افزایش صادرات گاز راه خروج از رکود

۱۳۹۳/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۸

وزیر نفت با بیان اینکه براساس توافق ژنو هیچ گونه محدودیتی در بازگشت نفتکش‌های خارجی به پایانه‌های نفتی ایران وجود ندارد، با تشریح سیاست‌های جدید صادرات نفت، اعلام کرد: پرونده توسعه میدان پارس جنوبی تا سال 96 بسته می‌شود.

بیژن زنگنه در گفت‌وگو با مهر درباره ورود نخستین کشتی نفتکش غیر ایرانی به پایانه‌های نفتی ایران پس از توافق هسته‌یی ژنو، گفت: براساس توافق هسته‌یی ژنو نباید منع و محدودیتی برای بازگشت نفتکش‌های خارجی یا تامین پوشش بیمه محموله‌های نفت صادراتی ایران وجود داشته باشد.

رسانه‌های بین‌المللی اخیرا گزارش داده‌اند: یک نفتکش غیرایرانی برای نخستین‌بار از زمان کاهش تحریم‌های غرب در چارچوب توافق هسته‌یی ژنو توانست تحت پوشش بیمه‌های غربی وارد دو بندر ایرانی شود. از این رو نفتکش الکساندرا - ١ متعلق به شرکت کشتیرانی ترانسلند بالک تحت پوشش بیمه انگلیسی وست آو انگلند پی اند‌ای کلاب، ٢٥ جولای (٣ مرداد ٩٣) وارد پایانه عسلویه شد و در ٢٩ جولای (٧ مرداد ٩٣) برای بارگیری محموله میعانات گازی در پایانه نفتی خارک پهلو گرفته است.

صادرات نفت ایران محدود نمی‌شود

وزیر نفت همچنین در خصوص احتمال امضای قراردادهای جدید صادرات نفت ایران برای سال 2015 میلادی، تصریح کرد: ایران برای صادرات نفت، خود را محدود به هیچ عدد و رقمی نمی‌کند و حجم صادرات نفت مطابق با سیاست‌های دولت ادامه می‌یابد.

زنگنه در تشریح سیاست‌های وزارت نفت برای خروج اقتصاد از رکود از افزایش صادرات گاز هم به عنوان یکی از این سناریوها یاد کرده و گفته بود: با افزایش تولید گاز و گازرسانی به صنایع و نیروگاه‌ها امکان صادرات پنج میلیارد دلار فرآورده نفتی در سال جاری و 12میلیارد دلار فرآورده نفتی در سال 1394 فراهم می‌شود.

وزارت نفت همچنین هفته جاری با ارایه گزارشی به کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با اشاره به صادرات 7میلیارد و 900 میلیون دلار نفت خام و میعانات گازی در چهارماه نخست سال جاری، اعلام کرده است: در این مدت 13میلیارد دلار از مطالبات نفتی ایران آزاد شده است.

پرونده توسعه پارس جنوبی بسته می‌شود

وزیر نفت همچنین در خصوص آخرین وضعیت توسعه فازهای در دست اجرای میدان مشترک پارس جنوبی، توضیح داد: با برنامه‌ریزی انجام شده ظرفیت تولید گاز طبیعی ایران تا دو سال آینده حدود 200 میلیون مترمکعب در روز افزایش می‌یابد. زنگنه با بیان اینکه در حال حاضر طرح توسعه پنج فاز 12، 15 تا 18 پارس جنوبی در اولویت اجرا قرار دارد، اظهار داشت: با آغاز تولید گاز و بهره‌برداری از این فازها، طرح توسعه سایر فازهای این میدان مشترک در اولویت قرار خواهد گرفت.

بازتاب صحبت‌های زنگنه در رسانه‌ها

به گزارش «تعادل» دالگا خاتین اغلو مدیر بخش فارسی خبرگزاری رسمی جمهوری آذربایجان با اشاره به صحبت‌های بیژن زنگنه در خصوص افزایش تولید گاز ایران تا دو سال آینده نوشته است: « ایران برای تکمیل بزرگ‌ترین پروژه گازی جهان گام برداشته است» او در ادامه می‌نویسد: « در دو دوره ریاست‌جمهوری محمود احمدی‌نژاد پیشرفت پارس جنوبی با مشکل مواجه شده و تنها فازهای یک تا ده داخل مدار قرار گرفتند.‌»

مدیر بخش فارسی خبرگزاری ترند در ادامه به برداشت دو برابری قطر از پارس جنوبی نسبت به ایران اشاره کرده و می‌نویسد: « قطر سالانه 155 میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی برداشت می‌کند». طبق اطلاعات اداره اطلاعات انرژی امریکا برداشت کنونی قطر 5 برابر 10سال گذشته این کشور است. او همچنین به تغییر سیاست‌های دولت بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم اشاره کرده و می‌نویسد که فاز 12 پارس‌جنوبی در فوریه 2014 با روی کار آمدن دولت یازدهم از سر گرفته شد.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر