صدور مجوز 3 میلیارد دلار قرارداد خارجی در صنعت برق

۱۳۹۵/۰۸/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۳۶۷

گروه انرژی

روز گذشته هوشنگ فلاحتیان، معاون وزیر نیرو در نشست خبری که برای آغاز به کار شانزدهمین نمایشگاه صنعت برق ترتیب داده شده بود با گلایه از انتقادهای غیرکارشناسانه به انعقاد قرارداد با خارجی‌ها عنوان کرد که این وزارتخانه تاکنون با هیچ شرکت خارجی در صنعت برق قرارداد امضا نکرده است. طبق صحبت‌های معاون وزیر نیرو، اعلام کرد که آنها تاکنون صرفا مجوزی برای قرارداد احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه تا سقف 3میلیارد دلار با خارجی‌ها از شورای اقتصاد دریافت کرده‌اند. معاون وزیر نیرو همچنین به برنامه احداث نیروگاه زغال‌سنگ سوز در وزارت نیرو در دولت قبل اشاره کرد که با توجه به گاز ارزان در ایران اساسا ریشه چنین برنامه‌یی نامشخص بوده است.

به گزارش«تعادل» به نقل از پاون، معاون برق و انرژی وزیر نیرو از آغاز به ‌کار شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران با حضور 350شرکت داخلی و 295شرکت خارجی از روز شنبه 15 آبان‌ ماه خبر داد.

هوشنگ فلاحتیان در نشستی خبری با اصحاب رسانه با اشاره به برگزاری شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران اظهار کرد: شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق ایران در مورخ 15 لغایت 18 آبان ماه در یک فضای 45هزار مترمربعی و در 12سالن محل دایمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود.

وی افزود: در این نمایشگاه حدود 645 شرکت داخلی و خارجی حضور دارند که از این میان 295شرکت خارجی هستند. فلاحتیان تصریح کرد: حضور 295شرکت خارجی در نمایشگاه صنعت برق از نتایج پربار شرایط پسابرجام بوده و ما امیدواریم بتوانیم شاهد تعامل مفید و موثر صنعت برق کشور با این شرکت‌ها باشیم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو ادامه داد: همچنین حدود 350شرکت ایرانی فعال در صنعت برق نیز در نمایشگاه حضور دارند که با توجه به دستاوردهای سال‌های اخیر این شرکت‌ها در بخش‌های مختلف صنعت برق مطمئنیم نمایشگاه امسال پررونق‌تر و مفیدتر از سال‌های گذشته برای صنعت برق خواهد بود.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو در ادامه صحبت‌هایش که به وضعیت صنعت برق پرداخته شد، گفت: براساس مطالعات انجام شده، ایران ارزان‌ترین تعرفه برق در دنیا را دارد و در بیشتر کشورها حدود 7درصد از درآمد خانوار ماهانه صرف هزینه‌های برق می‌شود، این درحالی است که در ایران این رقم تنها یک درصد است.

«هوشنگ فلاحتیان» معاون برق و انرژی وزیر نیرو در جمع خبرنگاران با اشاره به راندمان نیروگاه‌های کشور اظهار کرد: در شرایط کنونی و با فرض خنکی هوا حداکثر راندمان نیروگاه‌های حرارتی ما 50 درصد است. به همین خاطر، وزارت نیرو در پی استفاده از تکنولوژی‌های جدید در احداث نیروگاه‌های سیکل ترکیبی با راندمان بیش از 60 درصد است.

وی افزود: خوشبختانه حجم درخواست‌های شرکت‌های خارجی برای مشارکت در ساخت نیروگاه‌های ما بسیار بالاست اما وزارت نیرو به دنبال بستن قراردادهایی با تامین حداکثر منافع ملی است.

وی تصریح کرد: وضعیت کنونی صنعت برق به گونه‌یی است که ‌باید هم از نظر سرمایه‌گذاری و هم از منظر تکنولوژیک از تجربیات جهانی استفاده کرد چراکه وضعیت تعرفه‌ها و بودجه تخصیصی دولت به این صنعت به گونه‌یی است که پاسخگوی نیازها و تقاضای کنونی صنعت برق نیست.

فلاحتیان تاکید کرد: متاسفانه بعضا دیده می‌شود برخی از منتقدان بدون دسترسی به قراردادهای خارجی و حتی بدون تسلط بر مفاهیم ذکر شده در قراردادها به انتقاد از آنها به صرف «خارجی» بودنشان می‌پردازند. در صورتی که در قراردادهای خارجی پیش از این نیز، این مفاد وجود داشته و ما همچنان از فرمت ثابتی در انعقاد قراردادها استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: ما در انعقاد قراردادها همواره سعی کردیم به سمت قراردادهای جامع با لحاظ انتقال تکنولوژی و رعایت عدالت در شرایط قرارداد هم برای شرکت‌های داخلی و هم شرکت‌های خارجی برویم.

وی افزود: هر مرجعی که تاکنون به قراردادهای خارجی ما ایراداتی داشته بلافاصله سعی شده با ارائه چندین صفحه مستندات به این شائبه‌ها پاسخ داده شود.

معاون برق و انرژی گفت: فراموش نکنیم براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده رشد 8 درصدی برای اقتصاد کشور هدف‌گذاری شده و مسلما با نفت 50 دلاری نمی‌توان سرمایه‌یی در حد این رشد پیش‌بینی شده، فراهم کرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه ما چاره‌یی جز جذب سرمایه‌گذاری خارجی برای اجرای طرح‌ها نداریم، تصریح کرد: تاکنون با هیچ طرف خارجی در صنعت برق قراردادی امضا نشده بلکه تنها مجوز 3میلیارد دلار انعقاد قرارداد با شرکت‌های خارجی برای احداث 5 هزار مگاوات نیروگاه از شورای اقتصاد گرفته شده است.

فلاحتیان تاکید کرد: بعضا شنیده می‌شود که وزارت نیرو با یک کشور همسایه برای احداث 5 هزار مگاوات برق قرارداد منعقد کرده که باید اشاره کرد که اولا طرف مذاکره یک دولت نیست بلکه یک شرکت کنسرسیومی بین‌المللی است ثانیا این شرکت تنها یک شرکت «سرمایه‌گذار» است نه تامین‌کننده قطعات یا واردکننده تجهیزات.

وی در ادامه با اشاره به احداث 650 مگاوات نیروگاه با سوخت زغال‌سنگ در طبس که در سال‌های گذشته در دستور کار وزارت نیرو بوده، اظهار کرد: باید توجه داشت از منظر اقتصاد برق درحالی که در کشور گاز ارزان وجود دارد و در صورت عدم استفاده از آن ممکن است توسط کشور همسایه این گاز برداشت می‌شود، استفاده از زغال‌سنگ که هزینه‌های تمام شده برق را بالا می‌برد به صرفه نیست. وی افزود: در عین حال باید توجه داشت که در منطقه کویری طبس تامین آب برای برج‌های خنک‌کننده نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز بسیار مشکل است چراکه باید منبع آب پایداری را پیدا کرد که حداقل 50 سال بتواند آب نیروگاه را تامین کند در غیر این صورت سرمایه‌گذاری انجام شده به صرفه نخواهد بود.

معاون برق و انرژی در ادامه با اشاره به عوامل تاثیر‌گذار در قیمت برق اظهار کرد: قیمت برق متاثر از چهار عامل «قیمت سوخت»، «هزینه تبدیل انرژی در نیروگاه»،«هزینه انتقال برق به شرکت‌های توزیع» و «هزینه‌های توزیع» است و به طور متوسط هزینه سه مورد آخر به ترتیب 60 ، 20 و 20 تومان است.

وی افزود: بنابراین قیمت تمام شده هر کیلووات ساعت برق برای وزارت نیرو بدون احتساب «قیمت سوخت» 100تومان است این درحالی است که کمتر از نصف این قیمت از مردم بابت هر کیلووات ساعت برق دریافت می‌شود.

وی تاکید کرد: براساس مطالعات انجام شده، ایران ارزان‌ترین تعرفه برق در دنیا را دارد و در بیشتر کشورها حدود 7درصد از درآمد خانوار ماهانه صرف هزینه‌های برق می‌شود، این درحالی است که در ایران این رقم تنها یک درصد است.

وی تصریح کرد: در قانون هدفمندی یارانه‌ها بنا بود مردم در ازای دریافت یارانه، قیمت واقعی کالاها را پرداخت کنند، این درحالی است که در کالایی مثل برق نه تنها قیمت سوخت در قیمت نهایی هر کیلووات ساعت برق لحاظ نشد بلکه وزارت نیرو موظف شد از محل فروش برق حدود 2200میلیارد تومان به خزانه جهت پرداخت یارانه‌ها به مردم واریز کند.

فلاحتیان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش قیمت برق افزایش راندمان نیروگاه‌هاست. اما ما شاهدیم هزینه توربین‌های کلاس E در ایران که توسط شرکت‌های داخلی تولید می‌شود بسیار بالاتر از هزینه توربین‌های کلاس F و H است که راندمان به مراتب بالاتری دارند.

وی تاکید کرد: این درحالی است که وقتی وزارت نیرو برای گریز از این امر و تامین برق پایدارتر و بهتر در کشور با شرکت‌های خارجی دارای فناوری بالا یا شرکت‌های سرمایه‌گذار وارد مذاکره برای احداث این نیروگاه‌ها می‌شود، عده‌یی فضا را شلوغ می‌کنند و به هر دری می‌زنند تا مانع انعقاد قرارداد شوند.

معاون برق و انرژی ادامه داد: در بخش‌های انتقال و توزیع امکان صرفه‌جویی در هزینه‌ها جهت کاهش قیمت نهایی برق وجود ندارد چراکه قیمت کلیه مواد و تجهیزات لازم در این عرصه‌ها تابع قیمت جهانی است و تقریبا برابر با یک سنت برای هر کیلووات ساعت در بازار جهانی است.

وی در ادامه با اشاره به مصوبه اخیر دولت در مورد استفاده از پنل‌های فتوولتاییک بر پشت بام ادارات و سازمان‌های دولتی و نهادهای عمومی گفت: اخیرا دولت در راستای فرهنگ‌سازی در زمینه تامین انرژی پایدار و هوای پاک تصویب کرد، سازمان‌ها و نهادی دولتی و عمومی در سراسر کشور ‌باید حدود 20درصد از برق مصرفی خود را از محل پنل‌های خورشیدی که روی پشت بام یا حیاط ادارات خود نصب می‌کنند، تامین کنند.

وی تاکید کرد: چنانچه ظرف دو سال توسط نهادهای مربوطه در این زمینه اقدامی نشود، وزارت نیرو ‌باید قیمت برق این سازمان‌ها را به نرخ خرید تضمینی برق تجدیدپذیر محاسبه کند.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر