کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸۴۲۶

شانس بالای اینپکس برای بازگشت به آزادگان

ایلنا| مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت گفت: شرکت ژاپنی اینپکس پس از امضای تفاهمنامه مطالعاتی برای بررسی توسعه میدان نفتی آزادگان یکی از کاندیداهای بالقوه برای اعطای این پروژه است.

پایگاه خبری کیودو نیوز ژاپن نوشت که شرکت ژاپنی اینپکس با به کارگیری تمام توان خود درصدد است توسعه یک میدان مهم نفتی در ایران را به عهده بگیرد و این درحالی است که تهران تلاش دارد پس از لغو تحریم‎های غرب، حجم تولید نفت خام خود را افزایش دهد. نورالدین شهنازی‌زاده، مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: این شرکت مهم ژاپنی فعال در زمینه توسعه میدان‎های نفتی پس از امضای یادداشت تفاهمی برای بررسی توسعه میدان نفتی آزادگان، یکی از کاندیداهای قوی در اختیار گرفتن این پروژه است. براساس این گزارش در اوایل 3ماهه نخست سال ۲۰۱۷ مناقصه‌یی در این زمینه برگزار خواهد شد. سخنگوی شرکت اینپکس از اظهارنظر درخصوص این گزارش خودداری کرده است.


ره‌آورد بهینه‌سازی گاز در برنامه ششم

ایرنا| مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت گفت: براساس بررسی‌های انجام شده، هدررفت سالانه گاز در کشور معادل 328میلیون بشکه نفت خام است که این شرایط باید مدیریت و ساماندهی شود. علی وکیلی افزود: حجم تولید و مصرف گاز و انرژی در کشور با هیچ نقطه‌یی از دنیا قابل مقایسه نیست چنانکه امروز با حجم قابل توجه تولید گاز باید صادر‌کننده باشیم اما نه تنها اینگونه نیست بلکه وارد‌کننده هم هستیم. وی با بیان اینکه 39تا 42درصد مصرف گاز کشور مربوط به بخش خانگی است، ادامه داد: در مرحله بعد حمل و نقل سپس صنعت قرار می‌گیرد درحالی که در کشورهای دارای شدت انرژی و توسعه یافته بخش مسکن انتهای جدول و صنعت در بالاست. وی گفت: اگر در طول برنامه ششم توسعه رویکرد بهینه‌سازی سوخت را نداشته باشیم در پایان برنامه 100میلیون مترمکعب گاز در کشور مازاد خواهیم داشت درحالی که با اجرا و تحقق این رویکرد 300میلیون مترمکعب صرفه‌جویی و مازاد بر نیاز خواهیم داشت.


کاهش 54 درصدی روان‌آب‌های شرق ایران

پاون| حجم جریان‌های سطحی حوضه آبریز مرزی شرق از ابتدای سال آبی جاری تاکنون 28میلیون مترمکعب بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 54 درصد کاهش داشته است.

براساس آخرین آمار اعلام شده از سوی شرکت مدیریت منابع آب کشور، حجم روان‌آب‌های حوضه ارومیه از ابتدای سال آبی تا پایان آذر ماه جاری در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته 33درصد کاهش داشته است. همچنین از ابتدای سال آبی جاری(مهر ماه 95) تا پایان آذر ماه، حجم روان‌آب‌های کشور 6 میلیارد و 754میلیون متر مکعب بوده که در مقایسه با مدت زمان مشابه سال گذشته که حدود 8 میلیارد و 920میلیون متر مکعب بود 24درصد کاهش داشته است. براساس این گزارش، حجم جریان‌های سطحی و روان‌آب‌ها از اول مهر ماه تا پایان آذر در مقایسه با میانگین بلندمدت 10میلیارد و 519 میلیون مترمکعب 36درصد کاهش داشته است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر