اخبار

۱۳۹۵/۱۰/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۷۸۵۳

حذف نقش تشکل‌های آب‌بر در برنامه ششم

گروه انرژی مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در کارگاه تخصصی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی گفت: باور لازم برای بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها در تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی شکل نگرفته است. او نسبت به حذف برخی از موارد مربوط به بهره‌مندی از ظرفیت تشکل‌ها و آب‌بران در برنامه ششم توسعه ابراز نگرانی و اظهار امیدواری کرده است که دوباره زمینه‌یی برای این همکاری ایجاد شود.

به گزارش «تعادل» و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو محمد حاج‌رسولی‌ها در کارگاه تخصصی «استقرار الگوی مدیریت مشارکتی منابع آب زیرزمینی و نشست دوره‌یی معاونان حفاظت و بهره‌برداری» در مشهد با اشاره به اهمیت تقویت جایگاه مشارکت تشکل‌های مردمی در تعادل‌بخشی منابع آب بر توجه بیشتر دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی به این موضوع تاکید کرد.

وی با بیان اینکه مدیریت منابع آب در کشور یک موضوع فرابخشی است و وزارت نیرو به تنهایی در این زمینه موفق نخواهد بود، عنوان کرد: طی سال‌های اخیر جلسات متعددی بین دستگاه‌های مختلف اجرایی برگزار و 7 محور اصلی در این زمینه استخراج شد؛ اما تاکنون با وجود تلاش‌های زیادی که صورت گرفته صرفا 4 محور آن به مرحله اجرا رسیده است. حاج‌رسولی‌ها افزود: توافق در خصوص 7 محور مذکور موجب شد، جلسات شورای عالی آب در دولت یازدهم با قوت بیشتری به اجرا در‌ آید که در پانزدهمین جلسه این شورا، پروژه احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی به تصویب رسید. وی در خصوص وضعیت منابع آب کشور اظهار کرد: در حال حاضر 120میلیارد مترمکعب کسری در مخازن آب زیرزمینی دشت‌های کشور وجود دارد؛ این در حالی است که دوسوم مصارف آب به منابع آب زیرزمینی و الباقی به منابع آب‌های سطحی وابسته است. علاوه بر برداشت‌های روزافزونی که به دلیل افزایش جمعیت و سایر عوامل صورت گرفته است، متاسفانه بهره‌برداری‌های غیرمجاز از منابع آب سطحی و زیرزمینی نیز وضعیت منابع آب را وخیم‌تر کرده است. حاج‌رسولی‌ها تصریح کرد: چهارمین پروژه طرح ملی احیا و تعادل‌بخشی منابع آب زیرزمینی به ایجاد تشکل‌های آب‌بران اختصاص یافته است اما هنوز دستگاه‌های اجرایی مختلف در این زمینه نتوانسته‌اند به سطح مطلوبی برسند. در این میان استان خراسان رضوی نسبت به سایر استان‌ها در خصوص بهره‌مندی از پتانسیل تشکل‌های بهره‌برداران و سازمان‌های مردم‌نهاد فعال‌تر بوده و دستاوردهای بهتری داشته است. مشاور وزیر نیرو با تاکید بر لزوم همکاری دو وزارتخانه نیرو و جهاد کشاورزی و اهمیت نقش‌آفرینی تشکل‌های مردمی عنوان کرد: در حال حاضر در توسعه بخش کشاورزی بودجه‌های چشمگیری صرف می‌شود که در صورت

کم‌توجهی به اصل تقویت مشارکت تشکل‌ها بسیاری از این پروژه‌ها به نتیجه مطلوب نخواهد رسید.


افزایش سرمایه‌گذاری‌های جهانی در حوزه تجدید‌پذیر

پاون بر اساس گزارش REN21 یا «شبکه سیاستی انرژی‌های تجدیدپذیر برای قرن بیست و یکم» میزان سرمایه‌گذاری جهانی در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2015 بدون احتساب نیروگاه‌های برق آبی کمتر از 50 مگاوات، رکورد 285.9 میلیارد دلار را ثبت کرد. این مساله نشان می‌دهد میزان سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر در این سال نسبت به سال گذشته حدود 5 درصد افزایش داشته است. چنانچه به این عدد، میزان سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در تولید انرژی‌های برق آبی بالاتر از 50 مگاوات را حساب کنیم، میزان سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در سال 2015 به 328.9 میلیارد دلار می‌رسد.

میزان سرمایه‌گذاری انجام شده برای ایجاد ظرفیت جدید در انرژی‌های تجدیدپذیر در سال، حدود 265.8 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با سرمایه‌گذاری 130 میلیارد دلاری برای تولید برق از طریق گاز و زغال‌سنگ، رشد بیش از 2 برابری را نشان می‌دهد. اگر میزان سرمایه‌گذاری در نیروگاه‌های برق آبی بیش از 50 مگاوات را به این عدد اضافه کنیم، اختلاف سرمایه‌گذاری برای ایجاد ظرفیت جدید در انرژی‌های تجدیدپذیر با برق تولیدی گاز یا زغال‌سنگ بسیار بیشتر خواهد شد. درواقع این برای نخستین بار در تاریخ بود که میزان سرمایه‌گذاری در تولید انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای در حال توسعه، در مقایسه با میزان سرمایه‌گذاری انجام شده در کشورهای توسعه‌یافته برای توسعه این نوع انرژی‌ها، پیشی می‌گیرد. میزان سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر در کشورهای توسعه‌یافته در مقایسه با سال گذشته حدود

8 درصد کاهش داشت و به 130 میلیارد دلار در این کشورها رسید. بیشترین تفاوت معنادار در اروپا دیده شده که میزان سرمایه‌گذاری‌ها حدود 21 درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته و به 48.8 میلیارد دلار در این اتحادیه رسیده است.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر