برای بودجه سال 94 نفت 75 دلاری را پیشنهاد می‌کنیم

۱۳۹۳/۰۸/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۷۰۴۰

روز گذشته محسن قمصری، مسوول فروش نفت ایران درجلسه آموزشی وزارت نفت برای خبرنگاران در ادامه توضیحات خود درباره نحوه فروش نفت در ایران به این موضوع اشاره کرد که نفت 100دلاری در بودجه سال گذشته پیشنهاد وزارت نفت به مجلس نبوده است. مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت تاکید کرد: «بهترین قیمت نفت برای بودجه1394، 70 تا 75 دلار است».

سیدمحسن قمصری گفت: در ماه آینده شاهد بازگشت قیمت‌های پیشین نفت نخواهیم بود و کسی انتظار افزایش را ندارد. وی اظهارکرد: بازار از تب کاهش قیمت نفت افتاده و به کف رسیده است. قمصری در ادامه عنوان کرد: پیش‌بینی تحلیل‌گران این است که قیمت نفت در محدوده 80 دلار متوقف می‌شود.

مدیرامور بین‌الملل شرکت نفت ایران در ادامه با اشاره به اینکه تحلیل‌های نشریات تخصصی و موسسات فعال در بازار نفت از جمله دلایل سقوط قیمت نفت از ماه جولای تاکنون بوده است، گفت: پیش‌بینی‌های برخی موسسات تحلیل‌گر انرژی به ویژه آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) در زمینه تحلیل آمار و اطلاعات مربوط به رشد اقتصادی جهانی و رشد تقاضا برای نفت سبب کاهش قیمت نفت شد. وی افزود: به عنوان مثال در ابتدای سال جاری میلادی میزان رشد تقاضا برای سال آینده را یک میلیون بشکه در روز پیش‌بینی می‌کرد اما از ابتدای جولای این پیش‌بینی را 400هزار بشکه کاهش داد همچنین درحالی که تحلیل این موسسه تا پیش از جولای از رشد اقتصادی جهانی بیش از چهار درصد بود پس از ماه جولای این نرخ به 3.8درصد کاهش داد که این امر توانست کاهش قیمت نفت را تشدید کند. مدیر اموربین‌الملل شرکت نفت ایران با اشاره به اینکه در سال 1870کل تولید نفت دنیا کمتر از 100هزار بشکه بوده و اکنون این رقم به 90میلیون بشکه در روز رسیده است،گفت: روند افزایشی قیمت نفت باعث افزایش عرضه منجر به کاهش قیمت نفت شد. به گفته وی، قیمت‌های بالا در درازمدت به نفع کشورهای تولیدکننده نیست و اکنون ارزش واقعی نفت کمتر از یک دلار است. قمصری قیمت نفت در سال 1969را 50 دلار اعلام کرد.

.

قیمت نفت از سه سال پیش به‌طور مصنوعی بالا بود

قمصری در ادامه با اشاره به اینکه معتقدیم قیمت نفت نه تنها از ابتدای سال بلکه حدود دو تا سه سال است که به صورت مصنوعی بالا نگه داشته شده، گفت: هیچ تغییری در عوامل اقتصادی صورت نگرفته که باعث کاهش قیمت نفت شود بلکه حمایت‌هایی از بالا بودن قیمت نفت صورت می‌گرفته که اکنون ضرورت این حمایت‌ها از بین رفته و در نتیجه قیمت نفت کاهش یافته است.

امریکا و عربستان به دنبال سهم بیشتر از بازار

مدیر اموربین‌الملل شرکت نفت ایران با اشاره به اینکه سطح ذخایر کشورها می‌تواند روی قیمت نفت اثر بگذارد،گفت: ‌در بازاری که بیش از سه میلیون بشکه عرضه مازاد وجود دارد خریداران به دنبال سهم بیشتر از بازار هستند. قمصری در ادامه با اشاره به اینکه عربستان به دنبال سهم بیشتر از بازار است و فکر نمی‌کنم که امریکا نیز نگران کاهش قیمت باشد، افزود: هر قیمتی بیش از هزینه تولید نفت برای این کشورها صرف می‌کند زیرا بودجه خود را از محل فروش نفت تامین نمی‌کنند.


عرضه نفت توسط داعش تاثیری در بازار ندارد

مدیر اموربین‌الملل شرکت نفت ایران در ادامه درباره تاثیر تهدید امریکا درباره فروش نفت داعش گفت: در ابتدای حمله داعش به عراق با توجه به اینکه نگرانی‌هایی مبنی بر اینکه داعش مراکز نفتی عراق را تصرف کند وجود داشت، بازار تا حدودی تحت تاثیر قرار گرفت. وی با اشاره به اینکه نفت داعش دزدی است و توسط شرکت‌های بسیار محدودی با قیمت پایین حتی 20دلار به فروش می‌رسد، تاکیدکرد: البته حجم نفتی که توسط داعش به فروش می‌رسد زیاد نیست که بتواند بازار را تحت تاثیر قراردهد.


فروش تهاتری نفت نداریم

مدیر اموربین‌الملل شرکت نفت ایران در ادامه درباره فروش تهاتری نفت در زمانی که مشتری نمی‌تواند پول نفت را پرداخت کند،گفت: ‌این روزها تهاتر نفت صورت نمی‌گیرد اما در سال‌های شروع انقلاب و زمان جنگ تحمیلی موارد بسیاری از فروش تهاتری نفت داشتیم به‌طوری که فولاد مبارکه اصفهان به روش تهاتری ساخته شد. وی افزود: اکنون علاقه‌مند به فروش نفت به صورت تهاتری و انجام معاملات تهاتری هستیم اما با توجه به اینکه درآمدهای ناشی از فروش نفت متعلق به بانک مرکزی است ما نمی‌توانیم در این زمینه تصمیم بگیریم.


همیشه دنباله‌رو عربستان نیستیم

قمصری در ادامه درباره اینکه چرا ایران پس از عربستان اقدام به کاهش قیمت نفت کرد؟گفت: ما همیشه پشت عربستان حرکت نمی‌کنیم و اکنون قیمت نفت خام سبک ایران یا نفت سروش از قیمت نفت عربستان بیشتر است اما این سنتی شده که ایران پس از عربستان اقدام به اعلام قیمت نفت خود می‌کند. وی خاطرنشان کرد: طبیعی است که عربستان با تولید روزانه 9میلیون و 800 هزار بشکه که 6 میلیون و 800هزار بشکه از آن را صادر می‌کند، تعیین‌کننده قیمت باشد و در واقع نمی‌توان حرکت‌های عربستان را نادیده گرفته و به‌طور احساسی تصمیم گرفت و قیمت را زودتر از عربستان اعلام کرد. مدیر اموربین‌الملل شرکت نفت ایران در ادامه حرکت رقیب را یکی از موارد مهم در تعیین قیمت نفت عنوان و اظهارکرد: البته عرب‌ها بدشان نمی‌آید که ایران قیمت نفت را زودتر از عربستان اعلام کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر