مدرسه کارآفرینی چیست؟

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۳۱۹


مدرسه کارآفرینی رویدادی است که به حمایت مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی، یک دوره در منطقه دو تهران برگزار شده است و دومین دوره آن به زودی برگزار می‌شود. این رویداد می‌تواند دانش‌آموزان را با روش‌های تفکر و کسب و کار آشنا کند تا نسبت به شغل آینده خود و رشته تحصیلی انتخاب حساب‌شده‌تری داشته باشند. به گزارش مرکز روابط‌عمومی و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری، رویدادهای کارآفرینی مدتی است با حمایت مرکز شتابدهی نوآوری پارک فناوری پردیس معاونت علمی با موضوعات متفاوت و در شهرهای مختلف ایران در حال برگزاری هستند. این رویدادها جوانان را با کسب و کار، تجارت، ایده‌پردازی و غیره آشنا می‌کنند. برگزارکننده رویداد مذکور گفت: در همین راستا ما نیز تصمیم گرفتیم آن را در مدارس برگزار کنیم تا نوجوانان نیز با کارآفرینی بیشتر آشنا شوند. آشنایی نوجوانان با عرصه کارآفرینی، می‌تواند در مسیر زندگی آنها موثر باشد. چرا که با آشنایی با این مفاهیم دید آنها نسبت به آینده تغییر می‌کند. می‌توانند شغلی که در آینده تصمیم به فعالیت در آن را دارند از حالا انتخاب کنند و در همین راه رشته تحصیلی آنها مرتبط باشد. آموزه‌های کسب و کار، ایده‌پردازی، تجارت و غیره که در راستای کارآفرینی محسوب می‌شوند، نکاتی هستند که ما در تحصیلات فوق لیسانس با آن آشنا شدیم، اما اگر این آشنایی از دوره‌های پایین‌تر باشد زمینه‌ساز برای آینده خواهد بود.


دستاورد برگزاری مدرسه کارآفرینی

دستاورد این رویداد حمایت سرمایه‌گذار از دو ایده اولیه بود. مرکز شتابدهی نوآوری در حمایت از تیم‌های برتر نقشی نداشته است. ایده اول برگزیده «ملانیف» بود که برنامه موبایلی برای خرید طلا و جواهر است. این برنامه به صورت 3D جواهرات را روی اعضا بدن نشان می‌دهد تا خرید مجازی با اطمینان بیشتری صورت بگیرد. دومین ایده برگزیده «دکان» نام داشت. این ایده نیز برنامه موبایل برای خرید از فروشگاه‌های بزرگ و کوچک است که با استفاده از بارکد و تعداد خرید غیرحضوری ساده‌تر می‌شود. برگزارکننده این رویداد تاکید کرد: قرار نیست با در اختیار قرار دادن دفتر کاری از سوی سرمایه‌گذاران به گروه‌های برگزیده رویداد مدرسه کارآفرینی این دانش‌آموزان از درس باز بمانند. آنها تنها یک یا دو روز در هفته برای ادامه روند کسب و کار به این دفاتر مراجعه می‌کنند.


کارآفرینی تخصصی برای دانش‌آموزان

به عقیده برگزار‌کنندگان این برنامه مناسب است تا این روند به نحوی پیش رود تا دانش‌آموزان به جای شرکت در رویدادهای کارآفرینی که در دانشگاه‌ها برگزار می‌شود، بتوانند در مدرسه کارآفرینی شرکت کنند. زیرا در این رویداد شرایط و قوانین با توجه به سن، محدودیت و شرایط خاص دانش‌آموزان تنظیم شده است. در این راه حتی کارگاه‌های خلاقیتی مرتبط با درون دبیرستانی دانش‌آموزان ارائه می‌شود. به‌طوری که دانش‌آموزانی که در این دوره‌ها شرکت کرده‌اند، معتقدند توانسته‌اند چگونه اندیشیدن را نیز بیاموزند.


آنچه در مدرسه کارآفرینی می‌گذرد

محتوای رویداد مدرسه کارآفرینی تقویت کارگروهی، چگونگی ارائه ایده‌ها، آموزش چگونگی تبدیل ایده‌ها به کسب و کار، آموزش مراحل تبدیل ایده‌های ذهنی به تجاری و آشنایی صاحبان ایده با بازار کسب و کار است.

این رویداد به روش کار تیمی گروهی، توفان ذهنی، چگونگی بررسی بازار و آموزش‌های عملی حین کار توسط مربیان آموزش کارآفرینی در راستای ترویج و فرهنگ‌سازی اقتصاد دانش‌بنیان خواهد پرداخت. رویداد مدرسه کارآفرینی برای دانش‌آموزانی است که با بازار کسب و کار و ایده‌پردازی آشنا نیستند. برای نخستین‌بار است که برای این گروه سنی، آموزش تفکر و خلاقیت به‌صورت یک کارگاه آموزشی فشرده برگزار می‌شود. نحوه برگزاری رویداد مدرسه کارآفرینی به این صورت است که روز چهارشنبه دانش‌آموزان در همایش کارآفرینی آشنا که سخنران‌های کلیدی دارد، شرکت می‌کنند. سخنران‌ها از نحوه پیاده‌سازی ایده‌ها تا پردازش و غیره سخن می‌گویند. بعد از سخنرانی به دانش‌آموزان فرصت سوال از سخنران‌ها و پاسخ‌دهی آنها داده می‌شود. بعد از کمی استراحت دانش‌آموزانی که ایده‌یی دارند یا ایده‌های آنها قبلا در مسابقه ایده‌های برتر منطقه ۲ رتبه آورده است ایده‌های خود را در زمان کوتاهی بیان می‌کنند. نحوه بیان ایده‌ها هیچ محدودیتی ندارد و ایده‌ها در هر زمینه‌یی چون اپلیکیشن موبایل، تولید دارو یا کشت گیاه، صنعتی و غیره می‌تواند باشد. بعد از بیان ایده‌ها مربی‌هایی که در طول دوره در کنار دانش‌آموزان قرار دارند خود را معرفی می‌کنند. در طول مدت حضور دانش‌آموزان کارگاه‌هایی تحت عنوان مهندسی خلاقیت برای یادگیری و تمرین خلاقیت و تفکر توسط مربیان آموزش داده می‌شود. همه دانش‌آموزان و مربی‌ها و همچنین افراد شرکت‌کننده در همایش اعم از سخنران و میهمان‌های ویژه به ایده‌ها رای می‌دهند و پس از شمارش آرا 10ایده به عنوان ایده برتر انتخاب می‌شود. سپس دانش‌آموزان با تشکیل گروه‌های ۱۲ نفره کار پردازش ایده‌ها را شروع می‌کنند. کار اصلی تیم‌ها از روز پنج‌شنبه با کارگاه‌های آموزشی مربیان و همکاری و همیاری آنها آغاز می‌شود. در طول روز مربیان و دانش‌آموزان با تبادل اطلاعات شروع به کار می‌کنند و مراحل اولیه ایده خود را شکل می‌دهند. در این مدت باید عرضه و تقاضا و هزینه‌های اولیه و غیره ارائه شود. این روند تا روز جمعه ظهر ادامه می‌یابد. در روز جمعه دانش‌آموزان باید گزارش کار خود را در مدت ۶ دقیقه به صورت فیلم، پاورپونت یا هر چیز خلاقانه‌یی بیان کنند. تیم داوری که متشکل از افراد موفق و سرشناس جامعه هستند در مدت ۴ دقیقه از آنها سوال می‌پرسند. در انتها سه تیم به عنوان تیم‌های برتر انتخاب می‌شوند. همچنین یک تیم هم با رأی‌گیری افراد داخل سالن به عنوان تیم منتخب شرکت‌کنندگان انتخاب خواهد شد. اما هر چهار تیم برتر حمایت مالی منطقه ۲ را دریافت می‌کنند. بعد از اتمام همایش در بازه زمانی دوماهه، چهار تیم اول باید روند کار خود را به اداره منطقه گزارش دهند و در صورت سستی و اهمال تیم حمایت مالی قطع می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر