برای راه‌اندازی استارت‌آپ به سانفرانسیسکو نروید!

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۳۱۸

گروه اقتصاد اجتماعی محمدمهدی حاتمی

برخی معتقدند استارت‌آپ‌ها را در هر جایی می‌توان راه انداخت و فقط مهم است که لپ‌تاپت را همراه داشته باشی، در اتاقت بنشینی و محصول ایده‌پردازی‌ات را برداشت کنی. با این همه به نظر می‌رسد مسائل دیگری هم باشند که واجد اهمیت باشند.


سانفرانسیسکو خوب است

اما نه حالا

سانفرانسیسکو نخستین جایی است که کارآفرینان دوست دارند به آنجا بروند و این مساله البته سه دلیل ساده دارد؛ دسترسی ساده‌تر به سرمایه، جامعه کوچکی از کارآفرینان که قبلا به آنجا رفته‌اند و کارآفرینانی که بعدا به آنجا خواهند آمد.

با این همه مشکلاتی در سانفرانسیسکو وجود دارد که نمی‌توان از آنها چشم پوشید؛ اگر شما بدون در دست داشتن نمونه اولیه‌یی از ایده اجراشده‌تان به این شهر بروید، نمی‌توانید سرمایه‌گذاران را مجاب به سرمایه‌گذاری در کسب و کارتان کنید.

در مورد آمدوشد و حضور کارآفرینان قدیمی و جدید هم باز همین معضل رخ می‌نماید؛ شما نمی‌توانید بدون نسخه‌یی از کارتان از حضور کارآفرینان دیگر بهره‌یی ببرید. اما سانفرانسیسکو به‌عنوان یکی از اصلی‌ترین پایگاه‌های کارآفرینی در سراسر جهان، هنوز هم جاذبه‌اش را برای کسانی که می‌خواهند از استارت‌آپ خودشان پول در بیاورند از دست نداده است. اما همان‌طور که اقتصاددانان می‌گویند، ناهار مجانی وجود ندارد و شما باید هزینه زندگی در این شهر را بپردازید. هزینه اجاره اتاق یک نفره در سانفرانسیسکو، ماهانه حدود 2000دلار است و هزینه زندگی ماهانه هم کمتر از 3000دلار نیست و شما زمانی این پول را می‌پردازید که هنوز هم مجبورید در همان اتاق یک نفره‌تان بمانید و نسخه اولیه کارتان را آماده کنید.

آیا شهرهایی هم هستند که آمد و شد کارآفرینان را داشته باشند و علاوه بر آن هزینه زندگی ماهانه در آنها کمتر از

1000دلار باشد.

پاسخ به نظر می‌رسد که مثبت باشد. سفر به لندن، دوبی و هند می‌تواند نظر ایده‌پردازان را برای شهری که قرار است ایده‌های‌شان در آنها شکل بگیرد، تغییر خواهد داد. برای مثال، هند و تجمع کارآفرینان در برخی شهرهای آن مانند بنگلور، می‌تواند تعجب هر گردشگری را به خود جلب کند، یعنی دقیقا همان شرایطی که در کشور همسایه هند یعنی تایلند هم برقرار است.


بهترین نقاط جهان

برای راه‌اندازی استارت‌آپ‌ها

تفاوت بارزی هست میان کشورهایی که برای تجارت مناسب‌اند و کشورهایی که برای راه‌اندازی کسب‌وکارهای نوآورانه مناسب‌اند. اگر کسی می‌خواهد بداند کدام کشورهای جهان برای تجارت کردن مناسب‌تر هستند البته می‌تواند به شاخص‌های بانک جهانی مراجعه کند.

اما این شاخص‌ها بندهای بسیاری دارند که یک استارت‌‌آپ الزاما به آنها احتیاج ندارد، مثل ثبت کردن ایده‌ها یا پرداخت مالیات.

علاوه بر این، در اینجا سخن از تامین مالی هم در میان نیست که اگر بود، ایالات متحده امریکا و بریتانیا بهترین کشورها برای جذب منابع مالی موردنیاز برای کسب‌وکارها بودند.

آنچه راه‌اندازان استارت‌‌آپ‌ها به آن احتیاج دارند، هزینه‌های پایین زندگی است و برخی چیزهای دیگر مانند هزینه پایین اینترنت و امکان دریافت آسان ویزا. ویژگی‌هایی از این قبیل را احتمالا می‌توان در شهرهایی مانند بنگلور هند، کوالالامپور در مالزی، صوفیه و وارنا در بلغارستان و قاهره در مصر پیدا کرد. داده نمایی که در ادامه می‌آید نام تعدادی از این شهرها را نشان می‌دهد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر