رکوردزنی استان قم در رشد مصرف برق

۱۳۹۵/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۴۲۹

گروه انرژی نادی صبوری

استان قم امسال رشدی 13.5درصدی در مصرف برق را تجربه کرده است. این آماری است که روز گذشته ونکی‌فراهانی، مدیر امور انتقال برق این استان طی بازدید خبرنگاران از پست فوق توزیع شهرک صنعتی محمودآباد ارائه می‌کند. آماری که دوبرابر رشد مصرف استان تهران و 2.5برابر رشد مصرف متوسط کشور است. محمد ونکی‌فراهانی عامل ثبت چنین درصدی را در تغییر تعرفه برق استان قم از سال 93 و ارزان شدن آن می‌بیند. او در پاسخ به این پرسش «تعادل» که آیا تغییر دوباره تعرفه برق استان قم چاره کاهش رشد مصرف خواهد بود، عنوان می‌کند: «خیر، چرا که استان قم از لحاظ وضعیت گرما به جنوب کشور شباهت دارد. در تابستان امسال قم دارای 20 الی 30 روز با دمای بالای 40 درجه بوده است، به همین واسطه باید در گروه تعرفه‌های ارزان‌تر قرار گیرد.»

مدیر امور انتقال برق استان که از زیرمجموعه‌های شرکت برق منطقه‌یی تهران در کنار استان البرز است، ادامه می‌دهد: «در نتیجه نمی‌توان گفت راه‌حل فقط افزایش قیمت است. در قم باید همگام با کاهش تعرفه به دلیل گرمای هوا، برنامه‌های بهینه‌سازی مدنظر قرار می‌گرفت.» رشد 13.5درصدی در مصرف، کار متولیان صنعت برق در استان قم را بسیار سخت کرده است. آنها می‌گویند اکنون تمام تلاششان این است که بتوانند پیک سال 96 را پیروزمندانه طی کنند.

برق‌دار کردن پست فوق توزیع محمودآباد که روز گذشته خبرنگاران از آن بازدید کردند، یکی از برنامه‌های شرکت برق منطقه‌یی برای عبور از پیک است.

مهدی موسوی‌خویینی مجری طرح پست‌های فوق توزیع در توضیح وضعیت این پست عنوان می‌کند که با سرمایه 11میلیارد تومان، پست محمودآباد تا دهه فجر برق‌دار خواهد شد و به این ترتیب برق شهرک صنعتی محمودآباد را تامین خواهد کرد.

موسوی‌خویینی در ادامه صحبت‌هایش توضیحاتی را درباره ماهیت پست‌های فوق توزیع ارائه می‌کند. وی می‌گوید که این پست‌ها برای کاهش دادن ولتاژ برق در زمان ورود به شبکه مصرف مورد استفاده قرار می‌گیرند. موسوی به برنامه‌های شرکت برق منطقه‌یی برای تعمیر و نگهداری تجهیزات نیز اشاره می‌کند. مساله‌یی که محمد ونکی‌فراهانی آن را به تفضیل توضیح داده و عنوان می‌کند به واسطه رشد مصرف بسیار بالای استان قم، آنها برنامه‌های تعمیرات و نگهداری را بسیار جدی دنبال می‌کنند. رویکردی که ونکی‌فراهانی نتیجه آن را آمار ثبت شده در خروج خودکار شبکه دانسته و می‌گوید که امسال هیچ خروجی خودکار به ثبت نرسیده است.

مسوولان برق استان قم اما مشکلات زیادی نیز دارند. این مشکلات دایره‌یی به گستردگی معارضان زمین تا پرمصرف‌ها را شامل می‌شود.

پس از اتمام بازدید از پست محمودآباد، خبرنگاران راهی بازدید از پست نیزار شدند. پستی که در منطقه‌یی با بادهای بسیار شدید واقع شده است.

در حال حاضر کارخانه‌های مختلفی در منطقه نیزار فعالیت می‌کنند. کارخانه‌هایی که برای تامین برق فعلا به پست‌های سیار متصل شده‌اند.

امیرهوشنگ بهمنی مجری پست‌های انتقال برق تهران در جریان بازدید خبرنگاران از پست نیزار در جایی که صدای باد شدید در اطراف به گوش می‌رسد، می‌گوید: «این پست در استان قم بسیار استراتژیک محسوب شده و می‌تواند استان را توسعه دهد.» بهمنی ادامه می‌دهد: «تاکنون 10میلیارد تومان هزینه اجرای این پست شده و 25 الی 30 میلیارد دیگر نیز برای اتمام فاز یک پروژه احتیاج است.»

طبق صحبت‌های مجری پست‌های انتقال برق تهران پست نیزار در واقع در سال 88 کلید می‌خورد اما به واسطه مشکلات تحریم و نبود نقدینگی تا پیش از روی کار آمدن دولت یازدهم با سرعت بسیار کمی پیش می‌رود. بهمنی می‌گوید که بعد از دولت یازدهم پروژه سرعت و شتاب زیادی به خود گرفته است و اکنون پیش‌بینی می‌کنند که تا انتهای سال جاری یا اوایل سال آینده فاز یک مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

بهمنی درباره پروژه‌های دیگر استان قم نیز توضیحاتی را طرح کرده و می‌گوید: «ما اکنون در حال تقویت باردهی 3 پست انتقال استان قم هستیم. پست جمکران که یکی از این پست‌ها را شامل می‌شود اکنون در بحث تقویت باردهی به پیشرفت 50 درصدی رسیده است و با جذب اعتبارات برنامه 2 پست دیگر نیز پیش خواهد رفت.

مجری پست‌های انتقال برق تهران در ادامه صحبت‌هایش به مشکلات فراوانی که پیش‌روی آنها در پیشبرد طرح‌ها وجود دارد، اشاره کرد و می‌گوید: «در مورد زمین و حریم خطوط همواره با مشکل روبه‌رو هستیم و برخی مناطق شهرداری همکاری لازم را برای اجرای طرح‌ها به خرج نمی‌دهند.»

بهمنی در ادامه صحبت‌هایش با اشاره به عظمت پست نیزار که 2ترانس 125مگاولت آمپر را در فاز اول دارد، می‌گوید: «اعتبار کلی که برای این پروژه در 2فاز در نظر گرفته شده معادل 77میلیارد دلار است.»

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر