«بی پی» از رشد تقاضای نفت تا 2050 خبر داد

۱۳۹۵/۱۱/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۹۹۵۹

ایرنا|

شرکت بین‌المللی نفتی بریتیش پترولیوم انگلیس در گزارش سالانه چشم‌انداز انرژی خود اعلام کرد به دلیل افزایش مصرف کالاهای پلاستیکی، تقاضای نفت تا پایان دهه 2040 یعنی سال 2050 به رشد خود ادامه می‌دهد.

براساس این گزارش که رویترز منتشر کرده، رشد تقاضای نفت درحالی ادامه پیدا می‌کند که تولید وسایط نقلیه برقی به سرعت درحال گسترش است و تحولات فناوری در بخش حمل و نقل اتفاق می‌افتد.

پیش‌بینی تداوم رشد تقاضای نفت توسط بریتیش پترولیوم درحالی است که دیگر شرکت‌های نفتی بین‌المللی مانند رویال داچ شل خود را برای رسیدن تقاضای نفت به یک سطح ثابت در اوایل دهه 2030 آماده می‌کنند، زمانی که کشورها به تدریج به مصرف انرژی‌های پاک‌تر روی می‌آورند.

بنا به گزارش بریتیش پترولیوم، انتشار کربن نیز به طور چشمگیری کاهش می‌یابد و بیش از مقداری است که توسط دولت‌ها برای مبارزه با گرم شدن زمین برنامه‌ریزی شده است.

این شرکت نفتی و گازی همچنین اعلام کرد، ذخایر فعلی نفت قابل استحصال جهان که حدود 2هزار و 600 میلیارد بشکه است برای پاسخگویی به بیش از دو برابر شدن تقاضای جهان در سال 2050 کافی است.

«اسپنسر دیل» اقتصاددان ارشد بیریتیش پترولیوم به رویترز گفت: فراوانی نفت می‌تواند به مرحله‌یی برسد که یک درگیری بلندمدت میان تولیدکننده کم هزینه مانند شرکت‌های نفت شیل امریکا، اعضای اوپک در خاورمیانه و روسیه و تولیدکنندگان پرهزینه مانند شرکت‌های نفتی فعال در مناطقی نظیر برزیل، دریای شمال و آسیا را رقم بزند.

دیل بدون پیش‌بینی قیمتی برای نفت افزود: تولیدکنندگان کم هزینه از این برتری نسبی برای افزایش سهم بازار در مقایسه با رقبای پرهزینه استفاده خواهند کرد.

براساس پیش‌بینی بریتیش پترولیوم در سال 2035 یعنی زمانی که مصرف نفت به 110میلیون بشکه در روز می‌رسد، شتاب رشد تقاضای نفت بین 400هزار تا یک میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد اما انتظار نمی‌رود، تقاضای جهانی نفت تا قبل از پایان دهه 2040 به حداکثر مقدار خود برسد. قیمت نفت خام امریکا در پایان معاملات آتی دیروز (جمعه) بازار نایمکس این کشور با 1.1درصد کاهش نسبت به روز پیش از آن به 53 دلار و 17سنت در هر بشکه رسید. هر بشکه نفت برنت دریای شمال نیز در پایان معاملات آتی بازار لندن به بهای 55 دلار و 52 سنت معامله شد که نسبت به روز پیش از آن 72سنت کاهش داشت.

رویترز علت کاهش قیمت نفت در روز گذشته را به افزایش فعالیت‌های حفاری در امریکا نسبت داد.

شرکت نفتی بیکر هیوز امریکا دیروز اعلام کرد در هفته میلادی جاری به تعداد دکل‌های فعال حفاری این کشور 15دستگاه اضافه شده و تعداد آنها به 566 دکل رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر