اتاق ایران به‌دنبال ارتقای جایگاه تشکل‌ها

۱۳۹۳/۱۰/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۹۱۰



در نشست شورای مشورتی تشکل‌های اتاق ایران که با حضور رییس و اعضای آن برگزار شد، نقش کلیدی تشکل‌ها در توسعه اقتصادی کشور به‌عنوان توان و بنیه تخصصی اتاق ایران مطرح شد.

به گزارش روابط عمومی اتاق ایران، براساس اظهارات مطرح شده در این نشست، تشکل‌ها جایگاه ویژه‌یی را در توسعه اقتصادی کشور به‌عنوان پیشرانان اقتصاد به خود اختصاص داده‌اند و اتاق نیز به‌عنوان نهادی که به توسعه تشکل‌ها توجه جدی دارد، توانسته به‌عنوان مشاور سه قوه، نقش خود را در سازماندهی تشکل‌ها برای پیگیری مطالبات و دغدغه‌های ملی ایفا کند. موضوع بعدی مورد توجه در این نشست، ضرورت حضور تشکل‌ها در کنار دولت در نظام نظارتی است. گرچه دولت به‌طور معمول نقش حاکمیتی و نظارتی را برعهده دارد اما تشکل‌ها باید علاوه بر امور تصدیگری، آمادگی لازم برای پرداختن به امور نظارتی را نیز کسب کنند و در حوزه اخلاق کسب‌وکار نیز نقش قابل‌ملاحظه‌یی را برعهده بگیرند و درواقع این انتظار وجود دارد که تشکل‌ها پرچم فضیلت اخلاقی در کشور را برفراز درآورند. گفتنی است امروزه موضوع مبارزه با فساد اداری به یکی از اهداف کلان کشور تبدیل شده است، حال انتظار می‌رود تشکل‌ها به‌عنوان ظرفیت‌های اجتماعی قابل‌توجه در جریان‌سازی اجتماعی، فعال شده و در کمپین مبارزه با فساد اقتصادی نقش محوری خود را بازی کنند. محسن جلالپور، نایب‌رییس اتاق ایران و رییس شورای مشورتی تشکل‌های اتاق ایران، در ادامه به موضوع همراهی اعضای تشکل‌ها در هیات‌های دیپلماسی کشور و در سفرهای بین‌المللی دولت اشاره کرد و بر نقش تشکل‌ها در کنار دولت در سفرهای خارجی تاکید کرد و گفت: در اتاق آمادگی داریم تا هرگونه مساعدت و حمایت لازم از این امر را به‌عمل آوریم. همچنین موضوع تخصیص منابع لازم جهت توسعه و توانمند‌سازی تشکل‌ها را مورد تاکید قرار داد. وی حضور پررنگ تشکل‌ها در جلسات هیات نمایندگان اتاق همچنین جلسات صبحانه کاری با وزرا و مسوولان کشور را یکی از افتخارات اتاق ایران در این دوره ارزیابی کرد.

براساس اظهارات نایب رییس اتاق ایران، تثبیت کرسی تشکل‌ها در هیات نمایندگان و تقویت آنها در دوره آتی از اولویت‌های کاری اتاق ایران به‌شمار می‌آید.

رییس شورای مشورتی تشکل‌های اتاق ایران، میزان رشد تشکل‌ها در دوره هفتم اتاق، به لحاظ تاسیس و نیز الحاق تشکل‌ها با موضوعات کلیدی در اقتصاد کشور را بالغ بر 70درصد اعلام کرد و افزود: پیام این نرخ رشد حاکی از تاثیر بر ضرورت افزایش تعداد کرسی‌های تشکل‌ها در دوره آتی هیات نمایندگان اتاق ایران است. جلالپور ارتقای سطح کیفی تشکل‌ها را کارآمد و تاثیرگذار ارزیابی کرد و یادآور شد: ارتقای جایگاه تشکل‌ها موجب تقویت اتاق ایران می‌شود و به این ‌ترتیب تشکل‌ها باید برای کسب کرسی در هیات نمایندگان مورد ارزیابی قرار گیرند و چنانچه تشکلی نتوانسته باشد انتظارات و معیارهای اصلی اعضای خود و اتاق را برآورده کند از گردونه خارج شده و تشکل‌های دیگر جایگزین آن می‌شود.

گفتنی است این فعال اقتصادی از تدوین آیین‌نامه مربوط به چگونگی حضور نمایندگان تشکل‌های فراگیر در هیات نمایندگان اتاق ایران خبر داد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر