کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۲/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۱۸۸۳

2برابر شدن سطح پوشش برفی

ایلنا شرکت مدیریت منابع آب ایران اعلام کرد، سطح پوشش برفی کشور در بهمن‌ماه امسال با 2برابر افزایش به حدود 470 هزار کیلومتر مربع رسیده است.

بر اساس آخرین گزارش‌های ثبت شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران تا هفته پایانی بهمن‌ماه، در مقایسه با روند تغییرات سطح پوشش برف کل کشور با دوره مشابه سال گذشته نشان می‌دهد سطح برفی واقعی، حدود 2 برابر افزایش داشته است. این گزارش می‌افزاید: میزان آب معادل برف نیز از 8 میلی‌متر با 87 درصد افزایش به 15 میلی‌متر رسیده است. این گزارش حاکی از آن است که سیمای پوشش برف کشور منتهی به 23 بهمن‌ماه جاری نشان‌دهنده تمرکز پوشش برف روی شمال غرب کشور، دامنه‌های البرز و زاگرس است. بر اساس این گزارش، هسته‌های اصلی بارش برف منتهی به 23 بهمن‌ماه 95 روی ارتفاعات جنوب غرب استان آذربایجان غربی و غرب کردستان، ارتفاعات زاگرس مرکزی روی استان‌های جنوب شرق لرستان، چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان و نواحی ای از استان کهگیلویه و بویر احمد در جنوب غرب کشور و دامنه‌های میانی البرز غربی در استان‌های گیلان و مازندران است. طبق برآورد دفتر مطالعات پایه آب براساس تصاویر ماهواره‌یی، سطح پوشش برفی واقعی کشور حدود 470 هزار کیلومتر مربع است.


کاهش گازسوزی در 2 فاز پارس جنوبی

شانا مجری فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی از کاهش روزانه ٣٠ تنی سوزاندن گازهای مشعل در پالایشگاه این فازها خبر داد. علیرضا عبادی اعلام کرد: با راه‎اندازی کمپرسورهای OFF GAS ردیف نخست واحد تثبیت میعانات گازی پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ پارس جنوبی، روزانه به میزان ٣٠ تن

گاز‌سوزی و سوزاندن گازهای مشعل در این فازها کاهش یافته است. وی گفت: خوشبختانه با بهره‌برداری از هر 3کمپرسور این واحد افزون بر جلوگیری از گاز سوزی در این فازها، از هدررفت ٣٠ تن گاز تولیدی جلوگیری شده و به همین میزان به ظرفیت صدور گاز از پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ افزوده شده است. این مقام مسوول در شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به اینکه سکوی فاز ٢١ با تولید حدود ٩٥٠ میلیون فوت مکعب گاز هم‌اکنون در حال بهره‌برداری است، افزود: هم‌اکنون با توجه به ارسال نیمی از گاز برداشت شده به فازهای ١٥ و ١٦، حدود

١٢ میلیون متر مکعب گاز شیرین نیز در پالایشگاه فازهای ٢٠ و ٢١ تولید و به خط سراسری ارسال می‌شود. عبادی همچنین به آماده‌سازی ردیف سوم شیرین‎سازی این فازها اشاره کرد و گفت: این بخش پالایشی هم‌اکنون در حال ورود گاز شیرین و عملیات فشارگیری است و متعاقب این عملیات، در چند روز آینده با ورود گاز ترش، عملیات فرآورش و تولید گاز شیرین آغاز شود.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر