کوتاه از دنیای انرژی

۱۳۹۵/۰۸/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۵۴۰۹۶

گازرسانی به نیروگاه

چابهار با CNG

شانا طرح گازرسانی به نیروگاه چابهار با تصویب در شورای اقتصاد و همکاری بخش خصوصی کلید خورد. محمود آستانه، مشاور وزیر نفت در امور گاز درباره این طرح گفت: این طرح بزرگ با همکاری بخش خصوصی در دستور کار قرار گرفته و پیمانکار پروژه هم‌اکنون در منطقه مشغول به کار است. مشاور وزیر نفت در امور گاز افزود: در قالب این طرح، خوراک نیروگاه چابهار از طریق مخزن‌های سی‌ان‌جی تامین می‌شود. وی با بیان اینکه گازرسانی به نیروگاه چابهار سبب رونق کسب و کار در استان سیستان و بلوچستان می‌شود، اظهار کرد: اجرای این طرح افزون بر جایگزینی گاز با سوخت‌های مایع و صرفه‌جویی‌های اقتصادی سبب ایجاد اشتغال و رونق استان نیز می‌شود. آستانه با بیان اینکه تمام هزینه‌های اجرای این طرح برعهده بخش خصوصی است، عنوان کرد: براساس قرارداد، شرکت گاز در ازای هر مترمکعب گازی که به نیروگاه چابهار تحویل می‌شود، مبلغ مشخصی به پیمانکار پروژه پرداخت می‌کند. وی با بیان اینکه افزایش حجم تحویل گاز به نیروگاه به‌نفع هر دوطرف است، تاکید کرد: آزادسازی سوخت مایع، صرفه‌جویی اقتصادی و حفظ محیط زیست ازجمله مزایای اجرای این طرح به شمار می‌رود.


نقشه راه ۱۴۰۴ صنعت برق

ایسنا نقشه راه ۱۴۰۴ صنعت برق متناسب با سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور طراحی شده و در آن مشخص شد که در هر شاخص، صنعت برق باید در سال ۱۴۰۴ هجری شمسی به کجا برسد. سند راه ۱۴۰۴به هدف دستیابی به ظرفیت بیش از یکصد هزار مگاواتی نصب شده نیروگاهی، کاهش تلفات انرژی به هشت درصد، متوسط بازدهی ۴۲ درصدی نیروگاه‌ها و افزایش سالانه سه تا پنج هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر، ازجمله شاخص‌های مطرح شده در سال هدف تبیین شده است. در نقشه راه صنعت برق، چارچوب‌های اصلی و خطوط کلان صنعت برق در ۷ محور و در قالب موضوعات استراتژیک مدنظر قرار گرفت و تدوین شد. این هفت محور شامل زیرساخت، قابلیت اطمینان و کارایی شبکه‌های برق، مدیریت تقاضا (DSM) و ارتباط با ذی‌نفعان، محیط زیست، ایمنی و بهداشت حرفه‌یی، اقتصاد برق، سبد بهینه تولید و کاهش تلفات برق تدوین شده است. با توجه به اصلاح ساختار صنعت برق و تشکیل شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی، اطلاعات تدوین شده مربوط به محور «سبد بهینه تولید» جهت استفاده بهینه و بهره‌مندی لازم به همراه سایر اطلاعات احصاء شده محورهای عمومی مرتبط با شرکت تولید نیروی برق حرارتی، به‌طور همزمان به این شرکت ارسال می‌شود.


عدم توافق ایران با سوییس بر سر پیش‌فروش نفت

مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران گفت: هیچ توافقی با ویتول یا دیگر شرکت‎های سوییسی برای پیش‌فروش نفت خام نداشته‌ایم. سید محسن قمصری تاکید کرد: ایران هیچ قراردادی با ویتول سوییس برای فروش نفت خام نداشته است. ویتول یک شرکت چندملیتی، به مرکزیت ٢ کشور هلند و سوییس است که در زمینه تولید و مبادله انرژی و کالا فعالیت می‌کند، دفاتر مرکزی گروه ویتول در شهرهای روتردام، هلند و ژنو، سوییس قرار دارند. ویتول هم‌اکنون یکی از بزرگ‌ترین فروشندگان نفت خام جهان به شمار می‌آید. وی درباره اینکه آیا شرکت ملی نفت ایران با این شرکت سوییسی قراردادی برای فروش فرآورده‌های نفتی امضا کرده است، اظهار کرد: به صورت مستقیم قراردادی با این شرکت سوییسی نداریم و قرارداد امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران با شرکت نیکو است. شرکت نفتیران اینترترید (نیکو) شرکت خدمات نفتی ایران، مستقر در سوییس است که یکی از شرکت‌های تابعه شرکت ملی نفت ایران به‌شمار می‌آید. مدیر امور بین‎الملل شرکت ملی نفت ایران درباره محور دیدار و مذاکرات هفته گذشته به مجارستان هم اظهار کرد: در این سفر تدارکات لازم برای امضای قرارداد فروش نفت ایران به صورت بلندمدت به این کشور انجام شده است. به گفته وی، تبدیل قرارداد عرضه تک محموله به بلندمدت زمانبر است و این موضوع طبیعی است.


کاهش 68درصدی بارش‌ها

پاون میزان بارش‌های کشور در 6حوضه آبریز اصلی، از ابتدای مهرماه تا روز گذشته در مقایسه با دوره‌های مشابه سال قبل، 68 درصد کاهش داشته است. بر اساس آخرین گزارش‌های شرکت مدیریت منابع آب ایران، ارتفاع کل ریزش‌های جوی از اول مهر تا 8 آبان سال آبی 96-95 حدود 7 میلی‌متر بوده است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (12 میلی‌متر) 42 درصد کاهش و نسبت به‌دوره مشابه سال آبی گذشته (22 میلی‌متر) 68 درصد کاهش داشته است. بر اساس همین گزارش، حجم بارش از ابتدای مهر تا پایان 8 آبان‌ماه جاری، معادل 11.536 میلیارد مترمکعب است. این گزارش می‌افزاید: بیشترین میزان بارش در حوضه آبریز اصلی مربوط به حوضه دریای خزر، در ایستگاه رامسر با 414.5 میلی‌متر به ثبت رسیده است. حداقل بارندگی ثبت شده نیز در حوضه آبریز مرزی شرق و ایستگاه درگز با 0.3 میلی‌متر بارش بوده است.


گرانی 30درصدی قیر

ایسنا رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکننده فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به ابلاغیه وزیر نفت در مورد خرید خوراک با ارز آزاد گفت: با اجرای این ابلاغیه قیمت قیر ۳۰ درصد گران خواهد شد و ۲۰ فرآورده دیگر نیز افزایش قیمت خواهد داشت. تاجیک اظهار کرد: در سال ۱۳۸۸ در مورد قیمت قیر در کارگروه فرمولی تصویب کردند که بر مبنای آن قرار شد قیمت این فرآورده براساس تغییرات قیمت نفت خام تغییر پیدا کند. وی با اشاره به صادرات قیر اظهار کرد: سال گذشته ۳۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن قیر توسط بخش خصوصی صادر شد. قصد داشتیم امسال میزان صادرات را ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش دهیم ولی باتوجه به اینکه نفت کوره قیمت خوبی ندارد، صادرات ما حدود پنج درصد کاهش داشته است. رییس کمیسیون قیر اتحادیه صادرکننده فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه قیمت‌ها ۳۰ درصد افزایش پیدا کرده است، گفت: با ابلاغیه جدید وزیر، قیر ۳۰ درصد گران خواهد شد. علاوه بر قیر ۲۰ فرآورده دیگر هم افزایش قیمت خواهند داشت.

مشاهده صفحات روزنامه

ارسال نظر