ارائه می‌شود.

براتی‌سده، مراقبت در منزل و خدمت‌رسانی به سالمندان روستایی تحت عنوان CBR را ازجمله اقدامات سازمان بهزیستی کشور در حوزه سالمندان عنوان کرد و یادآور شد: مردم ایران بر دیدگاه حفظ کرامت همچنین احترام به سالمند معتقدند. گفتنی است، سن ورود به سالمندی در ایران 60 سال محسوب و پیش‌بینی می‌شود 25درصد جمعیت کشور در سال 1429 سالمند باشند که این رقم برابر با آمار جمعیت زیر 15سال خواهد بود؛ بنابراین سالمندان گروه اجتماعی بزرگی را تشکیل خواهند داد.


چرا بیمه‌ سلامت با کسری اعتبار روبه‌رو شد؟

ایسنا| نایب رییس انجمن پزشکان عمومی، باز گذاشتن دست مردم برای مراجعه به پزشکان متخصص و فوق تخصص و افزایش تقاضا‌های القایی را باعث کسری اعتبار بیمه سلامت عنوان کرد.

دکتر عزت‌الله گل‌علیزاده با بیان اینکه منابع بدون نظارت بر هزینه‌ها در اختیار درمان گذاشته شده است، افزود: منابع در اختیار درمان گذاشته شد و 11میلیون نفر از افراد فاقد پوشش بیمه درمانی نیز بیمه شدند و دفترچه دریافت کردند از طرفی هم آنها را آزاد گذاشتیم تا هر خدمتی می‌خواهند از هر پزشکی دریافت کنند و دست مردم را برای استفاده از انواع خدمات درمانی بدون مشورت باز گذاشتیم. این درحالی است که باید سطح‌بندی خدمات، بحث نظام ارجاع و پزشک خانواده را هم راه‌اندازی می‌کردیم که متاسفانه انجام نشد. وی ادامه داد: بیمه‌ها مشکلات ساختاری و منابع دارند. دولت باید فکری به حال منابع سازمان‌های بیمه‌گر کند ضمن اینکه در بخش هزینه هم باید وارد شود. سطح‌بندی خدمات نظام ارجاع و تدوین راهنمای بالینی نیز باید در کنار هم صورت گیرد. وی با مثبت خواندن نتیجه بیمه شدن 11میلیون نفر از مردم حاشیه‌نشین به عنوان یکی از اهداف طرح تحول اظهار کرد: عمده مراجعه‌کنندگان از طبقه محروم و حاشیه شهر بودند. بخشی از این مراجعات انباشت نیازهایی بود که مردم داشتند که به دلیل دفترچه نداشتن مراجعه نمی‌کردند، بخشی هم ناشی از تقاضای القایی بود که می‌توانستیم آن را مدیریت کنیم.

در مجموع نتیجه آن حدود 8000 میلیارد تومان کسری اعتبار بیمه سلامت است. نایب‌رییس انجمن پزشکان عمومی با اشاره به ضرورت بازنگری کتاب ارزشگذاری نسبی خدمات ادامه داد: این کتاب مرجع است ولی متاسفانه دستکاری شد و برخی از گروه‌ها و انجمن‌های علمی نسبت به آن اعتراض داشتند. ما معتقدیم این کتاب باید مبنا باشد ولی بومی‌سازی شود. بخشی از کتاب به نام E&M این کتاب نیز اجرایی نشد که مربوط به ویزیت‌ها و خدمات سرپایی و مشاوره می‌شود. در کشور فقط یک نوع ویزیت حساب می‌شود درحالی که بین 6 تا 8 نوع ویزیت داریم. گل‌علیزاده با تاکید بر اینکه برخی گروه‌های پزشکی مثل عمومی، اطفال و عفونی باید در تعرفه‌گذاری بیشتر مورد توجه قرار گیرند، تصریح کرد: کارشناسان می‌گویند تعرفه‌ها با قیمت واقعی فاصله دارد، دولتمردان نیز می‌گویند ما اینقدر پول نداریم که یک شبه تعرفه‌ها را واقعی کنیم.

ما می‌گوییم قیمت واقعی خدمات را اعلام کنید، جامعه پزشکی نیز حتما می‌پذیرد. در یک افق 10تا 15ساله بگویید ما به سمت واقعی شدن قیمت‌ها پیش خواهیم رفت. ما به هیچ‌ وجه خواهان این نیستیم که افزایش تعرفه را مردم بپردازند. آن را باید بیمه‌ها بپردازند اما بعید می‌دانم که بتوانند. وی یکی از مشکلات تعرفه‌گذاری پزشکی را اعلام نشدن قیمت واقعی خدمات عنوان کرد و افزود: دولت برای یک بار هم که شده قیمت واقعی خدمات را در همه حوزه‌ها احصا و اعلام کند. این به معنی آن نیست که جامعه پزشکی اصرار بر این دارد که باید الان این قیمت‌ها را اعلام کنید. ما هم می‌دانیم منابع دولت محدود است.


نابرابری جنسیتی، مهم‌ترین مساله دوره سالمندی است

قائم مقام وزیر رفاه در امور بین‌الملل سازمان بهزیستی گفت: موضوع سالمندی و تغییرات جمعیتی پدیده‌یی جهانی بوده که مهم‌ترین مساله آن نابرابری جنسیتی است.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان بهزیستی کشور محمدتقی حسینی گفت: باید به موضوع نابرابری جنسیتی توجه بیشتری شود چراکه در کشور، تغییرات جمعیتی به سرعت رخ داده و نهادهای اجتماعی در راستای پیشگیری و کاهش این معضل ضعیف عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: سازمان‌های غیردولتی نقش بسزایی در بحث فرهنگسازی حمایت از سالمندان دارند. حسینی با تاکید بر نقش مطلوب خانواده ایرانی در حمایت از سالمندان خاطرنشان کرد: موضوع سالمندی و تغییرات جمعیتی پدیده جهانی است که در کشور ما ابعاد دیگری به خود گرفته و این پدیده همواره مشکلاتی مانند تغییر جمعیتی را به همراه داشته است.

قائم‌مقام وزیر رفاه در امور بین‌الملل سازمان بهزیستی ادامه داد: سالمندی تنها با موضوع افزایش سن همراه نیست بلکه با مشکلاتی مانند تغییر جمعیتی، مهاجرت، تغییر روابط بین‌نسلی و بیماری‌های مزمن و مسری دست به گریبان است. حسینی تاکید کرد: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به عنوان نهاد مسوول در این خصوص با اولویت خاص و ویژه به موضوع سالمندی نگاه می‌کند؛ پدیده سالمندی، طیف وسیعی را شامل می‌شود به طور مثال با روند رو به افزایش سالمندان در کشور باید به مسائلی مانند نوع مبلمان شهری و ساخت و سازها بیشتر توجه کرد. وی یادآور شد: همه بخش‌های جامعه باید در برنامه‌های حمایت از سالمندان مشارکت داشته باشند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر