افزایش تبعیض جنسیتی در میان کارآفرینان امریکایی

۱۳۹۴/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۳۹۳۱۷

ماهانه بیش از نیم میلیون کسب و کار جدید در آمریکا ایجاد می‌شود

پنج سال گذشته، فعالیت استارت‌آپ در محاق بود اما طبق شاخص کافمن، اوضاع به نظر رفته‌رفته بهتر می‌شود. سال گذشته این روند نزولی معکوس شد؛ این بدان معنی است که طی یک‌سال اخیر کارآفرینان بیشتری اقدام به راه‌اندازی کسب و کار کرده‌اند. یافته‌ها در سال 2015 حاکی از آن است که از هر 100هزار نفر، 310نفر یا به عبارتی 0.31درصد هر ماهه کسب و کارهایی جدید را راه‌اندازی کرده‌اند که به‌طور متوسط نسبت به میزان 0.28درصدی سال گذشته افزایش نشان می‌دهد. این بدان معنی است که اندکی بیش از نیم میلیون (530هزار) کسب و کار جدید در هر ماه است.

این درصد ممکن است اندک و ناچیز به‌نظر برسد اما طبق نظر پژوهشگران بنیاد کافمن حایز اهمیت است. طبقه گفته دین استنگلر، قائم‌مقام رییس بنیاد کافمن «ایجاد و رشد شرکت‌های جدید در کنار تعطیلی و کاهش شرکت‌های موجود، بخشی از پویایی اقتصادی‌اند.» این بدان معنی است که بیکاری، افزایش دستمزد و بهره‌وری در کنار دیگر عوامل متاثر از فعالیت‌های کارآفرینانه‌اند. عجیب نیست که شاخص فعالیت استارتاپ معمولا منعکس‌کننده اوج و فرودهای چرخه‌های تجاری در دو دهه گذشته باشد؛ چرخه‌های تجاری که در سال‌های اخیر روندی نزولی داشته‌اند. با این حال، با توجه به این روند بازگشت و بهبود، هرچند کورسوهایی از امید وجود دارد اما پژوهشگران کافمن هشدار می‌دهند که این افزایش همچنان خیلی پایین‌تر از روندهای تاریخی است. اعداد ارائه شده در این گزارش تصویری چندلایه از کارآفرینی در امریکا را ارائه می‌کند.


فرصت در برابر ضرورت

اکثریت شمار کارآفرینان را افرادی غیربیکار و افرادی که در جست‌وجوی شغل نبودند، تشکیل می‌دادند. حدودا از هر 10 مالک کسب و کارهای جدید، 8 نفر (79.6درصد) قبلا مشغول به کار نبوده‌اند و آن 2نفر دیگر نیز پس از آنکه شغل خود را از دست داده بودند، به کارآفرینی روی آوردند. این روند رو به رشد از سال 2013 آغاز شده و نشان می‌دهد که ایالات متحده در حال خروج از کسادی بزرگ است. این در حالی است که طبق شاخص سال 2010، تعداد کارآفرینان در کمترین میزان از سال 1996 قرار داشت که بنیاد کافمن شروع به جمع‌آوری داده‌ها کرد. آنوبیو موریلکس، تحلیلگر بنیاد کافمن و یکی از نویسندگان این گزارش در این رابطه می‌گوید: «کارآفرینان کسب و کارهای جدید را شروع می‌کنند زیرا از نظر آنها فرصت‌های بازار در حال بازگشت به هنجارهای تاریخی است. وقتی فرصت کارآفرینانه در سطح وسیع با این سرعت در حال بهبود است، این مساله نشانه‌یی است که بازار کار به‌کندی در حال بهبود است.»


تراکم استارت‌آپ

تعداد استارتاپ‌ها از 128.8 استارتاپ به‌ازای 100 هزار نفر به 130.6 استارتاپ‌ به‌ازای 100 هزار رسیده است که از افزایشی ملایم پس از چهار سال متوالی افول، نشان دارد. این دومین سال پیاپی است که تراکم استارتاپ‌ها در ایالات متحده افزایش یافته است هرچند این میزان همچنان کمتر از سطوح تاریخی است. ذکر این نکته شایان توجه است که استارتاپ‌ها در این بخش به عنوان شرکت‌های دارای عمر کمتر از یک‌سال که به‌علاوه مالک حداقل یک نفر دیگر را در استخدام داشته باشد، تعریف می‌شوند. تمام صنایع در برگرفته شده‌اند اما از آنجا که این کسب و کارها کارمندی را در استخدام دارند، گرایش دارند تا در مرحله پیشرفته‌تری عمل کنند.

کارآفرینی در سلطه مردان؟

در حالی که تنها 36.8 زنان در سال‌های اخیر کسب و کار خود را به راه انداخته‌اند، اکثریت کارآفرینان تازه‌کار را مردان تشکیل می‌دادند. تعداد کارآفرینان زن به کمترین میزان آن در 20 ساله گذشته نزدیک شد که با نرخ 36.3درصد در سال 2008 ثبت شد.

برای مقایسه، در سال 1996 از لحاظ جنسیتی، عدالت و برابری بیشتری میان دو جنس وجود داشته است. در حالی که در سال 1996، 56.3درصد کارآفرینان را مردان تشکیل می‌دادند این میزان در سال 2104 با 6.9 درصد افزایش به 63.2 درصد در سال 2014 رسید. در مقابل در حالی که در سال 1996 زنان 43.7درصد جمعیت کارآفرینی را تشکیل می‌دادند، این میزان با 6.9درصد کاهش به 36.8 درصد افول پیدا کرد.


نژاد، قومیت و مهاجرت

به‌مانند چرخه‌های اقتصادی که متاثر از اوج و فرودهای شاخص کارآفرینی‌اند، داده‌های قومی و نژادی برای کارآفرینان جدید از روندهای جمعیتی تبعیت می‌کند. در حالی که نرخ کارآفرینان جدید در تمام گروه‌های نژادی و قومیتی طی دو سال گذشته در حال افزایش بوده است، این نرخ در میان اسپانیایی‌تبارها از همه بیشتر بوده است.

در کل، سهم اسپانیایی‌تبارها در میان کارآفرینان جدید از 10درصد در سال 1996 به 22.1درصد در سال 2014 افزایش یافت. در حالی که کارآفرینان آسیایی همچنین سهم خود را طی سالیان اخیر افزایش داده‌اند، افزایش سهم سیاهپوستان در میان کارآفرینان خیلی جزیی و ناچیز بوده است. این گزارش همچنین نشان می‌دهد که هجوم مهاجران به افزایش کارآفرینان مهاجر جدید کمک کرده است. طبق شاخص سال 2015، حدود یک‌چهارم (28.5 درصد) تمام کارآفرینان جدید، مهاجرند این در حالی است که این میزان در سال 1997، تنها 13.3درصد گزارش شده بود.


سن، آموزش و طرز تفکر

با ورود به هزاره سوم، نیروی کار افزایش چشمگیری داشته است اما این بدان معنی نیست که این گروه شرکت‌های خود را راه‌اندازی کرده باشند. نرخ کارآفرینان جدید کمترین میزان را در میان جوانان 20 تا 34 ساله دارد. در مقابل، کارآفرینان 55 تا 64 ساله با 25.8درصد از کل کارآفرینان جدید، بیشترین رشد و افزایش را تجربه کرده‌اند. از باب مقایسه، این گروه سنی در سال 1996 تنها 14.8درصد از استارتاپ‌ها را تشکیل می‌دادند.

علاوه بر این، شاید داشتن مدرک بالاتر به شما در یافتن شغلی با درآمد بیشتر کمک کند اما این قضیه به‌طور کامل در خصوص کارآفرینان صادق نیست. در واقع، بیشترین میزان کارآفرینان جدید و تازه‌کار در میان افرادی است که کمترین میزان تحصیلات را دارا هستند. طبق این گزارش، کارآفرینی برای این افراد به نوعی یک ضرورت محسوب می‌شود زیرا با محدودیت فرصت‌های شغلی بیشتری مواجه‌اند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر