کوتاه از خبر

۱۳۹۵/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۴۱۰۳

وام ازدواج 10میلیون شد

ایسنا| گرچه با مخالفت بانک‌ها برای افزایش سه برابری وام ازدواج با توجه به کمبود منابع قرض‌الحسنه، تصور می‌شد که این مصوبه قانونی در اجرا زمان‌بر باشد، اما از روز چهارم خرداد مراجعه‌کنندگان به سامانه ازدواج با رقم 10میلیون تومانی وام مواجه شدند. با وجود تمامی اما و اگرهایی که در رابطه با افزایش وام ازدواج به 10میلیون تومان و بر اساس مصوبه مجلس در قانون بودجه وجود داشت، در مدتی کوتاه و به فاصله کمتر از یک هفته از ابلاغ قانون بودجه1395، میزان وام ازدواج از سه میلیون به 10میلیون تومان به ازای هر یک از زوجین افزایش یافته است. در حالی تاکنون اجرای مصوبه وام ازدواج و افزایش آن به 10میلیون تومان اعلام رسمی نشده که مراجعه به سایت بانک مرکزی و سامانه تسهیلات ازدواج نشان می‌دهد که میزان وام زوجین تغییر کرده و به 10 میلیون تومان افزایش یافته است. بر این اساس هر یک از زوجین می‌توانند رقم 10میلیون تومان و در مجموع 20میلیون تومان دریافت کنند.


ایراد شورای نگهبان

به لایحه معلولان، وارد است

مدیرعامل انجمن باور، ایرادات اصل۷۵ شورای نگهبان به لایحه حمایت از معلولان را وارد دانست و گفت: سازمان‌های مردم نهاد حوزه معلولان باید سعی کنند یک هسته مرکزی برای اصلاح لایحه معلولان تشکیل دهند و در مواقع ضروری از کارشناسان دولتی دعوت کنند؛ در حالی که تاکنون برعکس عمل شده است. سهیل معینی اظهار کرد: شورای نگهبان اشکالات فنی به اصلاحیه قانون حمایت از حقوق معلولان گرفت. مهم‌ترین اشکال این بود که اصلا مشمول اصل۸۵ قانون اساسی نیست و نمی‌تواند از راه میانبر به تصویب برسد لذا باید به مجلس برگردد و رفع اشکال شود که البته به عمر مجلس فعلی نمی‌رسد و باید به مجلس جدید برود. معینی ادامه داد: درست است که دولت لایحه را به مجلس آورده ولی مجلس جزییاتی اضافه کرده بود که در لایحه دولت نبود. به همین دلیل شورای نگهبان به آن ایراد گرفت که درست هم می‌گوید. چیزهایی به قانون اضافه شده بود که دولت نیاورده بود و کسانی که اضافه کرده بودند به نظرم اشراف کارشناسی لازم را نداشتند و فیلترینگ اصل۷۵ را در نظر نگرفته بودند. وی با بیان اینکه تمام تلاش ما این است که این لایحه به مشکلات قانون ۱۶ماده‌یی گرفتار نشود، گفت: هدفی که برای خودمان تعیین کرده‌ایم این است که خارج از مجراهای دولتی، اشکالات را رفع کنیم. یعنی سعی کنیم با تشکیل یک هسته مرکزی، کمیته‌هایی غیردولتی تشکیل دهیم و در مواقع ضروری از کارشناسان دولتی دعوت کنیم در حالی که تاکنون برعکس عمل شده است.


واگذاری نظارت بر مراکز درمانی به موسسه‌های غیر دولتی

ایرنا | معاون درمان وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: نظارت بر مراکز درمانی و بیمارستان‌ها درسال جاری به موسسه‌های غیردولتی واگذار می‌شود. محمد آقاجانی در آیین آغاز به‌کار اجلاس سراسری معاونین درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور در یزد با مهم خواندن نظارت بر امر درمان و خدمات پزشکی افزود: تلاش وزارت بهداشت این است که به کمک بخش غیر دولتی، نظارت‌ها را گسترش دهد و یک سیستم قوی نظارتی برای ارائه خدمات مناسب و مطلوب به مردم برقرار کند. وی با بیان اینکه نظارت بر بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تاکنون توسط وزارت بهداشت انجام می‌شد اظهار کرد: با توجه به اینکه تعداد موسسات، مطب‌ها، پزشکان و آزمایشگاه‌ها در کشور زیاد است برای نظارت بر این مراکز از نظر نیروی انسانی با محدودیت و مشکلات زیادی مواجه هستیم از این رو از موسسه‌های غیر دولتی استفاده خواهیم کرد. معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور اضافه کرد: با این امر یک تحول جدید در بیمارستان‌های دولتی و غیر دولتی اتفاق می‌افتد.


اختصاص2هزار میلیارد ریال

اعتبار به جمعیت هلال احمر

ایرنا| هیات وزیران در جلسه روز چهارشنبه به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی برای پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و بحران‌ها با اختصاص یکهزار و 520میلیارد ریال به صورت تملک دارایی و 480میلیارد ریال به صورت هزینه‌یی به جمعیت هلال احمر کشور موافقت کرد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، در این جلسه همچنین سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی باتوجه به ابلاغ قانون بودجه سال1395 کل کشور و تفاوت‌های قانون با لایحه پیشنهادی دولت، نتایج بررسی‌های خود در مورد هر یک از اقلام درآمدی را با توجه به عملکرد سال گذشته، تحلیل وضعیت و ارقام واقعی قابل حصول به استحضار هیات وزیران رساندند


فاصله قیمت تولید و بازار محصولات کشاورزی

ایرنا| معاون امور تولیدات دامی وزیر جهادکشاورزی با بیان اینکه فاصله قیمت تولید تا بازار محصولات کشاورزی در کشور منطقی نیست، گفت: در حال حاضر سهم تولیدکننده از قیمت شیر خام 41درصد و سهم بازار 59درصد است که این رقم تفاوت فاحش بین بازار تا تولید را نشان می‌دهد. حسن رکنی روز چهارشنبه در چهارمین همایش سالانه شرکت نهاده‌های دامی جاهد که در مرکز همایش‌های بین‌المللی پژوهشگاه صنعت نفت برگزار شده، افزود: سهم تولیدکننده گوشت گوسفندی 25درصد، سهم تولیدکننده گوشت گاوی و گوساله 18درصد و سهم مرغداران 35درصد است که این رقم در تولید شیر خام هیچ‌گاه به نرخ منطقی نرسیده است. وی گفت، انتظار می‌رود قیمت تولید و بازار محصولات کشاورزی به شکلی منطقی شود که تولیدکننده علاوه بر رغبت برای تولید بیشتر، متضرر نشود. معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: با وجود صادرات دو میلیون و 800هزار راس دام زنده اما تراز تجاری کشور در گوشت قرمز کماکان منفی است که باید تلاش کنیم موازنه تجاری آن را مثبت کنیم. در حال حاضر هدف ما متعادل کردن تراز تجاری منطقی تولید و مصرف است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر