کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۶۰۳۶۰

عدم استفاده شرکت‌های تابعه وزارت نفت از سامانه تجهیزات

ایسنا| رییس پیشین هیات‌مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت (استصنا) ضمن انتقاد از عدم استقبال شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نفت از سیستم جامع و یکپارچه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت اظهار کرد: تا زمانی که مصرف‌کننده‌ها از دلال‌ها خرید کنند، فعالیت دلال‌ها در بازار ادامه خواهد داشت.

رضا پدیدار با اشاره به راه‌اندازی سیستم جامع و یکپارچه کالا و تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت، اظهار کرد: تمام شرکت‌های تابعه وزارت نفت موظف هستند، تمام معاملات خود را از سامانه‌های موجود به سامانه جدید تامین کالای این وزارتخانه منتقل کنند و معاملات خود را صرفا از طریق این سامانه انجام دهند. وی تصریح کرد: البته هنوز وزارت نفت نتوانسته است در شرکت‌های زیرمجموعه خود این الزام را ایجاد کند که این شرکت‌ها به جای مراجعه به سامانه خودشان، به سامانه مرکزی مراجعه کنند.

درواقع شرکت‌ها اگر نیاز به کالایی دارند باید به سامانه مرکزی مراجعه کنند و اگر این کالا در داخل ساخته می‌شود، از شرکت‌های داخلی آن را تهیه کنند و چنانچه کالای مورد نظر توسط شرکت‌های داخلی ساخته نمی‌شود، از نمایندگی شرکت‌های خارجی که در سامانه مذکور ثبت‌نام کرده‌اند کالا را تهیه کنند.


افزایش ورودی صندوق توسعه با افزایش فروش نفت

ایسنا| نایب‌رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی معتقد است هر اندازه میزان تولید و فروش نفت افزایش پیدا کند، میزان مبالغ ورودی به صندوق توسعه ملی نیز افزایش پیدا می‌کند. حسین امیری‌خامکانی با اشاره به سهم 30درصدی صندوق توسعه ملی از درآمدهای نفتی اظهار کرد: این میزان در برنامه ششم توسعه پیش‌بینی و مصوب شده است و در حال حاضر نیز کمیسیون تلفیق بودجه 96 مجلس چنین رقمی را در نظر گرفته است.

این عضو هیات رییسه کمیسیون انرژی مجلس افزود: طبیعی است در زمانی که میزان تولید و فروش نفت با توجه به شرایط کم شده بود به همان نسبت ورودی‌های صندوق توسعه نیز کاهش داشت، ‌اما با افزایش تولید انتظار می‌رود که این میزان افزایش خوبی داشته باشد.

وی همچنین ابراز کرد: هر اندازه ظرفیت سرمایه‌گذاری و تسهیلات‌دهی در جامعه افزایش داشته باشد به تبع آن حوزه اشتغال نیز می‌تواند رونق‌ گیرد.

نماینده زرند در مجلس یادآور شد: البته باید در نظر داشته باشیم که یکی از آثار برجام، افزایش تولید و فروش نفت بوده است که امیدواریم در این زمینه سیستم بانکی نیز روان شود تا نقل و انتقالات پولی و بانکی هم افزایش پیدا کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر