سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی در بحران آب مقصر است

۱۳۹۳/۰۸/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۸۲۴۲

«رحیم میدانی» روز یکشنبه در دیدار با مدیران عامل صنعت آب استان یزد افزود: تامین آب شرب از مشکلات اساسی است که با منابع محدود مالی نمی‌توان انتظارات به حق مردم را جواب داد اما امیدواریم منبع مالی مناسبی اختصاص داده شود و ما شاهد انقلاب در تامین آب شرب شهری و روستایی باشیم.

به گزارش ایرنا، معاون امور آب و آبفای وزارت نیرو بیان کرد: الزامات مدیریت آب کشور، در همت، حمایت از سیاست‌های آب و تغییر رویکرد است.

معاون وزیر نیرو از اختصاص 4500 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح تعادل‌بخشی در کشور خبر داد و گفت: اجرای این طرح زمان‌بر و سخت است و مثل پروژه‌های عمرانی قابل رویت نیست و متولیان کار باید صبور باشند.

وی ادامه داد: اعتبار اختصاص داده شده به اجرای طرح تعادل‌بخشی در کشور نسبت به سال گذشته 5برابر شده لذا باید در مقابل، ما هم تلاش خود را 100برابر کنیم.

میدانی با بیان اینکه بخش آب کشور دارای کارنامه درخشانی است هرچند ضعف‌هایی در کارهای غیرعمرانی و غیرسازه‌یی داشته‌ایم گفت: طبیعتا در کارهای اجرایی ضعف هم دیده می‌شود. وی گفت: در بخش آب همه کوتاهی کرده‌اند چرا که سازمان برنامه و بودجه در تبیین برنامه سوم، چهارم و پنجم می‌توانست حمایت بیشتری از بخش آب کشور داشته باشد. وی افزود: اجازه نخواهیم داد در حق بخش آب کشور ظلم شود و اگر هم در جایی مشکلی پیش‌ آید به مردم اطلاع‌رسانی خواهد شد تا بیگانگان به آن دامن نزنند. معاون وزیر نیرو اظهار داشت: نگاه متولیان بخش آب کشور باید نسبت به مسایل آب یک نگاه خاص باشد و اگر قبلا با این دید به مسایل آب نگاه شده بود آب کشور وضعیت بهتری داشت. وی گفت: تنها با نوشتن و تصویب، کاری انجام نمی‌شود بلکه باید مصوبات اجرایی شود. وی اظهار داشت: آنچه مایه دلخوشی است تحول در مدیران آب کشور است و آنها به عنوان موتور محرک آب باید همه را با خود همراه کنند. معاون وزیر نیرو افزود: به تنهایی از عهده این کار برنمی‌آییم و باید قوه قضاییه، رسانه‌ها، جامعه بهره‌برداران همراهی لازم را داشته باشند. میدانی با ابراز خرسندی از حمایت و پیگیری وزیر نیرو بیان کرد: وزیر نیرو درخصوص مسایل آب حساس و پیگیر بوده و در دیدار هیات وزیران با رهبر معظم انقلاب به مسایل آب کشور توجه ویژه شد و این پشتوانه معنوی بزرگی برای ماست.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌یی استان یزد هم درخصوص شرایط اقلیمی و منابع آبی استان گفت: میزان متوسط بارندگی استان 93میلی‌متر یعنی 2.5برابر کمتر از متوسط کشوری و 8برابر کمتر از متوسط جهانی است. حسین غفوری افزود: متوسط بارندگی استان در سال آبی جاری 82.3میلی‌متر بوده که این میزان در سال گذشته 133.2میلی‌متر و میزان متوسط بارندگی یزد در سال آبی جاری 43میلی‌متر است. حسین غفوری یادآور شد: میزان بارندگی در ارتفاعات شیرکوه که مهم‌ترین منبع تغذیه منابع آب استان است در سال آبی جاری نسبت به میانگین درازمدت بیش از 40درصد کاهش داشته است. وی ادامه داد: از 19دشت استان، سطح آب 14 دشت درحال افت است و مهم‌ترین دشت‌های استان در شرایط بحرانی قرار دارند. وی افزود: مجموع کسری حجم مخزن در دشت‌های استان یزد در سال 92-91 معادل 391میلیون مترمکعب است. علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد هم به بیانات مقام معظم رهبری در سفر به استان یزد اشاره و بیان کرد: مقام معظم رهبری فرمودند که مهم‌ترین مساله استان یزد آب است اما 7سال از سفر ایشان به استان یزد می‌گذرد و در دولت قبل و دولت کنونی اقدام شایسته‌یی در این زمینه صورت نگرفته است. وی افزود: اگر برای این استان فکر اساسی نشود مطمئن باشید تا 10سال آینده با چالشی بزرگ روبه‌رو می‌شویم. مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد بیان کرد: در استان یزد تقریبا همه شهرها به جز ابرکوه، هرات و مروست، بخشی از نیاز آبی خود را از آب انتقالی تامین می‌کنند و آن سه شهر هم از دیگر حوضه‌های آبریز، آب مورد نیازشان تامین می‌شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر