تازه‌خبر

۱۳۹۵/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۴۱۹۵۵

بیمه‌ها با پرداخت مطالبات به بیمارستان‌ها کمک کنند

ایسنا دکتر علی جعفریان رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره مشکلات تاخیر در اعلام تعرفه‌های سال95، با بیان اینکه این موضوع مساله‌یی جدید نیست و هر ساله با آن مواجهیم، گفت: اتفاقی که در پی این مساله رخ می‌دهد، این است که ما سه ماه اول سال را معمولا با تعرفه سال قبل کار می‌کنیم. در واقع سال تعرفه‌یی سه ماه دیرتر حساب می‌شود و این اتفاق خوبی برای سیستم بهداشت و درمان کشور نیست. جعفریان درباره میزان مطالبات دانشگاه علوم پزشکی تهران از بیمه‌ها، گفت: در سال گذشته 480میلیارد تومان مطالبه داشتیم که شاید تاکنون 40 یا 50میلیارد آن نسبت به نیمه اسفندماه کاهش یافته باشد یعنی 430میلیارد تومان از مطالبات باقی مانده است. وی با اشاره به بالا بودن مطالبات این دانشگاه از سازمان‌های بیمه‌گر، اظهار کرد: در عین حال خوشبختانه در پرداخت‌های پرسنلی با تاخیر جدی مواجه نیستیم چرا که از نقدینگی همه منابعی که در اختیار داشتیم، استفاده کردیم. بر این اساس کارانه پرسنل را تا آذر ماه، قبل از اسفند 94 پرداخت کردیم و کارانه دی ماه نیز پرداخت شده است، بنابراین همه پرداخت‌های پرسنلی ما کامل است و از سال94 هیچ بدهی پرسنلی جز کارانه نداریم. یعنی همه حقوق، سنوات، اضافه کار و غیره پرداخت شده و به جز دو ماه کارانه هیچ بدهی به پرسنل نداریم. رییس دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت که از بیمه‌ها می‌خواهیم که بیش از این در زمینه پرداخت مطالبات کمک کنند.


خشکسالی و اعمال تعرفه علل کاهش صادرات کشاورزی

ایرنا عباس رجایی، رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی یکی از دلایل کاهش صادرات محصولات کشاورزی را نبود کنترل کیفیت کافی در مجتمع‌های تولیدی ذکر کرد و گفت: این امر باعث بی‌اعتمادی خریداران خارجی محصولات کشاورزی کشورمان و از دست دادن بازارها می‌شود. وی یکی دیگر از موانع پیش روی صادرات محصولات کشاورزی را وضع مقررات مختلف عنوان کرد و گفت: صادرکنندگان با تلاش زیاد یک بازار را به دست می‌آورند اما بعد از صدور چند محموله، با ممنوعیت‌های صادراتی مواجه می‌شوند؛ این امر موجب می‌شود صادرکنندگان بازار خود را در کشورهای دیگر از دست بدهند. رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، افزود: به این دست موانع می‌توان انواع و اقسام تعرفه‌ها و عوارض را نیز اضافه کرد که اینها آفت صادرات محصولات کشاورزی است. وی تاکید کرد در حوزه کشاورزی، باید سهم تولید برای بازار داخلی و همچنین سهم تولید برای صادرات مشخص شود. رجایی، خشکسالی و تغییر سیستم الگوی کشت را از دیگر عوامل تغییر اعداد و ارقام صادرات محصولات کشاورزی عنوان کرد و گفت: روند خشکسالی‌ها در کشور آسیب زیادی به اقتصاد کشاورزی وارد کرده و این باعث شده است تغییراتی در الگوی کشت برخی مناطق مورد توجه قرار گیرد؛ به عنوان نمونه از کاشت هندوانه در مناطقی که کمبود آب وجود دارد جلوگیری شد. وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم قانون رقابت در بازار حاکم است و رقبا از طریق کاهش قیمت تمام شده، ارتقای کیفیت و بسته‌بندی مناسب تلاش می‌کنند سهم بیشتری را در بازار کسب کنند؛ آنها در برخی موارد از نقطه ضعف‌های ما استفاده می‌کنند و جایگزین صادرکنندگان ایرانی می‌شوند. به گزارش ایرنا، میوه‌های صادراتی ایرانی شامل انواع مرکبات، سیب، کیوی، هندوانه، خربزه و خیار است. میزان صادرات این محصولات در سال گذشته به یک‌میلیون و 207هزار و 400 تن و به ارزش 409میلیون و 100 هزار دلار رسید که نسبت به سال 1393 بطور میانگین حدود 30درصد از نظر وزنی و ارزشی کاهش داشت.


مسدود شدن 7000 حلقه چاه غیرمجاز در سال گذشته

ایسنا در حالی که براساس آمار 300هزار حلقه چاه غیرمجاز در دولت گذشته احداث شده بود، معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک از مسدود‌ شدن 7000 از این حلقه چاه‌ها در سال گذشته و ادامه این روند در آینده خبر داد. علی مراد اکبری معاون وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: طی بیش از 30سال گذشته 400هزار حلقه چاه غیرمجاز در کشور احداث شده است که 300 هزار حلقه چاه آن در دولت گذشته احداث شده بود که چهار برابر دولت‌های قبل از آن بوده است و می‌توان از آن به عنوان غارت منابع آبی کشور نام برد. وی افزود: در سال گذشته با هماهنگی‌های صورت گرفته با دستگاه‌های متولی از جمله وزارت نیرو و دستگاه قضایی موفق به مسدود کردن 7000 حلقه چاه غیرمجاز شدیم که این روند در سال جاری و سال‌های آینده ادامه پیدا خواهد کرد، چرا که جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز و مسدود شدن چاه‌های حفر شده از جمله برنامه‌های پیش‌روی وزارت جهاد کشاورزی و دیگر دستگاه‌های متولی برای جلوگیری از برداشت‌های غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی است. معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور آب و خاک اعلام کرد: هم‌اکنون حدود 800هزار حلقه چاه در کشور وجود دارد که 400هزار حلقه آن مجاز و مابقی غیرمجاز است و سالانه بالغ بر 20میلیارد مترمکعب آب از طریق چاه‌ها و برداشت‌های غیرمجاز از چاه‌های مجاز غارت می‌شود که سطح سفره‌های زیرزمینی نیز به همین میزان کاهش می‌یابد. اکبری تصریح کرد: در دولت گذشته بالغ بر 300هزار حلقه چاه غیرمجاز احداث شده و از سویی دیگر نیز بدون نظارت چندین برابر مجوز از چاه‌های مجاز آب برداشت شد و میلیارد‌ها مترمکعب آب از این طریق هدر رفت. وی تاکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو مصمم هستند تا در شرایط فعلی که کشور با مشکلات ناشی از بحران آب دست و پنجه نرم می‌کند در راستای حفظ و تعادل آب سفره‌های زیرزمینی برنامه مدونی در این زمینه اجرایی کند که مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز و کنترل برداشت از چاه‌های غیرمجاز از این جمله هستند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر